Ciekawostki tramwajowe
Skład 105Na - 943+944, 876+877 i 913+914 (obecnie 461+462)
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: niedziela, 16, grudzień 2012 21:25
- PSMKMS
- Odsłony: 3729
W lutym 2007 roku zakończyła się naprawa główna składu 105Na - 943+944. Podczas remontu, drugi wagon przebudowany został na doczepę czynną. Na tym można by zakończyć charakterystykę tego składu, gdyby nie prace, które przeprowadzono w nim kilka miesięcy później. W maju tego samego roku, w obu wagonach znów pojawili się pracownicy zajezdni, aby tym razem zamontować w środku dodatkowe i jak na razie jedyne w swoim rodzaju, wyposażenie.
Wśród wielu nietypowych elementów, jakie zainstalowano w środku obu pojazdów, niewątpliwie najbardziej w oczy rzucają się wyświetlacze. Pierwszy raz od wielu lat, w krakowskich stopiątkach zastosowano bowiem odpowiednie wyświetlacze. Ani za długie, ani za krótkie, po prostu takie, które idealnie pasują w miejsce poprzednich kasetonów, przystosowanych do normalnych tablic. Z przodu założono duży wyświetlacz pokazujący numer linii i nazwę końcówki. Z boku zamontowano podobne urządzenie. Z tyłu z kolei pojawił się wyłącznie wyświetlacz pokazujący numer linii. W końcu więc, zrezygnowano z nie najładniejszych wyświetlaczy, montowanych na dachu tramwaju. Wyświetlacze, pojawiły się również w środku tramwaju i to w obydwu wagonach.
Na tym nie koniec nowości. Skład ten najprawdopodobniej będzie pierwszym, w którym głosowo zapowiadane mają być przystanki. W środku tramwaju na suficie pojawiły się głośniki. Głośniki zamontowane zostały również na zewnątrz tramwaju, na dachu. Tak więc najpewniej, skład ten po podjechaniu na przystanek będzie samodzielnie "ogłaszał" jaką linię obsługuje, co niewątpliwie ułatwi podróżowanie po mieście osobom niewidomym i niedowidzącym. Niestety, jak na razie, urządzenia nie zostały uruchomione.
Wśród innych nowości warto wspomnieć o automacie do biletów, który zamontowany został w "rzeźni", na przeciwko drugich drzwi w pierwszym wagonie. Automat niestety dość szybko zniknął z wnętrza wozu. Ponadto, w tramwaju pojawiły się kasowniki z czytnikami KKM, a na poręczach zamontowano dodatkowe przyciski do otwierania drzwi, według układu ze składu 804+807.
Skład zaprezentowany został 3 czerwca 2007 roku, podczas dnia otwartego zajezdni Podgórze. Potem jednak długo nie pojawiał się na mieście, ze względu na przeżytą "przygodę" w podgórskiej zajezdni. We wrześniu 2007 roku, w identyczny sposób przystosowany został skład 105Na - 876+877, a w lutym 2008 roku pociąg 105Na - 913+914. Wszystkie trzy składy wymiennie obsługują rezerwy czynne R-61 i R-62, czasem pojawiają się również na zwykłych liniach.
Skład 105Na - 913+914 w listopadzie 2012 roku przeniesiony został do zajezdni Nowa Huta, gdzie otrzymał numery 461+462.