/** */

Tramwaje historyczne w Krakowie

102N - 203

Wagony typu 102N produkowano w latach 1967 - 1969 w chorzowskich zakładach "Konstal". Była to bardzo krótka seria, licząca zaledwie 42 wagony. Krakowskie MPK pod koniec 1969 roku otrzymało siedem tramwajów tego typu. Obecnie jeden z nich, wóz 102N numer 203, zalicza się do kolekcji czynnego taboru historycznego.

 

Pierwsze dwa wagony typu 102N wyprodukowane zostały w 1967 i 1968 roku. Rok później zbudowano pozostałe tramwaje. Wszystkie one posiadały charakterystyczny wygląd ścian czołowych z szybami nachylonymi na zewnątrz pudła. Rozwiązanie to z jednej strony zapewniało nowoczesny wygląd pojazdu. Z drugiej okazało się być niepraktyczne. Na tak nachylonej szybkie czołowej odbijały się bowiem światła lam wewnętrznych, oślepiając w ten sposób prowadzącego. W związku z tym szybko zrezygnowano z tego rozwiązania, powracając do ścian czołowych stosowanych dotychczas w wagonach 13N. Spośród zbudowanych 42 wozów 102N, do Krakowa pod koniec 1969 roku trafiło siedem tramwajów tego typu, które oznaczone zostały numerami od 201 do 207. Przez kolejne lata były one eksploatowane razem z wagonami 102Na w zajezdni Nowa Huta.

 

Dane techniczne
Typ 102N
Rodzaj wagonu silnikowy, jednokierunkowy
Producent Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal"
Lata produkcji 1967 - 1969
Lata liniowej eksploatacji w Krakowie 1969 - 1990, 1994 - 1997
Szerokość toru [mm] 1435
Długość całkowita [mm] 19300
Szerokość [mm] 2400
Wysokość [mm] 3080
Średnica koła [mm] 656
Ciężar [kg] 25900
Liczba miejsc siedzących 32
Liczba miejsc stojących: 153
Liczba osi 6
Liczba silników 4
Moc silników [kW] 4 x 41,5
Typ silnika LTb
Prędkość maksymalna [km/h] 55

 

W 1988 roku krakowskie MPK sprowadziło z Gdańska kilkadziesiąt "stodwójek", wśród których były także wagony typu 102N. Przez krótki okres do 1989 roku w Krakowie eksploatowano dziewięć wagonów tego typu: 3 gdańskie i 6 krakowskich (wagon numer 202 został skasowany w 1983 roku, a jego miejsce zajął wóz numer 207). Do 1990 roku większość wozów 102N skasowano lub sprzedano do Wrocławia.

 

Dla przyszłych pokoleń zachowany został wagon 102N numer 203. W 1994 roku przeszedł on naprawę główną, w trakcie której przywrócono mu oryginalny wygląd. Ponownie skierowano go do obsługi ruchu liniowego. Pasażerów woził aż do 1997 roku, kiedy to został przekwalifikowany na wagon historyczny. Tramwaj w 2003 i 2008 roku przeszedł kolejne remonty, w trakcie których między innymi odnawiano mu powłokę lakierniczą pudła. Po ostatnim remoncie uzyskał on charakterystyczne napisy zewnętrzne, zbliżone do tych z pierwszych lat eksploatacji. Systematycznie też uzupełniane lub poprawiane są różne elementy, tak aby w maksymalnym stopniu odwzorować wygląd wagonu do stanu oryginalnego.

 

Wagon 102N numer 203 okazjonalnie wyjeżdża na ulice Krakowa. W trakcie letnich miesięcy można go zobaczyć między innymi podczas obsługi kursów w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Jest to jeden z najdłuższych stażem wagonów historycznych w naszym mieście.

Wagon 102N nume...
Wnetrze wagonu ...
Skład 102N+102N...
Wagon 102N nume...
Wagon 102N nume...
Skład 102N+102N...
Wagon 102N nume...
Spotkanie wagon...
Wagon 102N nume...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1015 gości oraz 0 użytkowników.