Tramwaje historyczne w Krakowie
LH - 1076
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje historyczne w Krakowie
- Opublikowano: piątek, 11, styczeń 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3652
Był pierwszym czynnym, historycznym, normalnotorowym wagonem tramwajowym w Krakowie, chociaż nigdy nie jeździł tu liniowo. Sprowadzony z Wrocławia miał się stać jednym z eksponatów planowanego muzeum komunikacji miejskiej. Obecnie wyjeżdża na ulice miasta zarówno solo, jak i w składzie z innymi krakowskimi, zabytkowymi wagonami doczepnymi.
W 1924 roku wrocławskie zakłady Linke-Hofmann Werke opracowały dla miejscowego przewoźnika nowy model standardowego wagonu tramwajowego. Pojazd oznaczony symbolem LH mierzył 9,6 metra długości i ważył 11 ton. Tramwaj wyróżniał się stalową konstrukcją pudła, co w ówczesnych Niemczech było zupełnie nowatorskim rozwiązaniem. W celu wyciszenia wozu i poprawy komfortu pasażerów, w konstrukcji podwozia zastosowano potrójne resorowanie. We wnętrzu zainstalowano fotele pasażerskie z ruchomymi oparciami, dzięki czemu były one zawsze ustawione przodem do kierunku jazdy.
W sumie do Wrocławia trafiły 232 tramwaje typy LH. Podczas II wojny światowej 6 wagonów przekazano do Katowic. Po zakończeniu działań wojennych kolejne 15 sztuk wysłano do Warszawy, gdzie były eksploatowane do połowy lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. We Wrocławiu wozy typu LH kursowały do 1977 roku. Później, część z nich przebudowano na pojazdy techniczne.
Wagony Linke-Hofmann przez cały okres liniowej eksploatacji nie miały nic wspólnego z Krakowem. Dopiero w wyniku pojawienia się planów stworzenia w naszym mieście muzeum komunikacji miejskiej, na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku sprowadzono z Wrocławia jeden egzemplarz. Pochodzący z 1926 roku wagon numer 1076 został odmalowany, wystąpił w filmie i czekał na lepszą przyszłość przez dwadzieścia lat. Na początku obecnego wieku wóz trafił do zajezdni w Nowej Hucie, gdzie już pod dachem oczekiwał na remont. W lutym 2005 roku grupa pasjonatów krakowskiej komunikacji miejskiej wraz z pracownikami Stacji Obsługi w Nowej Hucie rozpoczęła remont tramwaju. Prace przy wagonie trwały piętnaście miesięcy.
Odnowiony i w pełni sprawy wóz LH ponownie wyjechał na krakowskie tory tramwajowe na początku czerwca 2006 roku. Od tego czasu, wagon wykorzystywany jest podczas okolicznościowych przejazdów. Po ulicach miasta kursuje też w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej w okresie wakacyjnym. Wyjeżdża zarówno solo, jak i z przyczepkami, najczęściej "sanockimi" typu PN2. Poza Krakowem, kilka wagonów tego typu zachowanych zostało we Wrocławiu. Jeden wóz znajduje się również w Warszawie.
Typ | LH |
Rodzaj wagonu | Silnikowy |
Producent | Linke Hofmann Werke |
Lata produkcji | 1925 - 1929 |
Szerokość toru [mm] | 1435 |
Długość całkowita [mm] | 9600 |
Masa własna [t] | 11 |
Liczba osi | 2 |
Liczba silników | 2 |
Moc silnika [kW] | 28 - 49 |