Tramwaje w Europie
Hiszpania - Teneryfa
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje na świecie
- Opublikowano: czwartek, 17, styczeń 2013 21:32
- PSMKMS
- Odsłony: 3774
Teneryfa jest jedną z siedmiu Wysp Kanaryjskich, leżących na Oceanie Atlantyckim. Mimo, że archipelag ten położony jest u północno-zachodnich wybrzeży Afryki, wszystkie wyspy należą do Hiszpanii, a więc i również do Unii Europejskiej. Teneryfa jest nie tylko największą spośród Wysp Kanaryjskich. Jest również najludniejszą hiszpańską wyspą, na której znajduje się ponadto najwyższy szczyt Hiszpanii.
Wyspa zachęca łagodnym klimatem. W zimie jest tu w miarę ciepło, natomiast lata nie są zbyt upalne. Dzięki temu co roku przylatują tu turyści z całej Europy, w tym również z Polski. Zdecydowana większość z nich spędza czas na plażach. Ci, którzy zdecydują się odpocząć na chwilę od słońca, wybierają się w głąb wyspy, by poznać jej mniej znane atrakcje. Praktycznie mało kto ma jednak świadomość, że Teneryfa jest jedną z niewielu wysp na świecie, która może pochwalić się tramwajem.
Obecnie funkcjonująca na wyspie sieć tramwajowa jest jedną z młodszych na świecie. Mimo to jednak historia tramwajów na Teneryfie jest zdecydowanie starsza. Pierwsze pojazdy tego typu rozpoczęły eksploatację już w 1901 roku. Podobnie, jak obecnie, trasa prowadziła ze stolicy wyspy Santa Cruz de Tenerife do położonego na północ miasta San Cristóbal de La Laguna, zwanego w skrócie La Laguna. Już w 1904 roku linię przedłużono do położonej na zachód od La Laguna miejscowości Tacoronte. Niestety, z powodu problemów gospodarczych, w 1927 roku trzeba było ograniczyć kursowanie tramwajów. W 1951 roku zupełnie je zlikwidowano.
Pół wieku później powrócono do pomysłu tramwaju na wyspie. W 2004 roku rozpoczęto prace budowlane. W grudniu 2005 roku odbyły się pierwsze jazdy próbne. W czerwcu 2007 roku oddano do użytku linię numer 1, która znów połączyła Santa Cruz z La Laguna. W lutym 2008 roku rozpoczęto budowę drugiej trasy, która oddana została do użytku pod koniec maja 2009 roku. Koszt przywrócenia tramwaju na wyspie wyniósł ponad 300 milionów euro.
Pierwsza linia liczy aż 12,5 kilometra. Na trasie wyznaczonych zostało 21 przystanków. Podróż rozkładowo trwa 37 minut, a częstotliwość w ciągu dnia waha się od 5 minut w szczycie w dni powszednie do 20 minut w świąteczne wieczory. Tramwaj wyrusza niemal z poziomu morza, by wdrapać się na drugi koniec trasy, położony około 800 metrów wyżej. Druga linia jest znacznie krótsza. Liczy zaledwie sześć przystanków. Tramwaje poruszają się najczęściej co 10 minut w godzinach szczytu, a najrzadziej co 30 minut w świąteczne wieczory. Na obu liniach zastosowano pełny priorytet sygnalizacji świetlnej. Jednocześnie, w miejscach w których zapewnienie priorytetu wiązałoby się z dużymi utrudnieniami dla innych użytkowników, zbudowane zostały skrzyżowania wielopoziomowe. W takich sytuacjach tramwaj najczęściej przejeżdża pod jezdnią. Zresztą oba miejsca, w których łączą się ze sobą linie numer 1 i 2, znajdują się pod ziemią.
Sieć tramwajowa zarządzana jest przez spółkę akcyjną Metropolitano de Tenerife (MTSA), która dysponuje 26 wagonami Alstom Citadis 302. Pojazdy te stacjonują w nowej zajezdni, przygotowanej na obsługę większej liczby tramwajów. Nic dziwnego, są bowiem realne plany dalszej rozbudowy sieci. Jedna z końcówek linii 2 "Tincer" ma zresztą charakter tymczasowy.
KOŃCÓWKI
Wszystkie wagony kursujące po Teneryfie są dwukierunkowe. Dzięki temu nie ma konieczności stosowania pętli. Tramwaje po dojechaniu do ostatniego przystanku po prostu zmieniają kierunek i jadą w drogę powrotną. Do każdej końcówki dociera tylko jedna linia. W związku z tym, że po Teneryfie kursują tylko dwie linie, utworzone zostały cztery przystanki końcowe: "Santa Cruz Intercambiador" i "La Laguna La Trinidad" dla linii numer 1 oraz "La Cuesta" i "Tincer" dla linii numer 2. W rejonie końcówek "Intercambiador" i "Tincer" wyznaczono parkingi w systemie P+R. Natomiast na końcówkach "Intercambiador" i "La Trinidad" oraz na kilku innych przystankach znajdują się punkty informacji pasażerskiej, w których można również zakupić bilety oraz gadżety przewoźnika. Ponadto, wszystkie przystanki wyposażone są w tablice informacji pasażerskiej oraz automaty biletowe.
ZAJEZDNIA
Zajezdnia tramwajowa zlokalizowana jest przy przystanku "El Cardonal" w dzielnicy Taco miasta La Laguna. Miejsce na obiekt dosłownie wykute zostało w skale, czego skutkiem jest dość nietypowy układ poszczególnych elementów. Na najniższym poziomie znajdują się hale postojowe oraz naprawcze. Wyższy poziom zajmują pomieszczenia administracyjne oraz parking dla pojazdów pracowników. Na dachu zlokalizowano natomiast panele słoneczne, które stanowią dodatkowe źródło zasilania w energię elektryczną.
Zajezdnia, według internetowej strony Metropolitano de Tenerife, może pomieścić 35 wagonów tramwajowych. Obecnie stacjonuje w niej 26 pojazdów. Wszystkie mają swoje miejsce pod dachem. W budynku znajduje się również centralna dyspozytornia, z której nadzorowany jest cały ruch tramwajowy. Poza lokalizacją kolejnych wozów, odchyłkami od rozkładu jazdy, czy podglądem na żywo poszczególnych fragmentów trasy dzięki systemowi telewizji przemysłowej, dyspozytorzy widzą również aktualne ustawienie poszczególnych zwrotnic.
TABOR
Na Teneryfie eksploatowanych jest obecnie 26 wozów Alstom Citadis 302. Pojazdy te liczą 32 metry długości, składają się z pięciu członów, na pokład zabrać mogą 200 pasażerów, w tym 60 na miejscach siedzących. Podłoga na całej długości tramwaju znajduje się na jednym niskim poziomie, mimo że wszystkie trzy wózki są wyposażone w napęd. Wszystkie pojazdy są dwukierunkowe, posiadają więc kabiny motorowego na obu końcach oraz drzwi po obu stronach. Pięć wagonów wyposażonych zostało w darmowy dostęp do bezprzewodowego internetu na swoim pokładzie.
Tramwaje te generalnie robią bardzo dobre wrażenie. Z zewnątrz uwagę zwraca łagodna linia pudła oraz nietypowe malowanie. Każdy człon posiada bowiem inne barwy. Wnętrze jest z kolei przemyślane i bardzo przestronne w odróżnieniu od pojazdów Alstomu jeżdżących w polskich miastach.
Z WIDOKIEM NA OCEAN...
Mimo, że Teneryfa jest wyspą, linia tramwajowa ma zdecydowanie górski charakter. Tramwaje w drodze z Santa Cruz do La Laguny pokonują różnicę wysokości liczącą około osiemset metrów. W rezultacie po ruszeniu z przystanku położonego tuż przy porcie, linia numer 1 rozpoczyna mozolną wspinaczkę. Trasa praktycznie na całej długości wznosi się do góry. Dzięki temu jednak, już po kilku przystankach od dolnej końcówki, można uwiecznić na zdjęciach Citadisy na tle oceanu Atlantyckiego. Poniżej zamieszczam właśnie takie zdjęcia, a także kilka innych fotograficznych ciekawostek.