/** */

Tramwaje historyczne w Krakowie

PW1 - 112

Pierwszymi pojazdami szynowymi poruszającymi się po ulicach Krakowa były tramwaje konne, które rozpoczęły eksploatację w 1882 roku. Do ich obsługi sprowadzono 23 wagony doczepne. Jeden z nich zachował się w naszym mieście do dzisiaj. Z uwagi na brak czynnego odcinka torów o prześwicie 900 mm, nie ma jednak po czym się poruszać.

 

W 1882 roku uruchomiono w Krakowie pierwszą linię tramwaju konnego, liczącą 2,8 kilometra długości. Jej trasa wiodła z Mostu Podgórskiego przez Rynek Główny do Dworca Głównego. Wagony prowadzone trakcją konną poruszały się po torach o prześwicie 900 mm. Każdy tramwaj ciągnięty był przez jednego konia. Jedynie na odcinku od ulicy Stradom do kościoła św. Idziego doprzęgano dodatkowe zwierzę. Zakupione wagony zbudowane zostały w dwóch wersjach: letniej i zimowej. Pojazdy letnie posiadały częściowe burty lub były całkowicie odkryte. Pasażerów chroniły jedynie firany. Wagony zimowe miały zabudowany przedział pasażerski, wyposażony w okna, a także zamykane drzwi. Niezależnie od typu, wnętrze podzielone było na dwa przedziały klasy I i II. Na całej długości ścian bocznych, poniżej poziomu podłogi zamontowano pomosty, które ułatwiały wejście i wyjście z pojazdów. Dodatkowo umożliwiały przemieszczanie się konduktora po wagonie i pobieranie opłaty za przejazd. Wszystkie wagony posiadały niezabudowane pomosty na przodzie i tyle. Pudło wozów osadzono na dwóch zestawach kołowych. Motorniczy miał do dyspozycji hamulec ręczny, działający na pierwszą oś w kierunku jazdy.

 

Po elektryfikacji sieci tramwajowej w 1901 wagony konne dostosowane zostały do prowadzenia przez wagony silnikowe. Wówczas zabudowano im burty, pozostawiając możliwość wsiadania i wysiadania tylko przez skrajne pomosty. Większość wozów eksploatowano do 1917 roku. W mieście zachowano tylko jeden wagon PW1 numer 112, który przebudowano na techniczny.

 

W 1950 roku w związku ze zbliżającym się kresem eksploatacji wagonów wąskotorowych na ulicach Krakowa podjęto decyzję o odbudowie ostatniego zachowanego tramwaju konnego, częściowo upodabniając go do oryginału. Dzięki temu stał się on pierwszym historycznym wagonem tramwajowym w mieście. Przez kolejne lata woził on turystów po nieużywanych już liniowo wąskotorowych torach na Rynku Głównym. Po likwidacji torowiska, pojazd postawiono jako pomnik na terenie zajezdni Podgórze. Tu dotrwał do 1996 roku, gdy przeprowadzono kolejny remont, tym razem odtwarzając oryginalny układ dwuklasowy wraz z wejściami z bocznych pomostów. Od 1999 roku pojazd prezentowany był w Muzeum Inżynierii Miejskiej. W 2018 roku trafił do hangaru dawnego portu lotniczego w Czyżynach, gdzie można go obecnie oglądać.

 

Dane techniczne
Rodzaj wagonu PW1
Rok produkcji 1882
Szerokość toru [mm] 900
Długość całkowita [mm] 5430
Szerokość całkowita [mm] 1800
Wysokość całkowita [mm] 2950
Masa własna [t] 900
Liczba miejsc siedzących 14
Liczba miejsc stojących 10
Liczba osi 2
Średnica kół [mm] 670

Wagon konny PW1...
Wystawiony na z...
Tramwaj konny w...

Komentarze  

 
+3 #1 Pitek_Antrop 2018-12-12 20:59
Marzy mi się (od)budowa i uruchomienie linii wąskotorowego tramwaju np na trasie Barbakan-przeja zd pod Bramą Floriańską (skoro dawniej się dało, to czemu teraz nie?) - Rynek - Grodzka - Stradom - Krakowska - Pl.Wolnica. Na części torowisko 3 szynowe, też dawniej działało, więc i teraz przy ogromnym rozwoju technologii powinno. Tramy odtworzone, aliści z bateriami akumulatorów, tak by poza wspólną trasą z normalnymi (jazda z podniesionym odbierakiem) i końcówkami nie trzeba było szpecić zabytków trakcją. Atrakcja murowana, sądząc z popularności np zabytkowych tramów w Lizbonie. Kwestia otwarta to finansowanie i dopracowanie szczegółów technicznych, ale to myślę miłośnicy-stude nci Politechniki jako prace magisterskie mogliby rozkminić.
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1014 gości oraz 0 użytkowników.