/** */

Tramwaje w Europie

Chorwacja - Zagrzeb

Zagrzeb jest stolicą i największym miastem Chorwacji - kraju położonego w znacznej części nad morzem Adriatyckim. Zamieszkuje tu około 790 tysięcy mieszkańców. Jest to ważny ośrodek gospodarczy, kulturalny i naukowy. Miasto posiada rozbudowaną sieć tramwajową i autobusową, którą dodatkowo uzupełniają koleje: linowa i linowo-terenowa, a także tradycyjny system kolei podmiejskich.

 

Jako pierwsze na ulice Zagrzebia w 1884 roku wyjechały omnibusy konne. Funkcjonowały one sezonowo i nie były w stanie sprostać rosnącym potrzebom przewozowym mieszkańców. W związku z w tym już w 1887 roku podjęto pierwsze starania o uruchomienie sieci tramwaju konnego. Realizację projektu wstrzymano ze względu na brak środków finansowych. Dopiero dotarcie do Zagrzebia w 1889 roku linii kolejowej spowodowało powrót do koncepcji uruchomienia tramwaju konnego w mieście. Stało się to ostatecznie w dniu 5 września 1891 roku. Tramwaje poruszały się po torach o prześwicie 760 mm.

 

W 1910 roku w Zagrzebiu otwarta została pierwsza elektrownia. Dzięki temu możliwe było zelektryfikowanie sieci tramwajowej. Stało się to jeszcze w tym samym roku. Równocześnie dokonano zmiany rozstawu torów na prześwit 1000 mm, który funkcjonuje do dnia dzisiejszego. Od tego czasu nastąpił rozwój sieci torowisk tramwajowych w Zagrzebiu. W 1954 roku zamknięto jedyny fragment sieci w mieście. Stało się to po wypadku na bardzo stromym odcinku o nachyleniu dochodzącym do 9%, położonym w pobliżu cmentarza Mirogoj. W wypadku tym zginęło 19 pasażerów. Poza tym zdarzeniem, sieć tramwajowa w mieście tylko się rozwijała. W 1978 roku powstała linia tramwajowa przez rzekę Sawę, docierając do osiedli położonych na jej południowy brzegu. Ostatnie nowe odcinki otwarto w 2000 roku.

 

Obecna sieć tramwajowa w Zagrzebiu obsługiwana jest przez przedsiębiorstwo Zagrebački Električni Tramvaj. W mieście funkcjonuje 15 linii dziennych oraz 4 linie nocne, które poruszają się po sieci o długości 54 kilometrów. Flota tramwajowa jeszcze na początku dwudziestego pierwszego wieku składał się z dwuosiowych wagonów, pochodzących z zakładów Duro Dakovic, czechosłowackich Tatr T4 i KT4 oraz sprowadzonych z Niemiec, używanych wozów GT6. Najnowocześniejszy tabor w tamtym okresie stanowiły wozy TMK 2100, zakupione w latach 1994 - 2003 w liczbie 16 pojazdów. Są to trójczłonowe, wysokopodłogowe pojazdy, wyprodukowane przez zagrzebską firmę Končar.

Wagon TKM 2100 ...
Wnętrze wagonu ...
Pulpit motornic...
Wagon TKM 2100 ...
Wagon TKM 2100 ...
 

W 2005 roku w mieście rozpoczęto eksploatacje pierwszych, niskopodłogowych tramwajów TMK 2200, również wyprodukowanych przez firmę Končar. Do maja 2009 roku dostarczono 140 pojazdów tego typu. Są to pięcioczłonowe wagony o długości 32 metrów. Obecnie stanowią one trzon komunikacji tramwajowej w Zagrzebiu. Pojazdy te wizualnie prezentują się bardzo dobrze. Posiadają też sprawnie działającą klimatyzację przedziału pasażerskiego, która przydaje się w gorącym klimacie Chorwacji. Niestety, sposób ich wykonania pozostawia wiele do życzenia. Jakość użytych materiałów, sposób ich dopasowania oraz wydobywające się różne dźwięki podczas jazdy obniżają pozytywny odbiór tych wozów przez pasażerów. Pojazdy te wyposażono w kilka nowoczesnych rozwiązań. Wśród nich warto wspomnieć o kamerze połączonej z monitorem w kabinie motorniczego, która używana jest zamiast prawego lusterka. Co ciekawe, tramwaje te nie posiadają ani lusterka, ani kamery po lewej stronie.

Wagon TMK 2200 ...
Wnetrze wagonu ...
Pulpit motornic...
Wagon TMK 2200 ...
Wagon TMK 2200 ...
Kamera zamiast ...
 

W 2009 roku do eksploatacji wprowadzono dodatkowo 2 trójczłonowe tramwaje typu TMK 2300. Są to pojazdy niskopodłogowe, będące krótszą wersją wozów TMK 2200.

Wagon TMK 2300 ...
 

Starszy tabor na ulicach Zagrzebia reprezentują wyłącznie wozy Tatra KT4. Wraz z wagonami TMK 2300 obsługują one linie o mniejszym natężeniu pasażerów, takie jak 3, 9 i 13. Pojazdy te nie posiadają klimatyzacji przedziału pasażerskiego, ale dzięki dużym, przesuwanym szybom w oknach podróż w ich wnętrzu pomimo upałów nie jest uciążliwa.

Wagon KT4 numer...
Wagon KT4 numer...
Wagon KT4 numer...
 

Tramwaje poruszają się po Zagrzebiu głównie po wydzielonych torowiskach. Tylko na wąskich ulicach w centrum miasta wagony muszą dzielić przestrzeń razem z pojazdami indywidualnymi. Dalej od centrum, torowiska zlokalizowane są przy krawężnikach, natomiast ruch pojazdów odbywa się po pasach zlokalizowanych bliżej osi jezdni. Ciekawie rozwiązane są również skrzyżowania, na których torowisko tramwajowe zlokalizowane zostało pomiędzy pasami ruchu i nie jest od nich oddzielone żadnymi separatorami. Warta uwagi jest również pętla Mihaljevac, do której tramwaje dojeżdżają z dwóch stron. Pętla posiada tylko jeden tor o pełnym okręgu. W związku z tym, jeśli występuje konieczność wyprzedzenia się tramwajów, pierwszy z nich dokonuje po prostu objechania pętli. Niemal wszystkie linie tramwajowe prowadzące z odległych osiedli mieszkaniowych przebiegają przez centrum Zagrzebia. Centralnym punktem przesiadkowym i docelowym jest Plac bana Josipa Jelicica. Sieć tramwajowa w mieście niewątpliwie stanowi kręgosłup komunikacyjny i w związku z tym cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem pasażerów.

 

PSMKMS & Impuls

Dwutorowa pętla...
Plac bana Josip...
Plac przy dworc...
Tramwaj w dwuki...
Torowisko w uli...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 537 gości oraz 1 użytkownik.