Tramwaje historyczne w Krakowie
PW1 - 112
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje historyczne w Krakowie
- Opublikowano: poniedziałek, 10, grudzień 2018 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3649
Pierwszymi pojazdami szynowymi poruszającymi się po ulicach Krakowa były tramwaje konne, które rozpoczęły eksploatację w 1882 roku. Do ich obsługi sprowadzono 23 wagony doczepne. Jeden z nich zachował się w naszym mieście do dzisiaj. Z uwagi na brak czynnego odcinka torów o prześwicie 900 mm, nie ma jednak po czym się poruszać.
W 1882 roku uruchomiono w Krakowie pierwszą linię tramwaju konnego, liczącą 2,8 kilometra długości. Jej trasa wiodła z Mostu Podgórskiego przez Rynek Główny do Dworca Głównego. Wagony prowadzone trakcją konną poruszały się po torach o prześwicie 900 mm. Każdy tramwaj ciągnięty był przez jednego konia. Jedynie na odcinku od ulicy Stradom do kościoła św. Idziego doprzęgano dodatkowe zwierzę. Zakupione wagony zbudowane zostały w dwóch wersjach: letniej i zimowej. Pojazdy letnie posiadały częściowe burty lub były całkowicie odkryte. Pasażerów chroniły jedynie firany. Wagony zimowe miały zabudowany przedział pasażerski, wyposażony w okna, a także zamykane drzwi. Niezależnie od typu, wnętrze podzielone było na dwa przedziały klasy I i II. Na całej długości ścian bocznych, poniżej poziomu podłogi zamontowano pomosty, które ułatwiały wejście i wyjście z pojazdów. Dodatkowo umożliwiały przemieszczanie się konduktora po wagonie i pobieranie opłaty za przejazd. Wszystkie wagony posiadały niezabudowane pomosty na przodzie i tyle. Pudło wozów osadzono na dwóch zestawach kołowych. Motorniczy miał do dyspozycji hamulec ręczny, działający na pierwszą oś w kierunku jazdy.
Po elektryfikacji sieci tramwajowej w 1901 wagony konne dostosowane zostały do prowadzenia przez wagony silnikowe. Wówczas zabudowano im burty, pozostawiając możliwość wsiadania i wysiadania tylko przez skrajne pomosty. Większość wozów eksploatowano do 1917 roku. W mieście zachowano tylko jeden wagon PW1 numer 112, który przebudowano na techniczny.
W 1950 roku w związku ze zbliżającym się kresem eksploatacji wagonów wąskotorowych na ulicach Krakowa podjęto decyzję o odbudowie ostatniego zachowanego tramwaju konnego, częściowo upodabniając go do oryginału. Dzięki temu stał się on pierwszym historycznym wagonem tramwajowym w mieście. Przez kolejne lata woził on turystów po nieużywanych już liniowo wąskotorowych torach na Rynku Głównym. Po likwidacji torowiska, pojazd postawiono jako pomnik na terenie zajezdni Podgórze. Tu dotrwał do 1996 roku, gdy przeprowadzono kolejny remont, tym razem odtwarzając oryginalny układ dwuklasowy wraz z wejściami z bocznych pomostów. Od 1999 roku pojazd prezentowany był w Muzeum Inżynierii Miejskiej. W 2018 roku trafił do hangaru dawnego portu lotniczego w Czyżynach, gdzie można go obecnie oglądać.
Rodzaj wagonu | PW1 |
Rok produkcji | 1882 |
Szerokość toru [mm] | 900 |
Długość całkowita [mm] | 5430 |
Szerokość całkowita [mm] | 1800 |
Wysokość całkowita [mm] | 2950 |
Masa własna [t] | 900 |
Liczba miejsc siedzących | 14 |
Liczba miejsc stojących | 10 |
Liczba osi | 2 |
Średnica kół [mm] | 670 |
Komentarze