/** */

Warszawa Lotnisko Chopina

1 czerwca 2012 roku uruchomiona została stacja Warszawa Lotnisko Chopina. Tym samym położony w stolicy port lotniczy stał się pierwszym w naszym kraju, który posiada połączenie kolejowe z centrum miasta z prawdziwego zdarzenia. Dodatkowo, w czasach nieustannej likwidacji kolejnych odcinków torów, właśnie przybył nam ponad kilometr nowego torowiska kolejowego, nieco krótszy tunel i stacja podziemna.

 

Krakowski Port Lotniczy od kilku lat chwali się pierwszym połączeniem kolejowym z centrum miasta. Jednak to w Warszawie po raz pierwszy w naszym kraju stworzono prawdziwą kolej dowożącą pasażerów z centrum wprost do terminalu, a nie autobusu, którym dopiero można dostać się do portu lotniczego. Dodatkowo, poprawcie mnie, jeśli się mylę, ale Warszawa Lotnisko Chopina jest drugą podziemną stacją kolejową w naszym kraju po kompleksie dworców Warszawa Centralna - Warszawa Śródmieście. 

 

Budowa stacji w stanie surowym zakończona została w 2008 roku, gdy powstawał Terminal II Lotniska Chopina. Wtedy jednak do finalizacji całego projektu było jeszcze daleko. Dopiero decyzja o przyznaniu Polsce praw do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku pozwoliła rozpocząć prace zmierzające do budowy brakującego odcinka linii kolejowej oraz wykończenia podziemnej stacji. W listopadzie 2009 roku rozpoczęły się prace, które z jednej strony skupiły się na modernizacji linii kolejowej na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie o długości 8 kilometrów. Z drugiej strony ruszyły roboty związane z budową nowej linii kolejowej Warszawa Służewiec - Warszawa Lotnisko Chopina. Większość trasy, a dokładnie 1183 metry, usytuowane zostało w tunelu położonym około 5 metrów pod powierzchnią ziemi. Przyczyną zastosowania takiego rozwiązania były zarówno względy bezpieczeństwa związane z ochroną obszaru wokół lotniska, jak i zachowanie do innych celów cennego terenu wokół niego. Tory w tunelu wykonane zostały w technologii bezpodsypkowej. Przytwierdzono je bezpośrednio do płyty żelbetowej. Koszt całej inwestycji wyniósł 191,655 mln złotych, z czego część była współfinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Transport i Środowisko. W rezultacie powstała podziemna dwutorowa linia kolejowa wraz z czołowym dworcem posiadającym dwa tory oraz jeden peron wyspowy.

 

Obecnie, na lotnisko dojeżdżają zarówno pociągi Kolei Mazowieckich jak i Szybkiej Kolei Miejskiej (linie S2, S3S, S3C). Składy te kursują w różnych wariantach przez Warszawę Centralną i Warszawę Śródmieście do stacji Sulejówek Miłosna, Legionowo i Warszawa Wschodnia. Czas przejazdu, przynajmniej teoretyczny, ze stacji Warszawa Zachodnia do stacji Warszawa Lotnisko Chopina wynosi około 15 minut. Częstotliwość jest bardzo różna i potrafi wynosić nawet 5 minut, jednak zdarzają się również półgodzinne przerwy pomiędzy dwoma kolejnymi pociągami.

Elektryczne zes...
Pociąg Kolei Ma...
Tor pierwszy na...
Kozioł oporowy,...
Tablica z godzi...
Widok w kierunk...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 208 gości oraz 1 użytkownik.