/** */

Tramwaje w Europie

Niemcy - Woltersdorf

Licząca około 5,6 kilometra długości linia w miejscowości Woltersdorf jest jednym z trzech osobnych systemów tramwajowych, obsługujących miasta zlokalizowane na wschód od Berlina. Kursujący tu tramwaj numer 87 zapewnia połączenie centrum miasteczka ze stacją S-Bahn, skąd dotrzeć można do centrum stolicy Niemiec.

 

Gdy w 1842 roku otwarto Kolei Dolnośląsko-Marchijską (Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn), łączącą Berlin z Wrocławiem, dla miejscowości położonych wzdłuż jej trasy stała się ona dosłownym oknem na świat. Wśród miast i wiosek, które znalazły się w pobliżu nowej linii kolejowej, był Woltersdorf. Najbliższa stacja kolejowa, nazwana od pobliskiej miejscowości Rahnsdorf, znajdowała się niecałe pięć kilometrów od centrum Woltersdorf. Chcąc wykorzystać potencjał kolei żelaznej do rozwoju miasteczka, w 1911 roku podjęto decyzję o budowie trasy tramwajowej, zapewniającej dojazd na stację kolejową Rahnsdorf. Tramwaj uruchomiony został w dniu 17 maja 1913 roku na trasie liczącej 5,6 km i prześwicie torów wynoszącym 1435 mm.

 

Jednotorowa linia bez pętli i z pięcioma mijankami rozpoczyna się w odległości około 100 metrów od budynku dworca Rahnsdorf. Torowisko początkowo prowadzi przez las. Po około 2 kilometrach, tramwaj wjeżdża na ulicę Berlińską i rozpoczyna podróż przez miasteczko Woltersdorf, przejeżdża przez centrum, by w końcu zakończyć trasę w pobliżu śluzy na kanale łączącym pobliskie jeziora Flakensee i Kalksee.Trasę obsługuje przedsiębiorstwo Woltersdorfer Straßenbahn GmbH (WS). Tramwaj włączony jest w system berlińskiej komunikacji miejskiej i posiada numer 87. Częstotliwość linii w dni powszednie wynosi 10 minut, a do jej obsługi potrzeba czterech brygad. W dni wolne częstotliwość spada do 20 minut, natomiast liczba brygad do dwóch pojazdów. Przejazd całej trasy zajmuje kilkanaście minut.

 

Linia obsługiwana jest wyłącznie przez wagony Gotha typu T57M, wyprodukowane w latach 1959 - 1960 i pozyskane z kilku niemieckich miast, w tym z Dessau, Drezna czy Schwerin. Sześć wagonów oznaczone jest numerami z przedziału od 27 do 32. Pojazdy te zostały poddane modernizacji i obecnie znajdują się w bardzo dobrym stanie technicznym. Kursują one wyłącznie solo, ale jeszcze kilka lat temu jeździły wraz z doczepami B57. W tej chwili nie ma już takiej potrzeby. W mieście pozostały dwie doczepy, jednak ich stan nie pozwala obecnie na eksploatację. Przedsiębiorstwo posiada także cztery wagony historyczne oraz cztery wagony techniczne. Wśród wozów historycznych wart uwagi jest pierwszy wyprodukowany w 1944 roku wagon KSW, oznaczony numerem 7. Wszystkie tramwaje stacjonują w niewielkiej zajezdni, zlokalizowanej po środku trasy w centrum Woltersdorf. 

 

Tramwaj w miejscowości Woltersdorf, poza funkcjami dowozowymi do pociągu, stanowi niezwykle atrakcyjną ciekawostkę turystyczna, zwłaszcza dla miłośników komunikacji miejskiej. Trasa znajduje się w berlińskiej strefie taryfowej C i nie jest w żaden sposób połączona z siecią tramwajową w stolicy Niemiec. Z centrum Berlina do stacji Rahnsdorf można dotrzeć szybką koleją miejską linii S3, kursującą co kilkanaście - kilkadziesiąt minut na trasie Ostkreuz – Erkner. W ten prosty sposób można dosłownie cofnąć się w czasie. Z głośnego i posiadającego nowoczesne tramwaje Berlina przedostajemy się do spokojnego Woltersdorf, gdzie czas zatrzymał się w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Wagon typu Gotha niespiesznie porusza się od jednego przystanku do drugiego, może z wyjątkiem odcinka leśnego, gdzie wiekowa Gotha rozpędza się do znacznych prędkości. Motorniczy przy sprzedaży biletów zamienia kilka słów z pasażerami. Nikomu się nie spieszy, wszyscy mają czas.

 

PSMKMS & Impuls

Wagon Gotha zbl...
Przystanek pocz...
Pulpit motornic...
Przedział pasaż...
Drugi przystane...
W centrum Wolte...
Wagon Gotha w p...
Wagon Gotha num...
Niewielka, czte...
Wagon Gotha num...
Wagon Gotha num...
Wagon Gotha num...

 

 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 606 gości oraz 1 użytkownik.