Milano Centrale
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Najciekawsze dworce kolejowe Europy
- Opublikowano: środa, 29, marzec 2017 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2172
Jest to największy we Włoszech i jeden z największych w Europie dworzec kolejowy. Swoją wielkością tylko nieznacznie ustępuje dworcowi w Lipsku, uznawanemu za największy na naszym kontynencie. Stanowi bardzo ważny punkt we włoskiej sieci kolejowej, obsługując zarówno połączenia regionalne, krajowe, jak i międzynarodowe.
Projekt dworca Milano Centrale przygotował już w 1912 roku Ulisse Stacchini. Obiekt miał być wzorowany na Union Station w Waszyngtonie. Jego realizacja zakończyła się ostatecznie w 1931 roku. Zlokalizowany bliżej centrum przy Piazza della Repubblica stary dworzec był niewystarczający dla wzrastającego ruchu kolejowego, stąd budowa nowego obiektu. Milano Centrale jest dworcem czołowym. Pociągi wjeżdżają w perony od strony północno-wschodniej.
Dworzec Milano Centrale zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzu, wywiera ogromne wrażenie. Obiekt jest po prostu monumentalny. Jego fasada liczy 200 metrów szerokości i 72 metry wysokości. Styl architektoniczny dworca nie jest jednoznacznie określony. Nawiązuje on bowiem zarówno do monumentalnych obiektów Starożytnego Rzymu, jak i secesji czy Art déco. Ściany w jego wnętrzu zdobią nie tylko detale architektoniczne, ale również obrazy powstałe z ozdobnych płytek ceramicznych. Dworzec w ostatnich latach został gruntownie odnowiony i unowocześniony, dzięki czemu jest przyjazny dla pasażerów i w miarę czysty. Warto również zwrócić uwagę na umiejętne powiązanie nowoczesnej infrastruktury z historyczną architekturą. Bardzo ładnie usytuowane są na przykład tablice prezentujące godziny odjazdów pociągów, nie ingerując w historyczny wygląd dworca.
Główne wejście do budynku dworca kolejowego prowadzi od południowej strony z Piazza Duca d'Aosta. Tuż za fasadą biegnie monumentalna Galleria delle Carrozze. Następnie wchodzi się do głównego hallu. Tu można udać się do kas biletowych lub bezpośrednio do hali peronowej. Obecnie, aby się tam dostać, trzeba posiadać ważny bilet na pociąg. Przy wejściu do hali peronowej odbywa się bowiem kontrola biletów. Hala peronowa podzielona jest na cztery sektory. Pasażerowie początkowo kierowani są do konkretnego sektora, dowiadując się w ostatniej chwili z którego peronu odjedzie pociąg. Sama hala peronowa wyposażonego jest w 13 peronów i 24 krawędzie peronowe. Poszczególne tory oddzielają od siebie nie tylko perony dla podróżnych, ale niższe perony, przeznaczone niegdyś do transportu bagażu.
Z zewnątrz obiektu, po jego zachodniej stronie zlokalizowana jest pętla tramwajowa. Po wschodniej stronie znajdują się natomiast przystanki autobusowe, skąd odjeżdżają między innymi autokary na mediolańskie lotniska, w tym do Bergamo. Pod znajdującym się przed dworcem Piazza Duca d'Aosta zlokalizowane są stacje metra linii M2 i M3. Dodatkowo, dworzec pod halą peronową mniej więcej w połowie jej długości przecina tunel Sottopasso Mortirolo. Składa się ona z trzech jezdni, z których zewnętrzne przeznaczone są dla pojazdów indywidualnych, natomiast po środkowej poprowadzone są wydzielone pasy dla linii trolejbusowych.
Dworzec Milano Centrale obsługuje obecnie około 330 tysięcy pasażerów dziennie, którzy mogą korzystać z około 500 pociągów. Ze stacji odjeżdżają zarówno pociągi aglomeracyjne, regionalne, jak i krajowe i międzynarodowe. Przez Mediolan prowadzi jedna z ważniejszych tras z Turynu do Wenecji. Odcinek Turyn - Mediolan zbudowany jest w standardzie kolei wysokich prędkości, gdzie pociągi pasażerskie poruszają się z rozkładową prędkością do 300 km/h. Z Mediolanu odjeżdżają pociągi między innymi do Rzymu, Neapolu czy Salerno. Wśród międzynarodowych połączeń warto wspomnieć o bezpośrednich połączeniach do Zurichu, Berna, Wiednia a nawet Barcelony, Paryża czy Monachium.
Więcej informacji na temat dworca Milano Centrale można znaleźć na jego oficjalnej stronie internetowej.