Ciekawostki tramwajowe
Wagony 105NG ( 105N )
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: poniedziałek, 17, grudzień 2012 18:52
- PSMKMS
- Odsłony: 3849
W 1973 roku chorzowski Konstal wyprodukował pierwszy prototypowy egzemplarz nowego wagonu tramwajowego, który oznaczono symbolem 105N. Rok później rozpoczęto jego seryjną produkcję. W styczniu 1975 roku pierwsze "stopiątki" trafiły do Krakowa. Wagony 105N były produkowane do 1979 roku. W sumie w zajezdni Nowa Huta znalazły się 163 wozy tego typu. Oznaczono je kolejno od numeru 266 (wcześniejsze zajmowały wagony typu 102N) do 427. Ewenementem był wagon 105N - 293 (numer fabryczny 290), który nigdy nie wyjechał na ulice miasta. Podczas rozładunku w Krakowie spadł on z platformy kolejowej i został natychmiast skasowany.
W porównaniu z poprzednikami, nowe wozy wyróżniały się dużo większą powierzchnią przeszklenia wagonu oraz kanciastym kształtem. Ciekawym rozwiązaniem były umieszczone nad drzwiami okienka, w których znajdowały się tablice z trasą linii. W Krakowie, jak również w innych polskich miastach, zrezygnowano z tego rozwiązania dosyć szybko. W czasie kolejnych napraw szybki zamalowywano, a z czasem w większości wagonów wymieniono całe klapy. Podobne okienka były również umieszczone pod przednimi szybami wagonów, lecz zniknęły one jeszcze szybciej.
Konstrukcja tramwaju 105N nie należała do najszczęśliwszych. Umieszczenie rozrusznika w samym środku wozu, między drugimi a trzecimi drzwiami, spowodowało podzielenie głównej belki nośnej na dwie części. Wagon nie posiadał więc pełnej ostoi, a co za tym idzie, jego konstrukcja bardzo łatwo ulegała wszelkim odkształceniom.
Stopiątka pod względem elektrycznym nie różni się praktycznie od wagonu typu 13N. Tramwaj jest napędzany czterema silnikami typu LTa220 o łącznej mocy godzinnej 166 kW. Niestety, pojazd jest dużo droższy w eksploatacji i bardziej awaryjny niż jego poprzednicy. Dlatego w Krakowie stopiątki od samego początku nie były zbyt lubiane. Z tego właśnie powodu w latach osiemdziesiątych wymieniono kilka wagonów tego typu na starsze, ale mniej zawodne i bardziej ekonomiczne tramwaje typu 102N.
W latach osiemdziesiątych większość wagonów typu 105N przeszła naprawy główne w Konstalu, w czasie których dokonano przebudowy układu elektrycznego na identyczny, jak w tramwajach 105Na. Pozostałe pojazdy przeszły naprawy główne w Krakowie, podczas których przeniesiono aparaturę elektryczną spod schodów do nowej szafy elektrycznej za kabiną motorniczego, podobnie jak ma to miejsce w 105Na. Nie przebudowywano jednak sterowania elektrycznego. Tak zmodernizowane wagony oznaczono w Krakowie jako 105NG i oznaczono numerami zaczynającymi się od cyfry 6.
Wycofywanie z ruchu wagonów 105NG rozpoczęło się już w w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Wówczas to zdjęto ze stanu trzy wozy numer 620, 621 i 629. Zaprzestano również remontów "sześćsetek". W ostatnich latach pracy w Krakowie wozy te z powodu wysokich przebiegów, często wysyłane było na miasto jako "pociągi rezerwowe". Taką pracę ułatwiał fakt, że kilka wagonów tego typu wyposażonych zostało w "filmy" w miejsce przednich tablic kierunkowych. Ponadto, w składzie 627+626 w połowie lat dziewięćdziesiątych zamontowano komplet wyświetlaczy pokazujący zarówno numer linii jak i pętlę.
Masowe kasacje wagonów 105NG rozpoczęły się już w nowym stuleciu. Najpierw w 2003 roku, w związku z zakupem kolejnej partii 12 tramwajów NGT6, skasowano kilka "sześćsetek". Później, w 2004 roku dostawy używanego taboru z Wiednia spowodowały, że ilostan 105NG zmniejszył się drastycznie.
Jako ostatnie eksploatowane były dwa wozy 105NG numer 628 i 682, które w 2002 roku przeszły w Stacji Obsługi i Remontów naprawy bieżące o bardzo rozszerzonym zakresie. W styczniu 2009 roku przenumerowano je odpowiednio na 998 i 999. W dniu 21 września 2010 roku oba pojazdy zostały zdjęte ze stanu zajezdni Podgórze, tym samym kończąc historię wagonów 105NG w Krakowie.
Typ | 105N | ||
Rodzaj wagonu | Silnikowy | ||
Producent | "Konstal" w Chorzowie | ||
Lata produkcji | 1973 - 1979, dla Krakowa w latach: 1975 - 1979 | ||
Szerokość toru [mm] | 1435 | ||
Długość całkowita [mm] | 13500 | ||
Masa własna [t] | 16,8 | ||
Liczba miejsc siedzących | 16 | ||
Liczba miejsc stojących: | 125 | ||
Liczba osi | 4 | ||
Liczba silników | 4 | ||
Moc godz. silników [kW] | 4x41,5 | ||
Prędkość maksymalna [km/h] | 70 |