Ciekawostki tramwajowe
Krakowskie wagony 105N na Śląsku
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Ciekawostki tramwajowe
- Opublikowano: niedziela, 16, grudzień 2012 17:35
- PSMKMS
- Odsłony: 3225
Problemy taborowe poszczególnych przedsiębiorstw komunikacyjnych w naszym kraju sprawiają, że od wielu lat starają się one uzupełniać braki taborowe używanymi wagonami sprowadzanymi z innych miast. Po 1989 roku niektórzy przewoźnicy rozpoczęli ściąganie używanego taboru z Zachodu. Jednak nie wszystkie firmy zdecydowały się na taki krok. Tramwaje Śląskie wybrały inną drogę uzupełniania braków taborowych. W latach 2006 - 2009 zakupiły w Krakowie w sumie 37 wagonów typu 105Na. A wszystko przez potrzebę sprowadzenia do Krakowa wagonów dwukierunkowych, w celu obsługi ślepo zakończonej linii tramwajowej na ulicy Pawiej.
W lipcu 2006 roku z Gliwic do Krakowa przetransportowany został skład 111N - 341+342. W przeciwną stronę pojechały wozy 105Na numer 459 i 470. Oba wagony trafiły do zajezdni w Gliwicach, gdzie po paru dniach wystawione zostały do normalnego ruchu. Tramwaje zachowały krakowskie barwy oraz numery taborowe, do których dodano jedynie literkę "K". Pojazdy trafić miały na wymianę, jednak od początku wiadomym było, że zostaną na Śląsku na stałe. W międzyczasie w Krakowie do ruchu wchodziły kolejne nowe wagony Bombardier NGT6, które zastępowały wysłużone składy 2x105Na. Niepotrzebne wagony czekała kasacja. Tramwaje Śląskie postanowiły jednak skorzystać z okazji i zakupić przewidziane do złomowania wozy. Jeszcze w 2006 roku do GOP-u trafiły następujące składy: 444+443, 429+430, 457+458, 703+704, 738+739, 883+884. Wagony te dość szybko pojawiły się na śląskich torach. Początkowo jeździły w barwach krakowskich. Dopiero po kilku miesiącach eksploatacji poszczególne wagony zyskały śląskie barwy zakładowe, bądź też malowanie reklamowe. W latach 2007-2008 roku na Śląsk powędrowała kolejna partia krakowskich stopiątek. Tym razem sprzedane zostały wozy: 701+702, 441+440, 732+733, 879+880, 887+888, 891+892, 725, 805, 855, 856+857, 905, 869+867 i 889+890.
Osobny temat stanowi krakowski wagon 105Na - 756, który w sierpniu 2007 roku powędrował do Będzina w zamian za tamtejszy 105NT - 789. O ile w Krakowie tyrystor szybko doczekał się nowych braw oraz numeru 1001, o tyle krakowski tramwaj do dnia dzisiejszego ma status "pożyczonego" i kursuje po Zagłębiu z numerem "765K" oraz w barwach MPK Kraków.
Tramwaje Śląskie |
MPK S.A. w Krakowie |
Uwagi | ||
Numer wagonu/składu | Zajezdnia | Numer wagonu/składu | Zajezdnia | |
250+251 | Zawodzie | 444+443 | Nowa Huta | - |
252+253 | Stroszek | 429+430 | Nowa Huta | - |
254+255 | Stroszek | 457+458 | Nowa Huta | - |
256 | Gliwice | 459 | Nowa Huta | początkowo 459K |
257+258 | Stroszek | 703+704 | Podgórze | 105Na+105NaD |
259 | Gliwice | 470 | Nowa Huta | początkowo 470K |
260+261 | Gliwice | 738+739 | Podgórze | - |
262+263 | Zawodzie | 883+884 | Podgórze | wagon 263 zdjęty ze stanu po wypadku |
264+265 | Zawodzie | 701+702 | Podgórze | - |
266+267 | Gliwice | 441+440 | Nowa Huta | - |
268+269 | Zawodzie | 732+733 | Podgórze | - |
270+271 | Zawodzie | 879+880 | Podgórze | - |
272+273 | Stroszek | 887+888 | Podgórze | - |
274+275 | Będzin | 891+892 | Podgórze | - |
276+278 | Stroszek | 725+855 | Podgórze | - |
277 | Zawodzie | 805 | Podgórze | - |
279+280 | Będzin | 856+857 | Podgórze | - |
281 | Zawodzie | 905 | Podgórze | - |
282+283 | Zawodzie | 869+889 | Podgórze | - |
284+285 | Zawodzie | 867+890 | Podgórze | początkowo jako nauka jazdy |
756K | Będzin | 756 | Podgórze | oficjalnie wciąż wypożyczony z MPK Kraków |
Komentarze
R-1 Będzin - 283+285
R-2 Katowice Zawodzie - 282
R-3 Bytom Stroszek - (-)
R-4 Gliwice - 254,
R-1 Będzin - (-)
R-2 Katowice Zawodzie - 264+265, 268+269, 282
R-3 Bytom Stroszek - 283+285
R-4 Gliwice - 254, 259, 267
Jako wagon nauki jazdy wciąż kursuje 257+258.
R-1 Będzin - 275, 286
R-2 Katowice Zawodzie - 264+265, 268+269, 282, 284
R-3 Bytom Stroszek - 257+258
R-4 Gliwice - 250+251 Z, 254+255 S, 256, 259+267, 260+261, 270+271 Z, 283+285 Z
Ponadto 2 składy w ubiegłym roku zostały już skasowane.