/** */

Ciekawostki tramwajowe

Wymiana historycznych tramwajów między Krakowem i Poznaniem

W dniu 8 kwietnia 2022 roku do zajezdni Podgórze dotarła laweta z "Kanciakiem numer 1 na świecie", czyli wagonem 102N numer 1. Tak rozpoczęła się krakowska przygoda poznańskiej stodwójki, która trwała do końca października tego samego roku. Jednocześnie, w dniu 6 kwietnia 2022 roku z Krakowa do Poznania wyruszył wagon 4N numer 43.

 

Wagony typu 102N były produkowane w chorzowskich zakładach Konstal w latach 1967 - 1970. W sumie zbudowano 42 pojazdy. Do dziś zachowało się 5 wozów tego typu. Oprócz krakowskiego i poznańskiego, zabytkowe "kanciaki" można zobaczyć na Śląsku, we Wrocławiu i w Warszawie. Warto zwrócić uwagę, że wrocławski egzemplarz pochodzi z Krakowa, natomiast warszawski z Poznania. Wagony typu 102N nie były lubiane przez obsługę ze względu na ujemny kąt nachylenia szyb czołowych, które odbijały światło wewnętrznych lamp i w ten sposób utrudniały obserwację otoczenia przez prowadzących w godzinach nocnych. Stąd od 1970 roku rozpoczęto produkcję wagonów 102Na, które posiadały ściany czołowe identyczne, jak we wcześniej produkowanych wozach typu 13N. Dlaczego jednak do Krakowa dotarł poznański „kanciak”?

 

Inicjatorem całej akcji było poznańskie MPK, które wiosną 2022 roku nie dysponowało dwukierunkowym wagonem silnikowym typu N. Posiadało natomiast dwie doczepy ND. Wymiana zabytkowych wozów z jednej strony miała więc na celu uatrakcyjnienie tramwajowych linii turystycznych w obu miastach. Z drugiej strony, w stolicy Wielkopolski wielkimi krokami zbliżało się otwarcie trasy tramwajowej na Naramowice, która jako pierwsza od wielu lat w Poznaniu nowa linia nie była zakończona tradycyjną pętlą, tylko ślepymi torami. Stąd mogły się po niej poruszać tylko dwukierunkowe tramwaje. W trakcie inauguracji, oprócz współczesnych wagonów dwukierunkowych, zamierzano również uruchomić przejazdy historycznym taborem.

 

W związku z tym, w dniu 6 kwietnia 2022 roku z Krakowa do Poznania wyruszył krakowski wagon 4N numer 43. Dwa dni później, z Poznania do Krakowa przyjechała laweta z załadowanym wagonem 102N - 1. Wybór tramwaju 4N numer 43 dla Poznania nie był oczywiście przypadkowy. Pojazd ten pierwotnie eksploatowany był właśnie w stolicy Wielkopolski. Krakowskie MPK zakupiło go w 2017 roku, natomiast w 2021 roku zakończyła się jego renowacja.

Poznański wagon...
Poznański wagon...

Warto podkreślić, że nie był to pierwszy przypadek współpracy krakowskiego i poznańskiego MPK w zakresie użyczania taboru historycznego. W wakacje 2015 roku po Poznaniu kursował bowiem krakowski wagon typu N numer 26.

 

Prezentacja poznańskiego wagonu 102N – 1 w Krakowie odbyła się stosunkowo szybko. Został on pokazany na terenie zajezdni Nowa Huta w dniu 12 kwietnia wraz z krakowskim wagonem 102N – 203. Po krótkiej części oficjalnej i założeniu krakowskich tablic do poznańskiego wagonu, oba "kanciaki" (po poznańsku) lub "wiatrówki" (po krakowsku) wyruszyły na krótką podróż po Nowej Hucie. Dotarły do Placu Centralnego, po czym powróciły do zajezdni.

Poznański wagon...
Dwa wagony 102N...
Wagon 102N - 1 ...
Uroczyste wprow...
Poznański wagon...
Poznański wagon...

Pierwsi pasażerowie mogli przejechać się poznańskim tramwajem po Krakowie dopiero w Noc Muzeów, która w 2022 roku została zorganizowana w nocy z piątku na sobotę, z 14 na 15 maja. Wówczas od godziny 18:00 uruchomiona została specjalna linia tramwajowa numer 60, która kursowała po trasie z Placu Centralnego na Dajwór, stąd na Cichy Kącik i z powrotem do Nowej Huty. Do obsługi linii 60 skierowano dwa wagony 102N. Oprócz krakowskiego numer 203, kursował poznański wóz numer 1.

Poznański wagon...
Poznański wagon...
Poznański wagon...

Kolejna możliwość jazdy wagonem 102N – 1 po Krakowie miała miejsce w dniu 29 maja, gdy w zajezdni Nowa Huta zorganizowano Dzień Dziecka. W ramach atrakcji przewidziano kursy historycznym taborem z zajezdni na Plac Centralny i z powrotem. Wśród tramwajów wożących pasażerów był również poznański przegubowiec.

 

W dniu 5 czerwca 2022 roku w ramach Dnia Otwartego Magistratu zainaugurowano jubileuszowy 20. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Jedną z atrakcji było kursowanie na linii 0 wagonu 102N – 1 z Poznania na trasie Dajwór – Cichy Kącik.

 

Poznański „Kanciak” po raz kolejny wyjechał na ulice Krakowa w dniu 26 czerwca. Wówczas w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej skierowano go do obsługi specjalnie uruchomionej linii 15, kursującej na trasie Cichy Kącik – Pleszów. Niestety, poznański tramwaj podczas drugiego kursu z Pleszowa do Cichego Kącika uległ awarii. Uszkodzone zostały ostatnie drzwi w pojeździe. W związku z tym konieczna była jego podmiana na pociąg rezerwowy.

 

Wagon 102N – 1 jeszcze kilkukrotnie wyjeżdżał na ulice miasta w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. W dniach: 15 sierpnia i 18 września kursował na linii 0, natomiast w dniach 24 lipca i 24 września na linii 15. W tym dniu poznański "kanciak" po raz ostatni pojawił się liniowo na ulicach Krakowa. Niestety, podczas ostatniego kursu doszło do kolizji z samochodem osobowym w alei 3 Maja. Na szczęści historyczny wagon nie ucierpiał zbyt mocno w zdarzeniu.

Poznański wagon...
Poznański wagon...
Poznański wagon...
Poznański wagon...
Poznański wagon...
Poznański wagon...
Poznański wagon...
Poznański wagon...
Poznański wagon...

Tymczasem krakowski wagon 4N – 43 w dniu 23 kwietnia wziął udział w otwarciu nowej trasy na Naramowice, obsługując specjalną linię numer 20, funkcjonującą na trasie Błażeja - Wilczak, zmieniając kierunek bez pętli na obu końcówkach.

Wagon 4N - 43 n...
Wagon 4N - 43 n...
Wagon 4N - 43 p...

Tydzień później, w dniu 30 kwietnia krakowski wagon typu 4N wziął udział w inauguracji Poznańskiej Linii Turystycznej, kursując z poznańską dwukierunkową doczepę ND - 436 na linii 0 w towarzystwie drugiego historycznego składu  N+ND - 286+456. Oba tramwaje jeździły na linii 0 z pętli Stare ZOO po centrum, przejeżdżając między innymi po charakterystycznym, tymczasowym łuku torowym na placu Wiosny Ludów. Krakowski wagon w ramach Poznańskiej Linii Turystycznej kursował jeszcze w dniu 8 i 22 maja, 4 czerwca, 24 lipca i 25 września. Dodatkowo, w dniu 23 października ponownie pojawił się na linii specjalnej numer 20, kursującej pomiędzy końcówkami Błażej i Wilczak.

Historyczne skł...
Skład 4N+ND - 4...
Skład 4N+ND - 4...

Ponadto, w dniu 23 września krakowski tramwaj wziął udział w specjalnym przejeździe zorganizowanym dla członków Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych w Poznaniu, kursując w trójskładzie 4N+ND+KSW - 43+436+158. Warto podkreślić, że wagon KSW, określany też w Poznaniu jako typ H lub Heidelberg od nazwy miasta, w którym został wyprodukowany, przeszedł renowację w 2022 roku w Stacji Obsługi i Remontów, należącej do krakowskiego MPK.

 

Poznański wagon 102N – 1 po zakończeniu kursowania po ulicach Krakowa, przeszedł jeszcze prace remontowe w Stacji Obsługi i Remontów. Ostatecznie w dniu 25 października został załadowany na lawetę i wyruszył w drogę powrotną do Poznania. Dwa dni później, krakowski wagon 4N powrócił do zajezdni Podgórze. Tym samym zakończyła się wymiana historycznego taboru pomiędzy Miejskimi Przedsiębiorstwami Komunikacyjnymi z Krakowa i Poznania.

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 244 gości oraz 1 użytkownik.