Ciekawostki tramwajowe
Wagony 105NT
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: poniedziałek, 20, luty 2023 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 5263
Rozruch oporowy, zastosowany w wagonach 105N, już na początku ich produkcji uznawany był za przestarzały. Przykładowo, w Czechosłowacji w tym samym czasie podjęto decyzję o stosowaniu w tramwajach rozruchu tyrystorowego. W Polsce tymczasem dopiero wchodzono w etap prób tego typu sterowania.
Wymiana historycznych tramwajów między Krakowem i Poznaniem
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: sobota, 14, styczeń 2023 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 949
W dniu 8 kwietnia 2022 roku do zajezdni Podgórze dotarła laweta z "Kanciakiem numer 1 na świecie", czyli wagonem 102N numer 1. Tak rozpoczęła się krakowska przygoda poznańskiej stodwójki, która trwała do końca października tego samego roku. Jednocześnie, w dniu 6 kwietnia 2022 roku z Krakowa do Poznania wyruszył wagon 4N numer 43.
Wagony 105NG ( 105N )
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: poniedziałek, 17, grudzień 2012 18:52
- PSMKMS
- Odsłony: 3811
W 1973 roku chorzowski Konstal wyprodukował pierwszy prototypowy egzemplarz nowego wagonu tramwajowego, który oznaczono symbolem 105N. Rok później rozpoczęto jego seryjną produkcję. W styczniu 1975 roku pierwsze "stopiątki" trafiły do Krakowa. Wagony 105N były produkowane do 1979 roku. W sumie w zajezdni Nowa Huta znalazły się 163 wozy tego typu.
Tramwaj Kawiarnia
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: niedziela, 16, grudzień 2012 21:55
- PSMKMS
- Odsłony: 3604
Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, po którym kursuje tramwaj przerobiony na jeżdżącą kawiarnię. Takie wykorzystanie wagonów tramwajowych, często spotykane w miastach na Zachodzie Europy, powoli wkracza do naszego kraju. Właścicielem na razie tego jedynego w swoim rodzaju pojazdu, jest fundacja "Cracow for You".
Śląskie 111N w Krakowie
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: niedziela, 16, grudzień 2012 21:47
- PSMKMS
- Odsłony: 4826
10 i 11 lipca 2006 roku do Krakowa przybyły dwa śląskie wagony typu 111N. Pojazdy wypożyczone zostały z Gliwic w zamian za dwie krakowskie stopiątki na okres niemal roku, po to aby obsługiwać krótki fragment nowego torowiska wzdłuż ulicy Pawiej.
Skład 105Na - 943+944, 876+877 i 913+914 (obecnie 461+462)
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: niedziela, 16, grudzień 2012 21:25
- PSMKMS
- Odsłony: 3543
W lutym 2007 roku zakończyła się naprawa główna składu 105Na - 943+944. Podczas remontu, drugi wagon przebudowany został na doczepę czynną. Na tym można by zakończyć charakterystykę tego składu, gdyby nie prace, które przeprowadzono w nim kilka miesięcy później. W maju tego samego roku, w obu wagonach znów pojawili się pracownicy zajezdni, aby tym razem zamontować w środku dodatkowe i jak na razie jedyne w swoim rodzaju, wyposażenie.
Skład 105Na - 804+807 (obecnie 454+455)
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: niedziela, 16, grudzień 2012 19:26
- PSMKMS
- Odsłony: 2614
Pod koniec 2006 roku z naprawy głównej wyszedł skład 105Na - 804+807, z czego drugi wóz przebudowany został na doczepę czynną. Nie byłoby w tym nic ciekawego, gdyby nie fakt, że w obu wagonach zastosowano nowatorskie rozwiązania, dotychczas niespotykane w wozach generacji 105Na w Polsce.
Krakowskie wagony z Dusseldorfu w Poznaniu
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: niedziela, 16, grudzień 2012 17:54
- PSMKMS
- Odsłony: 2864
W ramach przygotowań do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 w Poznaniu w 2011 roku zaplanowano liczne remonty torowisk. Poznańska sieć tramwajowa rozchodzi się z centrum promieniście. Brakuje również połączeń alternatywnych. W związku z tym w sytuacji konieczności przeprowadzenia prac torowych na którymś ze skrzyżowań, dochodzi do odcięcia sporych odcinków sieci. Aby zniwelować ten negatywny efekt, zdecydowano się na użycie taboru dwukierunkowego.
Krakowskie wagony 105N na Śląsku
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: niedziela, 16, grudzień 2012 17:35
- PSMKMS
- Odsłony: 3187
Problemy taborowe poszczególnych przedsiębiorstw komunikacyjnych w naszym kraju sprawiają, że od wielu lat starają się one uzupełniać braki taborowe używanymi wagonami sprowadzanymi z innych miast. Po 1989 roku niektórzy przewoźnicy rozpoczęli ściąganie używanego taboru z Zachodu. Jednak nie wszystkie firmy zdecydowały się na taki krok. Tramwaje Śląskie wybrały inną drogę uzupełniania braków taborowych. W latach 2006 - 2009 zakupiły w Krakowie w sumie 37 wagonów typu 105Na. A wszystko przez potrzebę sprowadzenia do Krakowa wagonów dwukierunkowych, w celu obsługi ślepo zakończonej linii tramwajowej na ulicy Pawiej.
Gdańskie NGT6 w Krakowie
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: niedziela, 16, grudzień 2012 16:55
- PSMKMS
- Odsłony: 2814
Wagony NGT6, popularnie zwane Bombardierami, eksploatowane są w Krakowie od 1999 roku. Dotychczas, nasze miasto było jedynym w Polsce, które zdecydowało się na tego typu pojazdy. Pod koniec 2007 roku, sytuacja ta uległa jednak zmianie. Tramwaje Bombardier Flexity Classic, poza Krakowem, wyjechały również na ulice Gdańska.
Gdański N8C w Krakowie
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: niedziela, 16, grudzień 2012 16:42
- PSMKMS
- Odsłony: 3078
W niedzielę, 27 kwietnia 2008 roku, w zajezdni Podgórze rozładowano kremowo-czerwony tramwaj z charakterystycznym napisem "poruszamy Gdańsk". Wagon N8C numer 1133, bo o nim mowa, długo nie mógł dotrzeć do Krakowa, mimo że jego obecność od kilku dni była bardzo oczekiwana.