/** */

Tramwaje historyczne w Krakowie

T4+B4 - 127+527

Jedynym z efektów nawiązanej w 1979 roku współpracy pomiędzy Krakowem i Norymbergą było rozpoczęcie w 1989 roku sprowadzania do Krakowa używanych wagonów tramwajowych pochodzących z tego niemieckiego miasta. Pojazdy te początkowo miały być eksploatowane przez kilka lat. Wpisały się jednak w krakowski krajobraz na znacznie dłuższy okres czasu.

 

W wyniku podjętej współpracy dokonano zakupu aż 154 wagonów tramwajowych. Wśród nich było 30 wozów silnikowych T4 oraz 62 doczepne B4. Właśnie one pojawiły się w Krakowie jako pierwsze w 1989 roku. Pociągi tramwajowe T4+B4 kursowały po naszym mieście blisko 13 lat. W dniu 29 grudnia 2002 roku jako ostatnie swoją służbę zakończyły składy: 110+510, 116+516, 124+524, 127+527, kursując na linii 21. Do celów muzealnych zdecydowano się zachować jeden skład T4+B4 - 127+527, który jeździł po Krakowie od 1995 roku.

Skład T4+B4 - 1...
Skład T4+B4 - 1...
Skład T4+B4 - 1...

Dane techniczne
Typ T4 B4
Rodzaj wagonu silnikowy doczepny
Producent - część mechaniczna MAN MAN
Producent - część elektryczna SSW - - -
Lata produkcji 1958 - 1960 ( dotyczy krakowskich wagonów )
Szerokość toru [mm] 1435
Długość całkowita [mm] 14100
Masa własna [t] 16,4 10,8
Liczba miejsc siedzących 29 31
Liczba miejsc stojących: 67 110
Liczba osi 4
Liczba silników 2 0
Moc godz. silników [kW] 2x95 0

 

W 2003 roku w trakcie wakacji grupa miłośników komunikacji miejskiej podjęła prace przy odświeżeniu wnętrza składu T4+B4 - 127+527. W październiku 2003 roku staraniem kierownictwa zajezdni w Nowej Hucie udało się pomalować oba wagony w barwy krakowskie. Wcześniej bowiem oba wagony kursowały po mieście z reklamami na burtach. Dzięki przeprowadzonym pracom, tramwaje te mogły wyjechać do obsługi Krakowskiej Linii Muzealnej. W trakcie wakacji w 2004 roku kursowały na linii 2, w 2005 roku na linii 7, natomiast w 2006 roku na linii 18. W sierpniu 2006 roku wóz T4 - 127 został wynajęty przez jedno z biur podróży na dwa miesiące, aby wozić turystów po Krakowie. Na okres wynajmu pojazd zmienił barwy, a jego burty ponownie ozdobiły folie reklamowe.

Odnowiony skład...
Skład T4+B4 - 1...
W sierpniu 2006...

Stan historycznego składu T4+B4 - 127+527 z biegiem lat niestety się pogarszał. W 2007 roku został on wycofany z ruchu i ponad dekadę oczekiwał na remont. W 2018 roku udało się odnowić doczepę B4 - 527. W trakcie wakacji wyjechała ona na krakowskie ulice z innym zachowanym wozem T4 - 220. Utworzony został wówczas nietypowy skład składający się z wagonu silnikowego w norymberskich barwach oraz doczepy w malowaniu krakowskim. W międzyczasie trwały prace przy wagonie silnikowym T4 - 127. Dzięki zakończeniu renowacji, skład T4+B4 - 127+527 ponownie został zaprezentowany w dniu 19 grudnia 2018 roku. Premiera na ulicach Krakowa odbyła się natomiast w dniu 17 maja 2019 roku. Norymberskie tramwaje obsługiwały wówczas linię specjalną 60, kursującą w ramach Nocy Muzeów. Kolejny raz, historyczny skład wyruszył na ulice miasta w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej w wakacje 2019 roku, kursując zarówno na linii 0 z pętli przy ulicy św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, jak i na linii specjalnej 25, uruchomionej na trasie Osiedle Piastów - Dworzec Towarowy.

Debiutujący po ...
Skład T4+B4 - 1...
Skład T4+B4 - 1...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 201 gości oraz 1 użytkownik.