/** */

Tramwaje historyczne w Krakowie

PN3 - 546 i 555

W 1941 roku sprowadzono z Norymbergi kilkanaście wagonów, wśród których były doczepy Man Bw, oznaczone później w Krakowie typem PN3. Wozy te wyprodukowane zostały w 1909 roku. Do naszego miasta trafiły w sumie 23 egzemplarze tego typu. Ostatni z nich eksploatowany był do 1959 roku.

 

Jeden z oryginalnych wagonów PN3 zachował się do czasów współczesnych. Obecnie znajduje się w depozycie Muzeum Inżynierii Miejskiej. Przez długi czas prezentowany był w hali byłej zajezdni tramwajowej przy ulicy św. Wawrzyńca. W 2018 roku przeniesiono go do dawnego hangaru lotniczego w Czyżynach. Pojazd ten oznaczony jest błędnym numerem 546. Wiadomo, że wozy te w Krakowie posiadały numery z przedziału od 551 do 573. 

Wagon PN3 - 546...
Wagon PN3 numer...
Wnętrze wagonu ...

Krakowskie MPK przymierzało się do przywrócenia do ruchu wozu PN3 numer 546. Z uwagi na nie najlepszy stan drewnianej konstrukcji ostatecznie odstąpiono od tego pomysłu. Wagon został doprowadzony do takiego stanu, aby bezpiecznie pełnić funkcję nieruchomego eksponatu muzealnego. W 2009 roku zaprezentowana została natomiast replika wagonu doczepnego PN3, która swoim wyposażeniem odpowiada pierwszemu okresowi użytkowania tego typu pojazdów w naszym mieście. Tramwaj otrzymał numer 555 i od tego czasu tworzy skład z najstarszym czynnym krakowskim wagonem SN1 - 37, a od 2015 roku również z odbudowanym wozem SN4 - 151. Na co dzień można go oglądać w odnowionej hali Muzeum Inżynierii Miejskiej. W okresie letnich wakacji wyjeżdża również na ulice miasta w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.

Skład SN1+PN3 -...
Skład SN1+PN3 -...
Doczepa PN3 - 5...

Komentarze  

 
+1 #1 Arsents 2019-04-15 21:20
Na 5 zdjęciu pisze SN-4 , a jest SN-1
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1355 gości oraz 1 użytkownik.