Tramwaje historyczne w Krakowie
KSW - 126
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje historyczne w Krakowie
- Opublikowano: piątek, 18, grudzień 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1162
Krakowskie MPK od wielu lat powiększa swoją kolekcję historycznego taboru komunikacji miejskiej. Wśród zachowanych pojazdów są również takie, które nigdy nie kursowały liniowo po ulicach naszego miasta. Jednym z nich jest doczepa, będąca przedstawicielem rodziny wagonów, które niedługo po stworzeniu stał się prawdziwą legendą.
Pod koniec lat trzydziestych ubiegłego wieku w Niemczech podjęto prace nad opracowaniem nowego, dwuosiowego, zunifikowanego wagonu tramwajowego. Mimo trwającej wojny, potrzeba wprowadzenia do ruchu nowych pojazdów była tak paląca, że w 1942 roku zdecydowano o rozpoczęciu produkcji tramwaju KSW, czyli Kriegs Strassenbahn Wagen. Pierwotne plany zakładały budowę 810 sztuk wagonów silnikowych i 1140 doczep. Ostatecznie w trakcie II wojny światowej powstało zaledwie 97 pojazdów silnikowych i 101 doczep. Wojenny tramwaj trafił między innymi do okupowanych w tym czasie miast: Gdańska, Katowic i Poznania.
Wagon KSW charakteryzował się bardzo uproszczoną konstrukcją z uwagi na wojenną reglamentację materiałów, w tym metali kolorowych takich jak mosiądz czy aluminium. W związku z tym na przykład, szyby w pojeździe zostały osadzone na uszczelkach, zamocowanych bezpośrednio do pudła. Nie było otwieranych okien, a we wnętrzu zabrakło okładzin ścian bocznych. Tramwaj zamiast ozdobnych lamp, posiadał zamontowane w suficie żarówki. O wojennym charakterze konstrukcji świadczyły też niektóre rozwiązania, takie jak wielkie, przesuwane drzwi, ułatwiające ewakuację w trakcie nalotu. W środku znajdowało się zaledwie 12 miejsc siedzących. Pasażerowie mieli podróżować przede wszystkim na stojąco, tak aby zmieściło się ich jak najwięcej. Wagony doczepne nie posiadały też oddzielnego wózka. Podwozie było bowiem na stałe zintegrowane z pudłem pojazdu.
Tramwaj KSW stał się legendą po wojnie. Na jego podstawie w naszym kraju powstała wielka rodzina tramwajów typu N, które kursowały po wszystkich polskich miastach. Pierwsze pojazdy tego typu były niemal identyczne, jak wozy KSW. Dopiero później zdecydowano się zastosować szereg zmian, w tym najbardziej zauważalne mniejsze i lżejsze dwuskrzydłowe drzwi zamiast wielkich pojedynczych. Większość polskich wagonów w odróżnieniu od wojennego pierwowzoru nie posiadała hamulca szynowego. Uzupełniono go dopiero po głośnej katastrofie tramwajowej w Szczecinie w grudniu 1967 roku.
Pojazd sprowadzony do Krakowa oryginalnie wyprodukowany został dla austriackiego miasta Graz, gdzie nosił numer 126. Po zakończeniu eksploatacji trafił do Muzeum Tramwajowego w miejscowości Mariazell, które mając pełną świadomość, w czyje ręce trafi historyczny wagon, zdecydowało się go zaoferować krakowskiemu MPK. Do Krakowa trafił on w październiku 2017 roku. Podczas renowacji pomalowano go w barwy Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego z Gdańska. Dzięki temu, utworzył on skład z gdańskim tramwajem Ring numer 272, który kilka lat wcześniej w ramach przeprowadzonego remontu również zyskał wygląd, z jakim kursował w czasach funkcjonowania gdańskiego WPK. Oba wagony dość dobrze do siebie pasują. Jednocześnie, doczepie KSW pozostawiono dotychczasowy numer 126, pochodzący z Grazu.
Nowy historyczny skład Ring+KSW - 272+126 w dniu 7 sierpnia 2019 roku oficjalnie został zaprezentowany w zajezdni Podgórze. Od tego czasu można go przy różnych okazjach zobaczyć na ulicach naszego miasta. Kursuje między innymi na linii 0 w ramach wakacyjnej Krakowskiej Linii Muzealnej.
W dniu 7 sierpnia 2019 roku w zajezdni Podgórze zaprezentowana została odnowiona doczepa KSW - 126. Tramwaj tego typu nigdy nie kursował po Krakowie, stąd zdecydowano się go odnowić w taki sposób, by stworzył "gdański" skład z wagonem Ring - 272, pochodzącym właśnie z tego miasta.
Typ | KSW |
Rodzaj wagonu | Doczepny |
Producent | Waggonfabrik Uerdingen AG, Krefeld, Niemcy |
Rok produkcji | 1944 |
Szerokość toru [mm] | 1435 |
Długość całkowita [mm] | 11000 |
Szerokość [mm] | 2100 |
Wysokość [mm] | 3300 |
Rozstaw osi [mm] | 3000 |
Średnica koła [mm] | 800 |
Masa własna [t] | 9,5 |
Moc silnika [kW] | 42 |
Liczba miejsc siedzących | 12 |
Liczba miejsc stojących | 80 |