/** */

Tramwaje w Europie

Portugalia - Almada

Almada położona jest na półwyspie Setubal, po drugiej stronie rzeki Tag, na przeciwko Lizbony. W mieście funkcjonuje najmłodsza sieć tramwajowa w Portugalii, która określana jest jako Metro Transportes do Sul. System ten nazywany jest metrem, jednak ma charakter szybkiego tramwaju, biorąc pod uwagę zarówno infrastrukturę jak i tabor.

 

Populacja Almady szacowana jest na około 175 tysięcy mieszkańców. Miasto ma przede wszystkim portowy charakter. Nie brakuje tu jednak na przykład uniwersytetu. Almada słynie przede wszystkim z Santuário de Cristo Rei, którego najbardziej zauważalnym elementem jest gigantyczny pomnik Chrystusa Króla, powstały na wzór figury z Rio de Janeiro. Wznosi się on na liczącym około 80 metrów postumencie. Wysokość samego pomnika wynosi natomiast 25 metrów. Budowę konstrukcji ukończono w 1959 roku. Spod stóp Chrystusa rozpościera się najpiękniejsza panorama Lizbony oraz rzeki Tag.

Autobus linii 1...

Wróćmy jednak do tramwajów. Pierwsze plany utworzenia systemu lekkiej kolei miejskiej po południowej stronie Tagu pojawiły się w 1985 roku. Ostateczne decyzje dotyczące realizacji inwestycji podjęto pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Przetarg na budowę i późniejszą eksploatację sieci wygrała firma MTS, Metro Transportes do Sul, S.A. Budowa sieci rozpoczęła się w 2002 roku. Jako pierwszy oddany został odcinek Corroios - Cova da Piedade w maju 2007 roku. W grudniu tego samego roku uruchomiono kolejny fragment do Uniwersytetu. W listopadzie 2008 roku ukończono natomiast budowę jak na razie ostatniego odcinka, prowadzącego do końcówki Cacilhas, przy której zlokalizowano terminal przesiadkowy. Jego głównym elementem jest przystań, z której odpływają promy do Lizbony. Ponadto, znajduje się tu dworzec autobusowy.

 

Cała sieć liczy 13,5 kilometra długości i składa się z trzech odnóg. Kursują po niej trzy linie tramwajowe: linia 1 Cacilhas - Corroios i linia 3 Cacilhas - Universidade oraz linia 2 Corroios - Pragal, zapewniająca połączenia pomiędzy trasami linii 1 i 3. Tramwaje poruszają się po torach o prześwicie 1435 mm i są zasilane prądem stałym o napięciu 750 V. Sieć określana jako metro ma charakter szybkiego tramwaju. Torowisko na całej długości jest wydzielone. Występują jednak skrzyżowania z ruchem kołowym i pieszym. Część z nich zabezpieczona jest poprzez sygnalizację świetlną. Całe torowisko poprowadzone jest po powierzchni terenu. W mieście nie ma pętli, a wszystkie trasy zakończone są wielotorowymi końcówkami. Końcówka Cacilhas zlokalizowana przy terminalu promowym posiada aż cztery tory. Końcówka Corroios wyposażona jest w trzy perony, w tym jeden ślepy, a także dodatkowy tor do zmiany kierunku. Ponadto, prowadzi stąd trasa do zajezdni. Końcówka Pragal składa się z jednego toru zlokalizowanego pomiędzy torami szlakowymi, prowadzącymi do ostatniej końcówki Universidade, która posiada dwa tory i przygotowana jest na przedłużenie trasy.

 

Do obsługi linii zakupiono 24 dwukierunkowe wagony Siemens Combino Plus, noszące numery od C001 do C024. Są to czteroczłonowe, w pełni niskopodłogowe wagony, zdolne zabrać na pokład 300 pasażerów, w tym 74 na miejscach siedzących. Poruszają się z prędkością do 70 km/h. W pojazdach tych wystąpiły problemy z wytrzymałością konstrukcji, skąd ich wprowadzenie do ruchu opóźniło się o dwa lata.

 

Sieć tramwaju w Almadzie nie jest ukończona. Istnieją plany przedłużenia jej zarówno od końcówki Corroios, jak i Universidade. Z pierwszej z nich tramwaje miałyby dojeżdżać do miejscowości Seixal, Barreiro a nawet do Moita. Druga trasa miałaby zostać wydłużona na wybrzeże Costa de Caparica.

Terminal przesi...
Wagon Siemens C...
Wagon Siemens C...
Końcówka Corroi...
Tor do zawracan...
Tor odstawczy n...
Tramwaj linii 3...
Wagon Siemens C...
Osiatkowana tab...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 200 gości oraz 1 użytkownik.