/** */

Tramwaje w Europie

Szwajcaria - Genewa

Genewa, mimo że nie jest stolicą Szwajcarii, stanowi ważny ośrodek w Europie. Swoje siedziby ma tu wiele międzynarodowych organizacji. Położenie nad Jeziorem Genewskim dodaje miastu sporo uroku. Klimat tworzy również wielokulturowość społeczności zamieszkujących Genewę.

 

Podobnie, jak w wielu innych miastach Szwajcarii, także w po Genewie kursują tramwaje, trolejbusy i autobusy, z czego te ostatnie są najrzadziej spotykanym środkiem lokomocji. Chociaż i tak akurat w Genewie w centrum łatwiej spotkać autobus niż na przykład w Zurychu.

 

Pierwsze tramwaje wyjechały na ulice Genewy w 1862 roku. Od początku w mieście eksploatowana jest sieć o prześwicie 1000 milimetrów. Miasto było pionierem, jeśli chodzi o linie tramwajowe w Europie. Sieć rozwijała się bardzo szybko. W 1925 roku tramwaje kursowały po torach, których długość wynosiła aż 125 kilometrów. Po drugiej wojnie światowej rozpoczął się okres regresu genewskiej sieci tramwajowej. W 1969 roku w mieście istniała już tylko jedna linia o długości 9 kilometrów. Od kilku lat trwa ponowny renesans genewskich tramwajów. Budowane są nowe linie tramwajowe, kupowany jest nowoczesny, niskopodłogowy tabor. Obecnie po Genewie kursują następujące linie tramwajowe: 12, 13, 15 i 16. Niedługo powinny dołączyć do nich kolejne.


PRZEGUBOWE WAGONY typu Be 4/6

Są to dwuczłonowe pojazdy, wyprodukowane w latach 1987 - 1989. Obecnie eksploatowane są 24 sztuki, które noszą numery od 801 do 826. Tramwaje te kursują po mieście solo lub w składach.
Pojedynczy wagon tego typu ma 22 metry długości i waży 28 ton. Pojazd składa się z dwóch członów, z czego pierwszy oparty jest na jednym wózku, a drugi na dwóch wózkach. Napędzany jest pierwszy i ostatni wózek. Środkowy wózek jest toczny. Wagon może zabrać na pokład 45 pasażerów na miejscach siedzących, a także 130 pasażerów na miejscach stojących.

Skład dwóch wag...
Kolejny skład n...
Harmonijkowe dr...


PRZEGUBOWE WAGONY typu Be 4/8

Obok dwuczłonowych wagonów Be 4/6 po Genewie kursują także trójczłonowe wozy typu Be 4/8. Pojazdy te wyprodukowane zostały w latach 1987 - 1989. Obecnie po mieście kursują 22 tramwaje tego typu. Zajmują przedział numeracji od 831 do 852. Wagony te kursują po Genewie wyłącznie solo.
Pojedynczy wagon tego typu ma 31 metry długości i waży 34 ton. Pojazd składa się z trzech członów, z czego pierwszy i drugi oparty jest na jednym wózku, a trzeci na dwóch wózkach. Napędzany jest pierwszy i ostatni wózek. Środkowe wózki są toczne. Wagon może zabrać na pokład 70 pasażerów na miejscach siedzących, a także 200 pasażerów na miejscach stojących.

Wagon Be 4/8 nu...
Także po Genewi...


Bombardier FLEXITY

Najnowocześniejszymi tramwajami eksploatowanymi w Genewie są wozy Cityrunner produkowane przez firmę Bombardier i dostarczane do miasta od 2004 roku. W sumie w Genewie ma się znaleźć 21 dwukierunkowych, siedmioczłonowych, w pełni niskopodłogowych pojazdów.
Pojedynczy wagon tego typu ma 42 metry długości i waży 52 tony. Pojazd składa się z siedmiu członów, z czego wózki znajdują się pod członem pierwszym, trzecim, piątym i siódmym. Napędzany jest pierwszy i ostatni wózek. Środkowe wózki są toczne. Wagon może zabrać na pokład 72 pasażerów na miejscach siedzących, a także 171 pasażerów na miejscach stojących.
Z genewskimi Cityrunnerami wiąże się również polski akcent. Pod koniec 2003 roku, wypożyczone zostały dwa łódzkie wagony tego typu numer 1207 i 1214, które przez rok kursowały po Genewie z tymczasowymi numerami 856 i 857.

Widok Cityrunne...
A to już Cityru...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 537 gości oraz 1 użytkownik.