Tramwaje w Europie
Portugalia - Almada
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje na świecie
- Opublikowano: niedziela, 15, kwiecień 2018 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1446
Almada położona jest na półwyspie Setubal, po drugiej stronie rzeki Tag, na przeciwko Lizbony. W mieście funkcjonuje najmłodsza sieć tramwajowa w Portugalii, która określana jest jako Metro Transportes do Sul. System ten nazywany jest metrem, jednak ma charakter szybkiego tramwaju, biorąc pod uwagę zarówno infrastrukturę jak i tabor.
Populacja Almady szacowana jest na około 175 tysięcy mieszkańców. Miasto ma przede wszystkim portowy charakter. Nie brakuje tu jednak na przykład uniwersytetu. Almada słynie przede wszystkim z Santuário de Cristo Rei, którego najbardziej zauważalnym elementem jest gigantyczny pomnik Chrystusa Króla, powstały na wzór figury z Rio de Janeiro. Wznosi się on na liczącym około 80 metrów postumencie. Wysokość samego pomnika wynosi natomiast 25 metrów. Budowę konstrukcji ukończono w 1959 roku. Spod stóp Chrystusa rozpościera się najpiękniejsza panorama Lizbony oraz rzeki Tag.
Wróćmy jednak do tramwajów. Pierwsze plany utworzenia systemu lekkiej kolei miejskiej po południowej stronie Tagu pojawiły się w 1985 roku. Ostateczne decyzje dotyczące realizacji inwestycji podjęto pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Przetarg na budowę i późniejszą eksploatację sieci wygrała firma MTS, Metro Transportes do Sul, S.A. Budowa sieci rozpoczęła się w 2002 roku. Jako pierwszy oddany został odcinek Corroios - Cova da Piedade w maju 2007 roku. W grudniu tego samego roku uruchomiono kolejny fragment do Uniwersytetu. W listopadzie 2008 roku ukończono natomiast budowę jak na razie ostatniego odcinka, prowadzącego do końcówki Cacilhas, przy której zlokalizowano terminal przesiadkowy. Jego głównym elementem jest przystań, z której odpływają promy do Lizbony. Ponadto, znajduje się tu dworzec autobusowy.
Cała sieć liczy 13,5 kilometra długości i składa się z trzech odnóg. Kursują po niej trzy linie tramwajowe: linia 1 Cacilhas - Corroios i linia 3 Cacilhas - Universidade oraz linia 2 Corroios - Pragal, zapewniająca połączenia pomiędzy trasami linii 1 i 3. Tramwaje poruszają się po torach o prześwicie 1435 mm i są zasilane prądem stałym o napięciu 750 V. Sieć określana jako metro ma charakter szybkiego tramwaju. Torowisko na całej długości jest wydzielone. Występują jednak skrzyżowania z ruchem kołowym i pieszym. Część z nich zabezpieczona jest poprzez sygnalizację świetlną. Całe torowisko poprowadzone jest po powierzchni terenu. W mieście nie ma pętli, a wszystkie trasy zakończone są wielotorowymi końcówkami. Końcówka Cacilhas zlokalizowana przy terminalu promowym posiada aż cztery tory. Końcówka Corroios wyposażona jest w trzy perony, w tym jeden ślepy, a także dodatkowy tor do zmiany kierunku. Ponadto, prowadzi stąd trasa do zajezdni. Końcówka Pragal składa się z jednego toru zlokalizowanego pomiędzy torami szlakowymi, prowadzącymi do ostatniej końcówki Universidade, która posiada dwa tory i przygotowana jest na przedłużenie trasy.
Do obsługi linii zakupiono 24 dwukierunkowe wagony Siemens Combino Plus, noszące numery od C001 do C024. Są to czteroczłonowe, w pełni niskopodłogowe wagony, zdolne zabrać na pokład 300 pasażerów, w tym 74 na miejscach siedzących. Poruszają się z prędkością do 70 km/h. W pojazdach tych wystąpiły problemy z wytrzymałością konstrukcji, skąd ich wprowadzenie do ruchu opóźniło się o dwa lata.
Sieć tramwaju w Almadzie nie jest ukończona. Istnieją plany przedłużenia jej zarówno od końcówki Corroios, jak i Universidade. Z pierwszej z nich tramwaje miałyby dojeżdżać do miejscowości Seixal, Barreiro a nawet do Moita. Druga trasa miałaby zostać wydłużona na wybrzeże Costa de Caparica.