Tramwaje w Europie
Szwajcaria - Zurich
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje na świecie
- Opublikowano: czwartek, 27, grudzień 2012 21:20
- PSMKMS
- Odsłony: 3308
Zurych jest największym miastem Szwajcarii. Mimo, że nie jest stolicą państwa, to właśnie tu zgromadzone są najważniejsze instytucje finansowe i biznesowe, z których Szwajcaria słynie na całym świecie.
W Zurychu obecnie eksploatowane są trzy środki transportu miejskiego: autobusy, trolejbusy oraz tramwaje, z czego te ostatnie pełnią najważniejszą rolę. Trolejbusy można spotkać w centrum miasta, ale z jakimkolwiek autobusem może być już znacznie większy problem. Szwajcaria bowiem, jako kraj od wieków neutralny, już dawno postanowiła uniezależnić się od swoich sąsiadów. Na terenie tego państwa nie ma żadnych złóż mineralnych, a już na pewno nie spotkamy tu ropy naftowej, węgla czy gazu ziemnego. Stąd, Szwajcarzy od początku stawiali na coś, co mogli sami sobie wyprodukować, czyli prąd elektryczny. W wielu miastach w tym kraju spotkać możemy dobrze rozwinięte sieci tramwajowe. Trolejbusy niemal wszędzie są normą. Aby zobaczyć autobus, trzeba jednak mieć wiele szczęścia. Podobnie jest w Zurychu.
Pierwsze tramwaje konne wyjechały na ulice Zurychu w 1882 roku. W 1894 roku po mieście zaczęły kursować tramwaje elektryczne. Odtąd sieć wąskotorowych tramwajów o metrowym prześwicie torów mogła rozwijać się bez przeszkód. W dalszym okresie czasu w mieście pojawiły się autobusy i trolejbusy, lecz i tak komunikacja tramwajowa zachowała swoją dominującą rolę. Dziś po 109 kilometrach torowisk kursuje 13 linii tramwajowych, które obsługiwane są przez około 350 wagonów tramwajowych.
Podróżowanie po Zurychu tramwajem jest zadaniem bardzo przyjemnym. Duża częstotliwość kursowania poszczególnych linii, nawet w niedziele i święta, a także sporo wolnego miejsca w pojazdach, tylko zachęcają do odbycia przejażdżki. Wprawdzie w mieście wciąż eksploatowane są wagony ponad trzydziestoletnie, lecz także one znajdują się w nienagannym stanie. Zurych powoli przymierza się do wymiany taboru. Po mieście kursuje już sześć nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.
Miasto wprawdzie nie charakteryzuje się jakąś szczególną zabudową. Nie ma tu zbyt wielu zabytków. Miłośnik tramwajów znajdzie tu jednak dokładnie to czego potrzebuje. Stąd chciałbym zachęcić wszystkich, którzy tylko mają taką możliwość, do odwiedzenia tego interesującego z punktu komunikacyjnego, miasta.
WOZY CZTEROOSIOWE
Najstarszymi tramwajami eksploatowanymi w Zurychu są wozy jednoczłonowe, czteroosiowe, silnikowe typu Be 4/4 oraz doczepy bierne typu B4. Wagony silnikowe wyprodukowane zostały w latach 1959 - 60 w ilości 15 sztuk. Do dziś noszą numerację z przedziału 1416 - 1430. Kursują z doczepami na linii numer 5 i 6.
Doczepki bierne stanowią osobny temat. Najstarsze dwa wozy numer 767 i 770 pochodzą jeszcze z 1953 roku. 16 młodszych wyprodukowanych zostało w latach 1959 - 1960 i nosi numery 771 - 786. Najmłodsze doczepy bierne pochodzą z lat 1962 - 1963 i zajmują przedział 787 - 798. Pojazdy te kursują w składach z wagonami silnikowymi na liniach numer 4, 5 i 6.
MIRAGE
Jednym ze starszych pojazdów eksploatowanych w Zurychu są wagony z rodziny "Mirage". Mimo, że pochodzą one z lat sześćdziesiątych, po mieście wciąż kursuje 126 takich wozów. Z lat 1965 - 1968 pochodzi 90 wagonów oznaczonych numerami 1601 - 1690. Pojazdy te są trójczłonowe, sześcioosiowe. Środkowy człon, krótszy od pozostałych, usytuowany jest na jednym wózku.
35 nieco nowszych wozów z lat 1968 - 1969 o numerach 1691 - 1726, to wagony identyczne, lecz będące doczepkami czynnymi, nie posiadającymi kabiny motorniczego.
Tramwaje te kursują solo na linii numer 5, z doczepami biernymi na linii numer 4, a także w składach na 2, 7 i 13.
TRAM 2000
Najliczniejszą grupą tramwajów eksploatowanych w Zurychu są wozy z rodziny "Tram 2000". Obecnie w ruchu pozostaje 171 sztuk tych wagonów. Zdecydowana większość, to pojazdy typu Be 4/6, wyprodukowane w latach 1975 - 1992, noszące numery z przedziału 2001 - 2121. Są to wozy sześcioosiowe, dwuczłonowe, wysokopodłogowe.
Kolejną grupę wagonów z rodziny "Tram 2000" stanowi 15 wozów pochodzących z lat 1975 - 76 i zajmujących numery z przedziału 2301 - 2315. Wagony te posiadają identyczne oznaczenie Be 4/6. Od pozostałych różnią się jedynie brakiem kabiny motorniczego. Są to bowiem doczepki czynne, które eksploatuje się jako drugie wagony w składach z wozami z przedziału 2001 - 2121.
Rozwinięciem wozów Be 4/6 są wagony Be 4/8. Jest to 14 wagonów typu Be 4/6, pochodzących z ostatniej dostawy z lat 1991 - 1992, które w latach 2001 - 2005 poddane zostały modernizacji. Wiązała się ona przede wszystkim z dołożeniem niskopodłogowego członu między dwa dotychczasowe. Powstał więc wagon ośmioosiowy, trójczłonowy, z fragmentem niskiej podłogi. Tak przebudowane tramwaje oznaczone zostały symbolem Be 4/8.
Ostatnią grupę stanowią czteroosiowe doczepki czynne typu Be 2/4, których 35 sztuk wyprodukowanych zostało w latach 1985 - 1992. Zajmują one przedział numeracji od 2401 do 2435. Są to pojazdy jednoczłonowe, które nie posiadają kabiny motorniczego, lecz mają własny pantograf i napęd. Kursują w składach z wozami Be 4/6 z przedziału 2001 - 2121.
Wagony typu Be 4/6 solo spotkać można na linii numer 8 i 15. Z doczepami Be 2/4 kursują na liniach numer 3, 4 i 9. W składach jak i z doczepkami czynnymi można je spotkać na liniach 11 i 14. Z kolei wozy typu Be 4/8 z niskopodłogowym członem kursują wyłącznie solo i kierowane są do obsługi linii 6 i 10.
COBRA
Najmłodszymi i najnowocześniejszymi tramwajami eksploatowanymi w Zurychu są wagony COBRA oznaczone symbolem Be 5/6. Są to pojazdy pięcioczłonowe, całkowicie niskopodłogowe. W 2001 roku zakupiono sześć wozów tego typu. Oznaczone zostały numerami z przedziału 3001 do 3006. Obecnie kursują na liniach numer 4 i 9. W planach są zakupy kolejnych wagonów tego typu.
WAGONY ZABYTKOWE
Miasto z tak dobrze rozwiniętą i zadbaną siecią tramwajową, jak Zurych, oczywiście nie może zapomnieć o historii komunikacji miejskiej. Stąd działa tu całkiem spore Muzeum Tramwajów, które mieści się przy ulicy Limmattalstrasse 260. W swojej kolekcji posiada kilkanaście wagonów tramwajowych, z czego część wyjeżdża na ulice miasta.
Muzeum czynne jest w każdą środę od 19 do 21:30. Ponadto, od kwietnia do października obiekt można zwiedzać w pierwszą sobotę miesiąca oraz ostatnią niedzielę miesiąca w godzinach od 13 do 18. W tym samym okresie po mieście kursują zabytkowe tramwaje, którymi za cenę normalnego biletu dojechać można do muzeum. Wejście do muzeum jest bezpłatne.
INNE POJAZDY
Poza wagonami liniowymi i muzealnymi, po Zurychu kursują także tramwaje towarowe. Składają się one ze specjalnie przystosowanego do tego celu wozu silnikowego, oraz wagonów doczepnych, na których wieziony jest ładunek.