Tramwaje historyczne w Krakowie
102NaD - 155
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje historyczne w Krakowie
- Opublikowano: sobota, 19, styczeń 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3914
W pierwszej połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku w Krakowie dokonano przebudowy pięciu wagonów typu 102Na na doczepy czynne. Modernizacji poddano pojazdy, w których przody zostały uszkodzone w wyniku wypadków. Jeden z wagonów 102NaD, noszący numer 155, został zachowany i dziś znajduje się w kolekcji taboru historycznego krakowskiego MPK.
Tramwaje z rodziny 102N eksploatowane były w Krakowie w latach 1969 - 2001. W naszym mieście kursowały wozy typu 102N i 102Na, a także przebudowane na doczepy czynne wagony 102NaD. Pierwsze trzy egzemplarze powstały w 1983 roku w warsztatach krakowskiego MPK poprzez przebudowę uszkodzonej w wyniku wypadku przedniej ściany czołowej wagonów 102Na na identyczną jak tylna. Drugi i trzeci wagon tego typu powstały ze "stodwójek" sprowadzonych z Gorzowa Wielkopolskiego. W 1985 roku dokonano podobnej modernizacji dalszych dwóch pojazdów. Chociaż w tym przypadku oba wozy pochodziły z Krakowa, do przebudowy drugiego z nich użyto pudła wagonu 102Nd, zakupionego z Wrocławia. Wóz ten otrzymał właśnie numer 155 i do dnia dzisiejszego można w nim dostrzec pewne różnice konstrukcyjne, w tym pozostałości dodatkowego wywietrznika dachowego w drugim członie tuż za przegubem, czy też rozkładane stopnie do wejścia na dach, zlokalizowane po prawej stronie drugich drzwi, a nie po lewej.
Kraków był jedynym miastem w Polsce, w którym zdecydowano się na przebudowę wagonów 102Na na 102NaD. Wszystkie pięć doczep eksploatowanych było w składach z wagonami 102Na do stycznia 1997 roku. Wówczas cztery pierwsze wozy skreślono ze stanu, natomiast piąty, ostatni wagon noszący numer 155 postanowiono zachować dla przyszłych pokoleń.
Typ | 102NaD |
Rodzaj wagonu | doczepa czynna, jednokierunkowy |
Producent | Warsztaty MPK Kraków |
Lata produkcji | 1983 - 1985 |
Lata liniowej eksploatacji w Krakowie | 1983 - 1997 |
Szerokość toru [mm] | 1435 |
Długość całkowita [mm] | 19300 |
Szerokość [mm] | 2400 |
Wysokość [mm] | 3080 |
Średnica koła [mm] | 656 |
Ciężar [kg] | 25900 |
Liczba miejsc siedzących | 32 |
Liczba miejsc stojących: | 153 |
Liczba osi | 6 |
Liczba silników | 4 |
Moc silników [kW] | 4 x 41,5 |
Typ silnika | LTb |
Prędkość maksymalna [km/h] | 55 |
Doczepa numer 155 po wycofaniu z liniowej eksploatacji przez krótki czas tworzyła skład historyczny z wozem 102N numer 203. Z tego względu zabudowano jej fartuchy na wysokości wózków i pomalowano je na kolor biały, chociaż takiego wyglądu kursujące liniowo wozy 102NaD w Krakowie nigdy nie posiadały. Tramwaj niedługo później został odstawiony i odtąd czekał na lepsze czasy w zajezdni Nowa Huta. Już wydawało się, że nigdy nie powróci on na ulice naszego miasta.
Na szczęście stało się inaczej. Krakowskie MPK w połowie 2017 roku zakończyło naprawę główną wagonu 102Na numer 210. Po nim przyszła w końcu kolej na doczepę 102NaD numer 155. Podczas remontu starano się odtworzyć wygląd tramwaju z pierwszych lat eksploatacji po przebudowie. Prace przy wozie zakończyły się w styczniu 2018 roku. Wówczas też po raz pierwszy połączono go z wozem 102Na numer 210. W ten sposób po dwudziestu latach przerwy na ulice Krakowa mógł powrócić skład "stodwójek".
Prezentacja lśniącego pociągu 102Na+102NaD - 210+155 miała miejsce w zajezdni Podgórze w dniu 8 lutego 2018 roku. Odnowiony skład prezentował się imponująco. Oba wozy zasiliły kolekcję czynnego taboru historycznego, należącego do krakowskiego MPK. W trakcie wakacji w 2018 roku po raz pierwszy zabytkowy pociąg można było zobaczyć na mieście w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Poza linią numer 0, tramwaje kursowały też okazjonalnie na liniach 1, 9 i 22.
Komentarze
Pewną namiastką mogły by być składy złożone z wiedeńców, ale nie mogą jeździć razem. Jakby był jakiś z uszkodzonym przodem, można by się pokusić o przebudowę na doczepę aktywną, ale pewnie zbyt duży zakres prac => koszt, żeby się w to bawić.