/** */

Tramwaje w Europie

Niemcy - Halle

Halle położone jest nad rzeką Soławą w środkowych Niemczech. Liczy niecałe 233 tysiące mieszkańców, dzięki czemu jest najliczniejszym miastem w kraju związkowym Saksonia-Anhalt. Wraz z Lipskiem tworzy aglomerację, która może się pochwalić ponad milionem mieszkańców.  

 

Początki osadnictwa w miejscu współczesnego Halle związane są z wydobyciem w tym rejonie soli. Z tego względu, już w 1281 roku miasto zostało członkiem Hanzy. Współcześnie Halle wciąż pozostaje znaczącym ośrodkiem przemysłu ciężkiego. Wyraźnie jednak widać wpływ zmian z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, gdy wiele osób postanowiło przeprowadzić się na tereny dawnych Niemiec Zachodnich. Skutki tego procesu dostrzec można do dzisiaj. Halle jest bowiem pełne kontrastów. Z jednej strony, zachwycają wąskie uliczki centrum z pięknie odnowionymi kamieniczkami, pomiędzy którymi przeciskają się tramwaje. Z drugiej, aż strach jeździć po obrzeżach, zwłaszcza dzielnicy Neustadt, gdzie bez problemu zobaczyć można opustoszałe blokowiska. Sytuacja w tym zakresie na przestrzeni ostatnich lat uległa na szczęście znaczącej poprawie.

 

Pierwsze tramwaje konne wyjechały na ulice Halle w 1882 roku. W 1891 roku w mieście ruszyły tramwaje elektryczne. Halle było pierwszym europejskim miastem, które zafundowało sobie od razu całą sieć, a nie pojedynczą linię. W 1902 roku uruchomiono tramwaje na trasie Halle - Merseburg. Od 1930 roku po mieście zaczęły jeździć pierwsze autobusy. Od 1971 roku po Halle kursuje jedna z najdłuższych linii tramwajowych na świecie. Trasa piątki wynosi aż 30,7 km. W latach 1976 - 1982 trwał rozwój tras na południu Halle. W 1991 roku do miasta trafiały pierwsze niskopodłogowe tramwaje. W 1996 roku jedna z zajezdni przeznaczona została na muzeum komunikacji miejskiej. Obecnie, sieć tramwajów w Halle przechodzi modernizację, dzięki czemu kolejne trasy są odnawiane. 

 

Za komunikację w mieście odpowiada przedsiębiorstwo Hallesche Verkehrs-AG (HAVAG), które swoimi tramwajami i autobusami kursuje zarówno po samym Halle jak i po sąsiadujących miejscowościach. W 2024 roku funkcjonowało 11 linii tramwajowych o numerach: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12 i 16, obsługiwanych jest przez 102 wagony. Z ulic miasta zniknęły charakterystyczne, zmodernizowane Tatry T4D, a pasażerów wozi obecnie wyłącznie tabor niskopodłogowy, wyprodukowany przez firmy Siemens i Bombardier. Część linii funkcjonuje również w godzinach nocnych. Cała sieć liczy 74,6 kilometra długości, a wagony poruszają się po torowiskach o rozstawie 1000 mm. W mieście znajdują się cztery zajezdnie, z czego jedna przeznaczona została na muzeum.

 

TATRY T4D-C / B4D-C

 

Wagony Tatra T4D-C, podobnie jak w innych miastach dawnych Niemiec Wschodnich, jeszcze do niedawna były najstarszymi tramwajami jeżdżącymi po Halle. W latach 1968 - 1986 do miasta trafiły 323 silnikowe wozy T4D oraz 124 doczepy B4D. Do dwudziestego pierwszego wieku dotrwało około 80 wozów silnikowych oraz 41 przyczep, które po 1990 roku przeszły gruntowną modernizację, w ramach której dokonano między innymi wymiany wyposażenia elektrycznego, zmieniono wygląd zewnętrzny czy zastosowano drzwi odskokowo-uchylne. Odnowione wagony utworzyły pociągi trójwagonowe, które przez długi czas obsługiwały linie zakończone pętlami. Pozostałe wozy zostały sprzedane do Kaliningradu, Aradu, Iasi, Sofii czy Belgradu.

 

Tramwaje te były eksploatowane w Halle do 2 marca 2020 roku. Do celów muzealnych zachowano jeden trójwagonowy pociąg, składający się z dwóch wagonów Tatra T4D-C i jednego Tatra B4D-C. Od 2021 roku jest on sporadycznie używany na linii 3.

Trójskład wagon...
Trójskład wagon...
Trójskład wagon...
Zmodernizowane ...

SIEMENS MGT6D

 

Od 1992 roku w Halle eksploatowane są pierwsze, niskopodłogowe tramwaje. Wozy MGT6D są pojazdami dwukierunkowymi i składają się z trzech członów. Tramwaje wyprodukowane zostały przez zakłady Duewag. Wyposażenie elektryczne dostarczył Siemens. Chociaż w sumie zakupiono 62 wagony, w 2024 roku na stanie było 60 pojazdów tego typu. W 2014 roku dwa prototypowe wagony o numerach 500 i 501 sprzedano bowiem do Brandenburga. Pozostałe wozy oznaczono numerami z przedziału od 601 do 660. Tramwaje te zwykle poruszają się w trakcji pojedynczej, jednak w przypadku remontów lub innych potrzeb, są łączone w imponujące, dwuwagonowe składy, tworząc pociągi o długości ponad 60 metrów.

Wagon Siemens M...
Spotkanie dwóch...
Wagon Siemens M...
Wagon Siemens M...
Wagon Siemens M...
Wagon Siemens M...
Wagon Siemens M...
Wagon Siemens M...
Wagon Siemens M...
Wagon Siemens M...
Wagon Siemens M...
Wnętrze wagonu ...
Tablica diodowa...
Wagony Siemens ...
Skład wagonów S...
Skład wagonów S...
Skład wagonów S...
Skład wagonów S...
Skład wagonów S...
Wagon Siemens M...

BOMBARDIER MGT-K

 

Wagony Bombardiery MGT-K wciąż są najmłodszymi tramwajami eksploatowanymi w Halle. Od 2004 roku eksploatowano 30 wozów, noszących numery od 661 do 690. W 2013 roku dokupiono 12 identycznych pojazdów, które oznaczono numerami od 691 do 702. Tutejsze Bombardiery na pierwszy rzut oka są bardzo podobne do krakowskich niskopodłogowców. Wozy z Halle posiadają jednak tylko dwa człony, mimo że są one osadzone na trzech wózkach. Tramwaje przystosowane zostały do jazdy dwukierunkowej, chociaż posiadają kabinę motorniczego tylko na jednym końcu wozu. Aby móc poruszać się w obu kierunkach, pojazdy te muszą być połączone w dwuwagonowe składy na podobnej zasadzie jak śląskie wozy 111N.

Spotkanie dwóch...
Część wagonów B...
Skład wagonów B...
Skład wagonów B...
Skład wagonów B...
Skład wagonów B...
Skład wagonów B...

STADLER TINA

 

W 2022 roku firma HAVAG zamówiła 56 wagonów przegubowych firmy Stadler, która zaproponowała wozy z nowej rodziny TINA. Pojazdy te od 2025 roku mają sukcesywnie trafiać do Halle. W sumie w mieście pojawi się 39 wozów typu  MGT-M o długości 30 metrów i 17 wagonów typu MGT-XL o długości aż 45 metrów. Pojazdy te mają zastąpić dotychczasowe wagony MGT6D firmy Siemens.

 

ZAJEZDNIE

 

W mieście funkcjonują dwie zajezdnie tramwajowe oraz muzeum. W 1919 roku rozpoczęto budowę zajezdni Freiimfelder Straße, w której obecnie znajduje się administracja przewoźnika oraz zajezdnia autobusowa. W 1997 roku oddano do użytku nowoczesną zajezdnię Rosengarten. Spowodowało to zamknięcie innych obiektów. Jedna z zajezdni przeznaczona została wówczas na muzeum. W 1996 roku w zabytkowej zajezdni przy Seebener Straße otwarto Muzeum Tramwajów w Halle. Niewielkie zajezdnie w Ammendorfie i Merseburgu zamknięto do 2003 roku.

 

PSMKMS & Impuls

Siedziba Muzeum...
Muzeum zlokaliz...
Imponujący wjaz...
Hala zajezdni F...
Zajezdnia przy ...
Jeden ze skromn...

CIEKAWOSTKI

Wagon Siemens M...
W Halle torowis...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 600 gości oraz 1 użytkownik.