Tramwaje w Europie
Niemcy - Bad Schandau
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje na świecie
- Opublikowano: piątek, 24, styczeń 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 5521
Bad Schandau jest uzdrowiskiem, leżącym w południowych Niemczech nad rzeką Łabą. Miasteczko usytuowane jest 30 kilometrów na południe od Drezna i zaledwie 6 kilometrów od granicy z Czechami. Symbolem i główną atrakcją Bad Schandau jest licząca 8 kilometrów długości linia tramwajowa, prowadząca z centrum miejscowości doliną Kirnitzsch do wodospadu Lichtenhainer.
Sieć tramwajowa w Bad Schandau jest jedną z najmniejszych w Niemczech. Trasa w dolinie Kirnitzsch uruchomiona została w 1898 roku. Nowy środek transportu służyć miał kuracjuszom z Bad Schandau, wożąc ich z centrum uzdrowiska po Parku Narodowym Szwajcarii Saksońskiej. Końcówkę zlokalizowano przy wodospadzie Lichtenhainer. Początkowo planowano zastosować kolej parową, jednak ostatecznie zdecydowano się na tramwaje, zasilane napięciem 600V.
Tramwaj od początku stał się sporą atrakcją turystyczną. Stąd jego trasa na przestrzeni lat praktycznie nie uległa zmianie. Zdecydowano się jedynie na przesunięcie niektórych przystanków i mijanek. Najpoważniejsza zmiana miała miejsce w 1963 roku, gdy zdecydowano się skrócić linię tramwajową o około 350 metrów w Bad Schandau z Lindenhof do Stadtmühlenplatz, gdzie znajduje się obecna końcówka.
Tabor tramwajowy od początku stanowiły wagony dwuosiowe, przystosowane do dwukierunkowej jazdy. Trasa usytuowana na całej długości wzdłuż drogi, składa się bowiem z jednego toru, zakończonego z obu stron mijankami. Obecnie doliną Kirnitzsch kursują wagony Gotha. Jednak w sierpniu 1993 roku w Bad Schandau gościł niskopodłogowy wagon MGT6 z Halle. Pojazd musiał robić niesamowite wrażenie, zwłaszcza na tle otoczenia Parku Narodowego Szwajcarii Saksońskiej.
Obecnie liczącą 8 kilometrów linię tramwajową obsługuje przedsiębiorstwo Oberelbische Verkehrsgesellschaft Pirna - Sebnitz mbH, które eksploatuje 4 wagony silnikowe i 6 wagonów doczepnych typu Gotha z przełomu lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku, sprowadzonych z innych niemieckich miast. Park taborowy uzupełniają trzy historyczne wagony silnikowe oraz jeden doczepny.
Tramwaje kursują po torach o rozstawie 1000 mm. Trasa składa się z czterech mijanek, dwóch służących do zmiany kierunku oraz dwóch, niezbędnych do minięcia się pociągów na trasie. Ruch na odcinkach jednotorowych regulowany jest poprzez tak zwane „berła”. Motorowy posiadający pałeczkę czyli „berło”, ma prawo wjechać na odcinek jednotorowy. Na mijankach prowadzący wymieniają się „berłami”.
Pomiędzy końcówkami znajduje się siedem przystanków. Zajezdnia usytuowana jest pomiędzy przystankami „Ostrauer Brücke” i "Waldhäusel" Od kwietnia do listopada tramwaje kursują co 30 minut. W pozostałym okresie roku co 70 minut. W sezonie linię obsługują więc trzy pociągi, poza sezonem jeden. Na trasie zobaczyć można zarówno wagony solo jak i wozy silnikowe z jedną lub dwiema doczepami.
Linia na obu końcówkach nie posiada pętli. Wagon silnikowy, po dotarciu pociągu do końca trasy, jest odłączany od wagonu czy też wagonów doczepnych, objeżdża skład, po czym podłącza się na drugim jego końcu. Co ciekawe, o ile wozy silnikowe są dwukierunkowe, o tyle wagony doczepne są pojazdami jak najbardziej jednokierunkowymi. Posiadają bowiem drzwi tylko po jednej stronie. Nie przeszkadza to jednak w kursowaniu w obydwie strony. W drodze powrotnej do Bad Schandau, wsiadanie i wysiadanie odbywa się od lewej strony, tak aby pasażerowie nie wychodzili na jezdnię, tylko na perony przystankowe, zlokalizowane zawsze po jednej stronie.
Zabytkowe tramwaje stanowią podstawowy środek transportu w dolinie Kirnitzsch. Co więcej, są podwójnie ekologiczne. Nie dość, że napędzane są prądem elektrycznym, to 30% mocy pochodzi z baterii słonecznych. Mimo, że tabor obsługujący linię ma ponad pół wieku, tramwaj w Bad Schandau stanowi ogromną atrakcję turystyczną. Stare wagony zostały częściowo dostosowane do obecnego standardu podróżowania. Wprawdzie, gdy pierwszy raz zobaczyłem stare wagony wyposażone w siedzenia z najnowszego autobusu miejskiego, miałem mieszane uczucia. Na szczęście, po wejściu na pokład nie dało się słyszeć charakterystycznego "pisku" dla rozruchu tyrystorowego.
Jedyną widoczną zmianą wprowadzoną po 2010 roku była wymiana dotychczasowych tablic kierunkowych na elektroniczne wyświetlacze, prezentujące nazwę docelowego przystanku końcowego w kolorze pomarańczowym. Szczegół ten nie wpłynął jednak zbyt negatywnie na wygląd historycznego taboru.
W okresie zimowym w związku z mniejszym zainteresowaniem pasażerów wprowadzane są ograniczenia w częstotliwości kursowania. Istniejąca zajezdnia tramwajowa jest zbyt mała, aby pomieścić cały tabor, stąd trzymane są w niej przede wszystkim wagony silnikowe. Wagony doczepne są tymczasem odstawiane na okres zimy na obie końcówki, tak aby nie przeszkadzać w normalnej eksploatacji.
Przejazd tramwajem w Bad Schandau niewątpliwie jest czymś niezapomnianym. Stare, zabytkowe tramwaje, przemieszczają się powoli doliną wśród lasów i wystających tu i ówdzie skał. Wszystko to tworzy niesamowite i zupełnie niespotykane połączenie. Nic dziwnego, że tramwaj uzdrowiskowy w dolinie Kirnitzsch stanowi główną atrakcję okolicy i jest tłumnie odwiedzany przez turystów.