/** */

Tramwaje historyczne w Krakowie

102NaD - 155

W pierwszej połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku w Krakowie dokonano przebudowy pięciu wagonów typu 102Na na doczepy czynne. Modernizacji poddano pojazdy, w których przody zostały uszkodzone w wyniku wypadków. Jeden z wagonów 102NaD, noszący numer 155, został zachowany i dziś znajduje się w kolekcji taboru historycznego krakowskiego MPK.

 

Tramwaje z rodziny 102N eksploatowane były w Krakowie w latach 1969 - 2001. W naszym mieście kursowały wozy typu 102N i 102Na, a także przebudowane na doczepy czynne wagony 102NaD. Pierwsze trzy egzemplarze powstały w 1983 roku w warsztatach krakowskiego MPK poprzez przebudowę uszkodzonej w wyniku wypadku przedniej ściany czołowej wagonów 102Na na identyczną jak tylna. Drugi i trzeci wagon tego typu powstały ze "stodwójek" sprowadzonych z Gorzowa Wielkopolskiego. W 1985 roku dokonano podobnej modernizacji dalszych dwóch pojazdów. Chociaż w tym przypadku oba wozy pochodziły z Krakowa, do przebudowy drugiego z nich użyto pudła wagonu 102Nd, zakupionego z Wrocławia. Wóz ten otrzymał właśnie numer 155 i do dnia dzisiejszego można w nim dostrzec pewne różnice konstrukcyjne, w tym pozostałości dodatkowego wywietrznika dachowego w drugim członie tuż za przegubem, czy też rozkładane stopnie do wejścia na dach, zlokalizowane po prawej stronie drugich drzwi, a nie po lewej.

Skład 102Na+102...
Skład 102Na+102...

Kraków był jedynym miastem w Polsce, w którym zdecydowano się na przebudowę wagonów 102Na na 102NaD. Wszystkie pięć doczep eksploatowanych było w składach z wagonami 102Na do stycznia 1997 roku. Wówczas cztery pierwsze wozy skreślono ze stanu, natomiast piąty, ostatni wagon noszący numer 155 postanowiono zachować dla przyszłych pokoleń.

 

Dane techniczne
Typ 102NaD
Rodzaj wagonu doczepa czynna, jednokierunkowy
Producent Warsztaty MPK Kraków
Lata produkcji 1983 - 1985
Lata liniowej eksploatacji w Krakowie 1983 - 1997
Szerokość toru [mm] 1435
Długość całkowita [mm] 19300
Szerokość [mm] 2400
Wysokość [mm] 3080
Średnica koła [mm] 656
Ciężar [kg] 25900
Liczba miejsc siedzących 32
Liczba miejsc stojących: 153
Liczba osi 6
Liczba silników 4
Moc silników [kW] 4 x 41,5
Typ silnika LTb
Prędkość maksymalna [km/h] 55

 

Doczepa numer 155 po wycofaniu z liniowej eksploatacji przez krótki czas tworzyła skład historyczny z wozem 102N numer 203. Z tego względu zabudowano jej fartuchy na wysokości wózków i pomalowano je na kolor biały, chociaż takiego wyglądu kursujące liniowo wozy 102NaD w Krakowie nigdy nie posiadały. Tramwaj niedługo później został odstawiony i odtąd czekał na lepsze czasy w zajezdni Nowa Huta. Już wydawało się, że nigdy nie powróci on na ulice naszego miasta.

Wagon 102NaD - ...
Wnętrze wagonu ...
Skład 102N+102N...
Wagon 102NaD - ...

Na szczęście stało się inaczej. Krakowskie MPK w połowie 2017 roku zakończyło naprawę główną wagonu 102Na numer 210. Po nim przyszła w końcu kolej na doczepę 102NaD numer 155. Podczas remontu starano się odtworzyć wygląd tramwaju z pierwszych lat eksploatacji po przebudowie. Prace przy wozie zakończyły się w styczniu 2018 roku. Wówczas też po raz pierwszy połączono go z wozem 102Na numer 210. W ten sposób po dwudziestu latach przerwy na ulice Krakowa mógł powrócić skład "stodwójek".

 

Prezentacja lśniącego pociągu 102Na+102NaD - 210+155 miała miejsce w zajezdni Podgórze w dniu 8 lutego 2018 roku. Odnowiony skład prezentował się imponująco. Oba wozy zasiliły kolekcję czynnego taboru historycznego, należącego do krakowskiego MPK. W trakcie wakacji w 2018 roku po raz pierwszy zabytkowy pociąg można było zobaczyć na mieście w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Poza linią numer 0, tramwaje kursowały też okazjonalnie na liniach 1, 9 i 22.

Odnowiony wagon...
Odnowiona docze...
Wnętrze odnowio...
Skład 102Na+102...
Skład 102Na+102...
Skład 102Na+102...
Skład 102Na+102...
Skład 102Na+102...

Komentarze  

 
-2 #1 Pitek_Antrop 2019-01-23 17:23
Szkoda, żę 102jki, w tym doczepy aktywne odeszły (odjechały) do historii...
Pewną namiastką mogły by być składy złożone z wiedeńców, ale nie mogą jeździć razem. Jakby był jakiś z uszkodzonym przodem, można by się pokusić o przebudowę na doczepę aktywną, ale pewnie zbyt duży zakres prac => koszt, żeby się w to bawić.
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1041 gości oraz 0 użytkowników.