/** */

EU44

Konieczność zakupu nowoczesnych lokomotyw elektrycznych, przeznaczonych do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością 160km/h i wyższą dostrzeżona została już w momencie zakończenia produkcji polskich lokomotyw serii EP09 w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych.

 

Na przełomie ubiegłego i obecnego stulecia prowadzone były działania w celu zakupienia jednosystemowych elektrowozów serii EU11 oraz dwusystemowych EU43. Mimo wyprodukowania lokomotyw, trafiły one w końcu do włoskiego odbiorcy, a Polskim Kolejom Państwowym w dyspozycji pozostało tylko 47 lokomotyw serii EP09 i kilka niemal już historycznych czechosłowackich elektrowozów serii EP05, zdolnych rozwinąć prędkość 160 km/h. Dopiero niemal dekadę później, PKP Intercity udało się wprowadzić do ruchu na polskich torach pierwsze od wielu lat pojazdy trakcyjne reprezentujące najnowszy światowy poziom.

 

Lokomotywy EuroSprinter ES64U4 produkowane są przez firmę Siemens. W Europie znane pod nazwą handlową „Taurus”, w Polsce ochrzczone zostały mianem „Husarzy”, ze względu na charakterystyczne ściany czołowe, zbliżone do kształtu husarskich hełmów. Są to nowoczesne 3 systemowe elektrowozy o uniwersalnej charakterystyce, o mocy 6,4 MW, przystosowane do zasilania zarówno prądem stałym jak i przemiennym. Prędkość konstrukcyjna określona została na poziomie 230 km/h, jednak to właśnie do jednego z „Taurusów” należy obecny światowy rekord prędkości konwencjonalnych lokomotyw elektrycznych, wynoszący 357 km/h. „Husarz” pobił również polski rekord prędkości. W maju 2009 roku na odcinku pomiędzy Psarami a Górą Włodowską na Centralnej Magistrali Kolejowej udało się osiągnąć prędkość 235 km/h. Wcześniejszy rekord wynosił 222 km/h i został ustalony przez jedną z lokomotyw EU11, która w końcu jednak nigdy nie weszły do eksploatacji w naszym kraju.

 

Poza Polską, EuroSprintery można spotkać w wielu europejskich krajach. Austriackie i czeskie koleje zakupiły ponadto w koncernie Siemens zespolone pociągi o nazwie Railjet, mogące poruszać się z prędkością 230km/h, właśnie dzięki włączeniu do składu lokomotyw ES64U4.

 

Pierwsza lokomotywa w barwach PKP Intercity zaprezentowana została pod koniec 2008 roku. Rok później pojazd uzyskał świadectwo dopuszczenia do ruchu na polskich torach kolejowych, dzięki czemu w rozkładzie 2009/2010 pierwsze „Husarze” mogły rozpocząć prowadzenie pociągów osobowych.

 

PKP Intercity zakupiło w sumie 10 pojazdów tego typu za kwotę 44 mln Euro i wciąż jest jedynym przewoźnikiem eksploatującym tego typu lokomotywy w naszym kraju. Obecnie, EU44 w pierwszej kolejności są wykorzystywane do prowadzenia pociągów EuroCity „Berlin-Warszawa-Express” na całej trasie z Warszawy do Berlina, a także pociągu EuroNight „Jan Kiepura”. W obu przypadkach wykorzystywana jest oczywiście możliwość eksploatacji lokomotyw na różnych systemach zasilania. Pozostałe egzemplarze nie mające zatrudnienia na magistrali E20 kursują z pociągami PKP Intercity z Warszawy do Krakowa i Katowic. 

 

Interesująca jest również kwestia oznakowania poszczególnych lokomotyw. Co ciekawe, nigdy nie została naniesiona na ich burty seria EU44. Pierwsze pojazdy nosiły oznaczenie 183 i numery od 601 w górę. Po dostawie siódmego egzemplarza przyjęto oznakowanie z przedziału 5 370 001 - 5 370 010.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
EU44 - 001 - 010 Siemens 2008 - 2009 10

 

Miejsca stacjonowania
Warszawa 001, 002, 003, 004, 005,006,007, 008, 009, 010

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe EU44
Szerokość toru 1435 mm
Masa lokomotywy 87 t
Układ osi Bo-Bo
Moc godzinna 6000 kW przy 3 kV DC
Moc ciągła 6400 kW przy 3 kV DC
Prędkość konstrukcyjna 230 km/h
Długość ze zderzakami 19580 mm
Średnica kół 1150 mm
Napięcia zasilania 15 kV / 16,7 Hz AC
25 kV / 50 Hz AC
3 kV DC

EU44 - 001 jesz...
EU44 - 003 prow...
EU44 - 004 w zi...
EU44 - 008 z po...
EU44 - 008 z im...

Wzorem poprzednich organizatorów Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, odbywających się w Austrii i Szwajcarii, PKP Intercity na początku 2012 roku zdecydowało się zmienić kolorystykę 20 lokomotyw, na których pojawiły się barwy prezentujące 16 finalistów turnieju, a także 4 stadiony. Poza 10 elektrowozami serii EP09, kolorową folią obklejone zostały również wszystkie EU44. Wszystkie lokomotywy mają kursować w kolorowych barwach do listopada 2012 roku. Lokomotywy w barwach stadionu w Poznaniu i w Gdańsku, uznane za najładniejsze, zgodnie z zapowiedziami PKP Intercity mają doczeka pierwszej rocznicy rozpoczęcia turnieju EURO w Polsce.

EU44 - 001 - Po...
Na burtach EU44...
EU44 - 002 - Ro...
EU44 - 003 - Da...
EU44 - 004 - Uk...
EU44 - 005 - Ni...
EU44 - 006 - Cz...
EU44 - 007 - St...
EU44 - 008 - St...
EU44 - 009 - PG...
EU44 - 010 - St...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 128 gości oraz 0 użytkowników.