Tramwaje historyczne w Krakowie
T4+B4 - 127+527
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje historyczne w Krakowie
- Opublikowano: poniedziałek, 26, sierpień 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3717
Jedynym z efektów nawiązanej w 1979 roku współpracy pomiędzy Krakowem i Norymbergą było rozpoczęcie w 1989 roku sprowadzania do Krakowa używanych wagonów tramwajowych pochodzących z tego niemieckiego miasta. Pojazdy te początkowo miały być eksploatowane przez kilka lat. Wpisały się jednak w krakowski krajobraz na znacznie dłuższy okres czasu.
W wyniku podjętej współpracy dokonano zakupu aż 154 wagonów tramwajowych. Wśród nich było 30 wozów silnikowych T4 oraz 62 doczepne B4. Właśnie one pojawiły się w Krakowie jako pierwsze w 1989 roku. Pociągi tramwajowe T4+B4 kursowały po naszym mieście blisko 13 lat. W dniu 29 grudnia 2002 roku jako ostatnie swoją służbę zakończyły składy: 110+510, 116+516, 124+524, 127+527, kursując na linii 21. Do celów muzealnych zdecydowano się zachować jeden skład T4+B4 - 127+527, który jeździł po Krakowie od 1995 roku.
Typ | T4 | B4 |
Rodzaj wagonu | silnikowy | doczepny |
Producent - część mechaniczna | MAN | MAN |
Producent - część elektryczna | SSW | - - - |
Lata produkcji | 1958 - 1960 ( dotyczy krakowskich wagonów ) | |
Szerokość toru [mm] | 1435 | |
Długość całkowita [mm] | 14100 | |
Masa własna [t] | 16,4 | 10,8 |
Liczba miejsc siedzących | 29 | 31 |
Liczba miejsc stojących: | 67 | 110 |
Liczba osi | 4 | |
Liczba silników | 2 | 0 |
Moc godz. silników [kW] | 2x95 | 0 |
W 2003 roku w trakcie wakacji grupa miłośników komunikacji miejskiej podjęła prace przy odświeżeniu wnętrza składu T4+B4 - 127+527. W październiku 2003 roku staraniem kierownictwa zajezdni w Nowej Hucie udało się pomalować oba wagony w barwy krakowskie. Wcześniej bowiem oba wagony kursowały po mieście z reklamami na burtach. Dzięki przeprowadzonym pracom, tramwaje te mogły wyjechać do obsługi Krakowskiej Linii Muzealnej. W trakcie wakacji w 2004 roku kursowały na linii 2, w 2005 roku na linii 7, natomiast w 2006 roku na linii 18. W sierpniu 2006 roku wóz T4 - 127 został wynajęty przez jedno z biur podróży na dwa miesiące, aby wozić turystów po Krakowie. Na okres wynajmu pojazd zmienił barwy, a jego burty ponownie ozdobiły folie reklamowe.
Stan historycznego składu T4+B4 - 127+527 z biegiem lat niestety się pogarszał. W 2007 roku został on wycofany z ruchu i ponad dekadę oczekiwał na remont. W 2018 roku udało się odnowić doczepę B4 - 527. W trakcie wakacji wyjechała ona na krakowskie ulice z innym zachowanym wozem T4 - 220. Utworzony został wówczas nietypowy skład składający się z wagonu silnikowego w norymberskich barwach oraz doczepy w malowaniu krakowskim. W międzyczasie trwały prace przy wagonie silnikowym T4 - 127. Dzięki zakończeniu renowacji, skład T4+B4 - 127+527 ponownie został zaprezentowany w dniu 19 grudnia 2018 roku. Premiera na ulicach Krakowa odbyła się natomiast w dniu 17 maja 2019 roku. Norymberskie tramwaje obsługiwały wówczas linię specjalną 60, kursującą w ramach Nocy Muzeów. Kolejny raz, historyczny skład wyruszył na ulice miasta w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej w wakacje 2019 roku, kursując zarówno na linii 0 z pętli przy ulicy św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, jak i na linii specjalnej 25, uruchomionej na trasie Osiedle Piastów - Dworzec Towarowy.