/** */

Tramwaje w Europie

Bośnia i Hercegowina - Sarajewo

Sarajewo jest stolicą Bośni i Hercegowiny. Szacuje się, że w miasto zamieszkuje obecnie około 305 tys. ludzi. Mimo burzliwej historii, tej najbardziej współczesnej, w Sarajewie wciąż zobaczyć można niezwykłe połączenie kultury europejskiej z pochodzącym z Bliskiego Wschodu orientalizmem. To niezbyt duże miasto, otoczone ze wszystkich stron górami, zapisało się co najmniej trzykrotnie w dziejach świata. W 1914 roku właśnie tu dokonano zamachu na arcyksięcia Ferdynanda, czego bezpośrednim skutkiem był wybuch pierwszej wojny światowej. W 1984 roku w Sarajewie odbyły się zimowe igrzyska olimpijskie. Natomiast na początku lat dziewięćdziesiątych od kwietnia 1992 roku do października 1995 roku miasto było oblężone przez Bośniackich Serbów. W wyniku działań wojennych, zginęło ponad dziesięć tysięcy ludzi. Mimo upływu ponad piętnastu lat, ślady wojny wciąż widoczne są na każdym kroku. 

 

Sarajewo jest jedynym miastem w Bośni i Hercegowinie, które może pochwalić się siecią tramwajową. Pierwsze tramwaje konne wyjechały na ulice miasta w 1884 roku. W 1895 roku uruchomiono tramwaj elektryczny. Od 1960 roku po Sarajewie kursują normalnotorowe tramwaje. 

 

Sieć sarajewskich tramwajów liczy 22,9 km i nie jest zbyt skomplikowana. Podstawowa trasa prowadzi z terenów przemysłowych położonych w zachodnich dzielnicach do centrum miasta, które otacza dookoła. Tramwaje kursują wzdłuż bulwaru Meše Selimovića, czyli niesławnej "alei snajperów". Przy niej również znajduje się jedyna sarajewska zajezdnia tramwajowa. Od podstawowej trasy odchodzi krótka odnoga do dworca kolejowego Nowe Sarajewo. Taki układ sieci, a przede wszystkim zajezdni, skutkował ogromnymi zniszczeniami infrastruktury i taboru w trakcie oblężenia miasta na początku lat dziewięćdziesiątych. Od marca 1994 roku ruch tramwajów był jednak systematycznie przywracany. 

 

Komunikację miejską w Sarajewie obsługuje przedsiębiorstwo JKP GRAS. Poza siedmioma liniami tramwajowymi, po mieście kursuje również 5 linii trolejbusowych oraz linie autobusowe. Przewoźnik dysponuje obecnie 97 wozami liniowymi. Jeszcze w latach siedemdziesiątych ulice Sarajewa zdominowały czechosłowackie Tatry K2YU. Wozy te wyróżniały się nietypowym usytuowaniem pantografu nad ostatnim wózkiem. Dziś już takich pojazdów nie zobaczymy na ulicach stolicy Bośni i Hercegowiny. Wszystkie pantografy zostały przeniesione na przód. Z dostarczonych w latach 1973 - 1983 dziewięćdziesięciu wozów tego typu, do chwili obecnej w eksploatacji pozostały 44 wagony oraz 16 zmodernizowanych pojazdów. Oryginalne wozy posiadają numerację z przedziału od 201 do 290 i wciąż stanowią podstawowy tym tramwaju w Sarajewie. Część z nich jest z drugiej ręki i sprowadzona została z Brna. Zmodernizowane wagony oznaczane są od numeru 500 lub 600 wzwyż. Cztery sześćsetki poza modernizacją pudła wyposażone zostały w dodatkowy niskopodłogowy człon. W 1990 roku zakupiono jeden wóz KT8D5. W 1998 i 2001 roku dołączyły do niego w sumie cztery kolejne wagony, pochodzące z Koszyc. Powojenne problemy taborowe, a także brak środków finansowych, zmusiły Sarajewo do dalszych zakupów używanych wozów. W rezultacie od 2001 do 2007 roku zakupiono wagony E1 z Wiednia. Do chwili obecnej używanych jest 16 wozów tego typu. Najnowszymi nabytkami są pochodzące z Amsterdamu wozy LBH 9G i 10G, które sprowadzono w 2009 roku. W sumie w eksploatacji znajduje się 16 wozów obu typów.

Zdecydowaną wię...
Tramwaje objeżd...
Miasto otoczone...
Tatra K2YU nume...
Mimo niezbyt ro...
Jeden z nielicz...
Pierwsza zmoder...
Kolejny zmodern...
Zmodernizowana ...
Obecnie ostatni...
Trzy kolejne zd...
Pochodzący z Wi...
Sprowadzony z A...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 164 gości oraz 0 użytkowników.