Most w Wiśle Głębce i w Wiśle Dziechcince
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Obiekty inżynieryjne
- Opublikowano: środa, 30, styczeń 2013 22:09
- PSMKMS
- Odsłony: 3043
Beskid Śląski to jeden z najpiękniejszych regionów w Polsce. Właśnie tutaj u źródeł Wisły swoje miejsce znalazły liczne domy wczasowe dla mieszkańców Śląska. Również z tego powodu niemal sto lat temu powstała licząca zaledwie dwadzieścia kilometrów, ale za to jedna z piękniejszych linii kolejowych w naszym kraju, łącząca Goleszów przez Ustroń z Wisłą.
Interesująca nas linia kolejowa powstała w kilku etapach w okresie od 1888 roku do 1933 roku. Pociąg do Wisły dotarł w 1929 roku. W 1932 roku wybudowano ostatni odcinek do stacji Wisła Głębce. W 1974 roku cała trasa została zelektryfikowana. Na stacji Wisła Uzdrowisko znajduje się nawet pamiątkowa tablica informująca, że właśnie tu znalazł się 1000 kilometr zelektryfikowanej sieci kolejowej w Polsce. Co ciekawe, linia nie została ukończona. W pierwotnych planach prowadzić miała przez Istebną i Koniaków aż do Zwardonia. Na trasie powstać miało kilka tuneli. Dalszą budowę powstrzymał jednak wybuch II wojny światowej. Dziś śladem po tamtych planach jest odcinek torów wychodzący ze stacji Wisła Głębce w kierunku wschodnim, a także dwa betonowe mosty, a wśród nich jeden imponujących rozmiarów tuż przed stacją w Głębcach.
Sama linia kolejowa na prawdę ciekawa robi się dopiero za stacją Wisła Uzdrowisko. Pociąg zaczyna się bowiem wspinać na wzniesienie, na którym zlokalizowano przystanek Wisła Dziechcinka. Następnie tory przechodzą przez pierwszy z dwóch betonowych mostów, które znajdują się na trasie naszego pociągu. Dalej linia kolejowa prowadzi przez pola wspinając się coraz wyżej. Mija przystanek Wisła Kopydło i po kilku minutach pociąg wjeżdża na najpiękniejszy odcinek trasy, czyli na olbrzymi most, który wznosi się nad Doliną Łabajowa. Pociąg mija jeszcze jeden zakręt i kończy bieg na stacji w Wiśle Głębce.
Wspomniane mosty powstały w Dziechcince i w Głębcach. Pierwszy z nich zbudowano nad potokiem Dziechcinka. Obiekty liczy 68,6 m długości oraz 13,8 m wysokości. Posiada trzy kamienne łuki.
Drugi most, znacznie okazalszy, zlokalizowano nad potokiem Łabajów. Liczy 126 m długości, 25 m szerokości oraz posiada siedem łuków.
Gdyby zrealizowano całą planowaną trasę z Goleszowa do Zwardonia, najpewniej los linii kolejowej prowadzącej przez Wisłę nie byłby zagrożony. W 1999 roku władze polskiej kolei przymierzały się do zawieszenia przewozów na końcowym odcinku trasy, pomiędzy stacjami Wisła Uzdrowisko i Wisła Głębcem, czyli właśnie tam, gdzie znajdują się oba mosty. Na szczęście planów tych nie udało się zrealizować. Dzięki udanym występom Adama Małysza, do Wisły przez pewien czas kursował nawet bezpośredni pociąg ekspresowy z Warszawy. W czerwcu 2012 roku obsługę połączeń regionalnych przejęły Koleje Śląskie, dzięki czemu na trasie poza jednostkami EN57 zaczęły pojawiać się również nowocześniejsze zespoły trakcyjne EN76, a nawet składy wagonowe złożone z lokomotywy Traxx firmy Lotos i wagonów Kolei Czeskich. Niestety, nie zobaczymy tu już charakterystycznych dla tej trasy składów wagonów piętrowych, które jeszcze na przełomie wieków kursowały tędy każdego dnia.