/** */

Tramwaje historyczne w Krakowie

PW1 - 112

Pierwszymi pojazdami szynowymi poruszającymi się po ulicach Krakowa były tramwaje konne, które rozpoczęły eksploatację w 1882 roku. Do ich obsługi sprowadzono 23 wagony doczepne. Jeden z nich zachował się w naszym mieście do dzisiaj. Z uwagi na brak czynnego odcinka torów o prześwicie 900 mm, nie ma jednak po czym się poruszać.

Czytaj więcej...

SN1 - 37

20 stycznia 1913 roku w Krakowie otwarto pierwszą linię tramwaju normalnotorowego. Do jej obsługi na przełomie 1912 i 1913 roku zakupiono 10 wagonów, oznaczonych w naszym mieście symbolem SN1, wyprodukowanych przez zakłady w Sanoku.

 

Czytaj więcej...

LH - 1076

Był pierwszym czynnym, historycznym, normalnotorowym wagonem tramwajowym w Krakowie, chociaż nigdy nie jeździł tu liniowo. Sprowadzony z Wrocławia miał się stać jednym z eksponatów planowanego muzeum komunikacji miejskiej. Obecnie wyjeżdża na ulice miasta zarówno solo, jak i w składzie z innymi krakowskimi, zabytkowymi wagonami doczepnymi.

Czytaj więcej...

SN2+PN2 - 87+530 i PN2 - 524

W drugiej połowie lat trzydziestych liczba pasażerów przewożonych przez krakowskie tramwaje systematycznie rosła. Jedynym rozwiązaniem problemu był zakup nowych tramwajów, które zamówiono w Zjednoczonej Fabryce Maszyn, Kotłów i Wagonów – L. Zieleniewski i Fitzner-Gamper, Spółka Akcyjna, Fabryka Sanocka

Czytaj więcej...

K - 437

W dniu 1 kwietnia 2019 roku krakowskie MPK zaprezentowało odnowiony warszawski wagon tramwajowy typu K. Dzięki temu, w hali dawnej zajezdni przy ulicy św. Wawrzyńca mogły stanąć obok siebie cztery historyczne tramwaje, z których każdy pochodził z innego miasta w naszym kraju.

Czytaj więcej...

SN4 - 151

Kolekcja czynnych, historycznych wagonów tramwajowych należących do krakowskiego MPK od wielu lat systematycznie się rozszerza. W 2015 roku zbiór wzbogacony został o kolejny niezwykle cenny i zarazem bardzo urokliwy tramwaj serii SN4, pochodzący z 1910 roku.

 

Czytaj więcej...

PN3 - 546 i 555

W 1941 roku sprowadzono z Norymbergi kilkanaście wagonów, wśród których były doczepy Man Bw, oznaczone później w Krakowie typem PN3. Wozy te wyprodukowane zostały w 1909 roku. Do naszego miasta trafiły w sumie 23 egzemplarze tego typu. Ostatni z nich eksploatowany był do 1959 roku.

Czytaj więcej...

Holownik BT-1 - G-051 i lora - 1110

Tramwajowe wagony techniczne zachowane jako historyczne dla przyszłych pokoleń należą w naszym kraju do rzadkości. Tym bardziej cieszy fakt, że w 2016 roku tuż przed Świętami Bożego Narodzenia na ulice Krakowa wyjechał niezwykły skład złożony z wrocławskiego holownika BT-1 oraz krakowskiej lory.

Czytaj więcej...

Ring - 272 i 273

Niewiele jest historycznych wagonów tramwajowych, pochodzących sprzed drugiej wojny światowej, których egzemplarze znajdują się w kilku polskich miastach. Wśród nich można wymienić wóz LH, a także Ring. Co ciekawe, oba wspomniane typy pojazdów mają swoich przedstawicieli w krakowskiej kolekcji historycznego taboru komunikacji miejskiej.

Czytaj więcej...

KSW - 126

Krakowskie MPK od wielu lat powiększa swoją kolekcję historycznego taboru komunikacji miejskiej. Wśród zachowanych pojazdów są również takie, które nigdy nie kursowały liniowo po ulicach naszego miasta. Jednym z nich jest doczepa, będąca przedstawicielem rodziny wagonów, które niedługo po stworzeniu stał się prawdziwą legendą.

Czytaj więcej...

N - 20 i 26, ND - 502, 511 i 538, 4N+4ND - 43+573

Po II wojnie światowej, począwszy od 1949 roku w Sanoku, a później także w chorzowskim "Konstalu", rozpoczęto produkcję znormalizowanego wagonu tramwajowego typu N. Pojazd charakteryzujący się bardzo prostą konstrukcją, wywodził się bezpośrednio z opracowanego na potrzeby gospodarki wojennej przez Niemców modelu KSW (Kriegsstraβenbahnwagen). W polskiej wersji dokonano dalszych uproszczeń, co znacznie ułatwiło wdrożenie jego produkcji w naszym kraju, wciąż odbudowującym się ze zniszczeń wojennych.

Czytaj więcej...

102N - 203

Wagony typu 102N produkowano w latach 1967 - 1969 w chorzowskich zakładach "Konstal". Była to bardzo krótka seria, licząca zaledwie 42 wagony. Krakowskie MPK pod koniec 1969 roku otrzymało siedem tramwajów tego typu. Obecnie jeden z nich, wóz 102N numer 203, zalicza się do kolekcji czynnego taboru historycznego.

Czytaj więcej...

102Na - 210

Wagony typu 102Na były następcami wozów 102N. Krakowskie MPK w latach 1970 - 1973 otrzymał 58 takich pojazdów. W naszym mieście eksploatowane były do 2001 roku. Jeden z nich numer 210 zachowany został jako czynny pojazd historyczny, zasilając kolekcję zabytkowego taboru krakowskiego MPK.

Czytaj więcej...

102NaD - 155

W pierwszej połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku w Krakowie dokonano przebudowy pięciu wagonów typu 102Na na doczepy czynne. Modernizacji poddano pojazdy, w których przody zostały uszkodzone w wyniku wypadków. Jeden z wagonów 102NaD, noszący numer 155, został zachowany i dziś znajduje się w kolekcji taboru historycznego krakowskiego MPK.

Czytaj więcej...

T4+B4 - 127+527

Jedynym z efektów nawiązanej w 1979 roku współpracy pomiędzy Krakowem i Norymbergą było rozpoczęcie w 1989 roku sprowadzania do Krakowa używanych wagonów tramwajowych pochodzących z tego niemieckiego miasta. Pojazdy te początkowo miały być eksploatowane przez kilka lat. Wpisały się jednak w krakowski krajobraz na znacznie dłuższy okres czasu.

Czytaj więcej...

T4 - 220

Pochodzące z Norymbergi wagony T4 eksploatowane były w Krakowie w latach 1989 - 2002. Po zakończeniu służby liniowej, do celów muzealnych zachowano jeden wóz numer 127, połączony z doczepą B4 numer 527. Wraz z dostawą ostatniego norymberskiego wagonu GT6 numer 362 (późniejszy numer 166) w dniu 22 października 2004 roku do Krakowa przybył również wóz T4 numer A46. 

Czytaj więcej...

GT6 - 187

Pierwsze norymberskie tramwaje przybyły do Krakowa w 1989 roku. Były to składy T4+B4. W 1994 roku rozpoczęto sprowadzanie przegubowych wozów typu GT6, które z zajezdni w Nowej Hucie wyjechały na linię rok później. Norymberskie tramwaje od początku cieszyły się dużym uznaniem zarówno pasażerów, jak i motorowych i pracowników zaplecza technicznego.

Czytaj więcej...

105N - 271+266

Pod koniec 2019 roku przywrócono oryginalny wygląd dwóch najstarszych, zachowanych w naszym mieście wagonów typu 105N numer 266 i 271. Nim jednak oficjalnie wzbogaciły one kolekcję historycznego taboru krakowskiego MPK, przez ponad dwa lata pełniły dodatkowo funkcję techniczną, służąc w zimie do odladzania sieci trakcyjnej.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 100 gości oraz 0 użytkowników.