Berlin Hauptbahnhof
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Najciekawsze dworce kolejowe Europy
- Opublikowano: poniedziałek, 01, kwiecień 2013 15:23
- PSMKMS
- Odsłony: 4019
Jest jednym z największych, najnowocześniejszych i najbardziej okazałych dworców kolejowych w Europie. Jego uroczyste otwarcie odbyło się 26 maja 2006 roku. Dwa dni później zaczął obsługiwać pierwszych pasażerów. Berlin Hauptbahnhof, bo o nim mowa, powstał na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożne, które odbyły się w Niemczech w 2006 roku. Obecnie jest to drugi co do wielkości dworzec kolejowy w Europie. Większy jest tylko Leipzig Hauptbahnhof.
Berlin Hauptbahnhof nie jest pierwszym dworcem, który powstał w tym miejscu. Wcześniej znajdował się tu dworzec Lehrter Bahnhof, który zbudowany został latach 1868 - 1871. Czołowa stacja stanowiła początek Kolei Lehrte, mierzącej 239 kilometrów trasy do Hanoweru. W 1882 roku nad dworcem powstała, usytuowana poprzecznie, stacja szybkiej kolei miejskiej.
W czasie II wojny światowej dworzec został poważnie uszkodzony, jednak jeszcze przez jakiś czas po zakończeniu działań wojennych, odjeżdżały stąd pociągi. W 1951 roku obiekt został całkowicie zamknięty. Stało się tak między innymi z uwagi na niezbyt szczęśliwe usytuowanie. Stacja, po podziale miasta, znalazła się bowiem na skraju Berlina Zachodniego. W 1957 roku rozpoczęto roboty rozbiórkowe. Na miejscu pozostała jedynie stacja kolejki miejskiej.
Budowa nowego dworca kolejowego rozpoczęła się w 1995 roku. Z tego powodu, w 2002 roku rozebrano dotychczasową stację szybkiej kolei miejskiej, a zabytkowy budynek zastąpiony został zupełnie nowym obiektem. Berlin Hauptbahnhof zaprojektowany został przez Meinharda von Gerkana z firmy gmp. Największy dworzec kolejowy o formie wieżowej na świecie, został zlokalizowany na przecięciu istniejącej czterotorowej linii kolejowej na kierunku wschód - zachód z nową, również czterotorową linią kolejową, położoną w tunelu na kierunku północ-południe. Poziom obsługujący górną trasę posiada trzy perony z sześcioma krawędziami peronowymi, z czego jeden peron przeznaczony jest do obsługi szybkiej kolei miejskiej, a dwa pozostałe dla pociągów dalekobieżnych. W podziemiach znalazły się z kolei cztery perony z ośmioma krawędziami, przeznaczone wyłącznie dla zwykłych pociągów. Równolegle do peronów zaplanowano usytuowanie stacji linii metra U55, która obecnie jest w trakcie realizacji.
Cały dworzec zbudowany jest przede wszystkim ze stali i ze szkła. Naziemne perony przykryte zostały łukowym dachem, który chroni również główną halę dworca. Wokół niej zlokalizowano biurowce. W środku na antresoli, zlokalizowane zostały liczne obiekty handlowo-usługowe.
Nowy dworzec nie ma jednak szczęścia. W 2007 roku, w wyniku wichury, poważnemu uszkodzeniu uległa elewacja obiektu. Na szczęście nikomu nic się nie stało, jednak elementy dekoracyjne elewacji trzeba było poddać dodatkowemu wzmocnieniu. Kontrowersje wzbudza również sama nazwa dworca. Mieszkańcy Berlina chcieli bowiem, by nowej stacji nadać nazwę starego obiektu, znajdującego się w tym miejscu czyli Lehrter Bahnhof. Deutsche Bahn postawiła jednak na swoim i 28 maja 2006 roku otwarto dworzec Berlin Hauptbahnhof. Problemy sprawiły także zmiany w projekcie, związane z wprowadzonymi oszczędnościami i skróceniem czasu budowy. Zrezygnowano między innymi z części szklanego dachu nad górnymi peronami, a także z dodatkowych elementów sklepienia wewnątrz hali Zmiany te wprowadzone zostały bez wiedzy i zgody głównego projektanta, który później wygrał proces z DB. Otwarcie nowego dworca nie przypadło do gustu berlińczykom również z faktu jednoczesnego nie zatrzymywania się pociągów dalekobieżnych, jadących od zachodu, na dworcu Berlin ZOO. Co ciekawe, pociągi te dalej przejeżdżają przez dworzec ZOO, jednak mijają go bez postoju.
Berlin Hauptbahnhof leży wprawdzie w geometrycznym centrum Berlina, jednak daleko od zabudowy. Potężny obiekt, mimo że łączy ze sobą dalekobieżne pociągi, szybką kolej miejską, dworzec autobusowy, parking samochodowy, czy postój taksówek, wciąż nie może się pochwalić pełną integracją z całym systemem komunikacji miejskiej w Berlinie. Są plany, by pod dworzec podciągnąć linie metra, kolejne linie szybkiej kolei miejskiej, czy tramwaj, jednak nie wiadomo, kiedy to nastąpi.
Bez względu jednak na te problemy, naprawdę warto wybierając się do Berlina, wysiąść na Hauptbahnhof. Dworzec pod każdym względem robi ogromne wrażenie i rzeczywiście stanowi świetną wizytówkę miasta.
Więcej informacji na temat dworca Berlin Hauptbahnhof można znaleźć na jego stronie internetowej: http://www.hbf-berlin.de/