Tramwaje historyczne w Krakowie
102Na - 210
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje historyczne w Krakowie
- Opublikowano: wtorek, 24, kwiecień 2018 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3604
Wagony typu 102Na były następcami wozów 102N. Krakowskie MPK w latach 1970 - 1973 otrzymał 58 takich pojazdów. W naszym mieście eksploatowane były do 2001 roku. Jeden z nich numer 210 zachowany został jako czynny pojazd historyczny, zasilając kolekcję zabytkowego taboru krakowskiego MPK.`
Chorzowski "Konstal" podjął produkcję wagonów typu 102Na w wyniku rezygnacji z charakterystycznego wyglądu ścian czołowych stosowanych dotychczas w wagonach 102N. Powrócono więc do konstrukcji przodu i tyłu znanych z wozów 13N, oznaczając produkowane tramwaje nowym typem 102Na. Do Krakowa w latach 1970 - 1973 trafiło 58 wozów tego typu. Od początku były one powszechnie lubiane w naszym mieście. Dzięki możliwości łączenia w składy, mogły one obsługiwać najbardziej obciążone linie, kursujące przede wszystkim w rejon kombinatu metalurgicznego w Nowej Hucie.
Typ | 102Na |
Rodzaj wagonu | silnikowy, jednokierunkowy |
Producent | Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal" |
Lata produkcji | 1970 - 1973 |
Lata liniowej eksploatacji w Krakowie | 1970 - 2001 |
Szerokość toru [mm] | 1435 |
Długość całkowita [mm] | 19300 |
Szerokość [mm] | 2400 |
Wysokość [mm] | 3080 |
Średnica koła [mm] | 656 |
Ciężar [kg] | 25900 |
Liczba miejsc siedzących | 32 |
Liczba miejsc stojących: | 153 |
Liczba osi | 6 |
Liczba silników | 4 |
Moc silników [kW] | 4 x 41,5 |
Typ silnika | LTb |
Prędkość maksymalna [km/h] | 55 |
Popularne "stodwójki" cieszyły się tak dobrą opinią, że w 1983 roku zdecydowano się wymienić młodsze wozy typu 105N na 5 wagonów 102Na z Gorzowa Wielkopolskiego. W 1988 roku podobnej wymiany dokonano z Gdańskiem, sprowadzając ponad czterdzieści wozów 102N i 102Na.
Wagony typu 102Na przez lata dominowały na większości linii tramwajowych w mieście. Ich stopniowe wycofywanie z ruchu rozpoczęło się dopiero na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Większość pojazdów skreślono ze stanu w latach 1995 - 1999, natomiast ostatnie kilka egzemplarzy doczekało dwudziestego pierwszego wieku.
Na kilka tygodni przed zakończeniem liniowej eksploatacji w Krakowie, staraniem kierownictwa zajezdni w Nowej Hucie oraz miłośników komunikacji miejskiej, ostatni wagon 102Na numer 210 otrzymał nowe malowanie pudła oraz kolorystykę wnętrza, zbliżoną do oryginalnego, a także okolicznościowe napisy na burtach. Przez całą jesień 2001 roku kursował on na linii numer 15. Pasażerowie podczas jazdy mogli oglądnąć umieszczoną na podsufitkach galerię fotografii "stodwójek" z ostatnich lat eksploatacji.
30 listopada 2001 roku był ostatnim dniem liniowej eksploatacji wozów 102Na w Krakowie. Po ponad trzydziestu latach, wóz numer 210 zakończył służbę w naszym mieście. Wagon ten zgodnie z dokumentacją jest trzecim tramwajem tego typu, wyprodukowanym przez "Konstal" w Chorzowie (numer fabryczny 45) i najstarszym tego typu pojazdem zachowanym w naszym kraju. Po wycofaniu z liniowej eksploatacji, stał się jednym z historycznych wagonów krakowskiego MPK, uczestnicząc w przejazdach okazjonalnych oraz obsługując kursy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
Od tego czasu nie były prowadzone przy nim żadne większe prace remontowe. Jedynie pasjonaci komunikacji miejskiej, zrzeszeni w Krakowskim Klubie Modelarzy Kolejowych, odświeżyli nieco jego wnętrze. Taka sytuacja musiał w końcu doprowadzić do wycofania go z ruchu w 2010 roku. "Stodwójka" na remont czekała do wiosny 2017 roku. W końcu w czerwcu tego roku wagon 102Na numer 210 po raz pierwszy po remoncie wyjechał na jazdę próbną. Debiut liniowy miał miejsce w dniu 2 lipca, gdy kursował on na linii numer 0. Tramwaj w trakcie naprawy odzyskał wiele oryginalnych elementów.
W styczniu 2018 roku zakończono remont doczepy 102NaD numer 155, która utworzyła skład z wozem 102Na numer 210. Nowy historyczny pociąg tramwajowy został zaprezentowany szerokiej publiczności w dniu 8 lutego 2018 roku.