/** */

Tramwaje w Europie

Szwecja - Göteborg

Goeteborg jest drugim co do wielkości miastem w Szwecji, zlokalizowanym na zachodnim wybrzeżu tego kraju. Liczy ponad pół miliona mieszkańców. Funkcjonuje tu sprawny i rozbudowany system komunikacji tramwajowej, który jest jednym z największych w Europie Północnej.

 

Początki Goeteborga sięgają początku XVII wieku. Powstanie szwedzkiego portu w tym rejonie miało na celu uniezależnienie się od ceł pobieranych przez Danię podczas pokonywania Cieśnin Duńskich przez statki. W 1832 roku powstała Szwedzka Kompania Wschodnioindyjska, której statki poprzez port w Goeteborgu przywoziły do kraju produkty z Dalekiego Wschodu. W XIX wieku charakter miasta zmienił się z portowego na przemysłowe. W 1829 roku powstał tu Uniwersytet Techniczny Chalmersa, natomiast w 1891 roku założono Uniwersytet w Goeteborgu. Obecny Goeteborg wciąż jest ważnym ośrodkiem portowym w Szwecji, a także dużym węzłem komunikacyjnym. Miasto może pochwalić się wieloma zabytkami i bardzo zadbanym centrum.

 

W Goeteborgu funkcjonuje jeden z największych systemów tramwajowych w Europie Północnej. Długość sieci wynosi aż 161 kilometrów. Tramwaje dominują na ulicach centrum miasta, które jest zamknięte dla większości ruchu samochodowego. Swoimi pojazdami mogą tu tylko wjeżdżać mieszkańcy i dostawcy.

 

Pierwsze tramwaje konne wyjechały na ulice Goeteborga w 1879 roku. Poruszały się one po torach o rozstawie 1000 mm. Linia funkcjonowała na trasie Brunnsparken - Stigbergsliden. W ciągu kolejnych trzech lat otwarto kilka nowych tras.

 

W 1902 roku tramwaje konne zastąpione zostały przez pojazdy elektryczne. Jednocześnie dokonano zmiany rozstawu szyn na 1435 mm. Dzięki dalszemu rozwojowi sieci, w mieście funkcjonowały cztery linie, oznaczone kolorami:

 

  • niebieska: Majorna – Redbergslid;
  • biała: linia okólna;
  • zielona: Majorna – Valand;
  • czerwona: Redbergslid – Valand.

 

Aż do 1982 roku sieć była systematycznie rozbudowywana, powiększając swój obszar działania. Jednocześnie, tylko pojedyncze odcinki na przestrzeni lat uległy likwidacji.

 

Już w 1934 roku pojawiły się pierwsze plany uruchomienia sieci metra w Goeteborgu. W 1960 roku rozważano przekształcenie systemu tramwaju naziemnego w metro na obszarze centrum miasta, w pierwszym kroku wprowadzając premetro lub kolej miejską. W związku z tym, linie prowadzące w kierunku Angered, Länsmansgården, Bergsjön i Tynnered zostały zbudowane niemal w standardzie metra, aby móc w przyszłości być w łatwo sposób przekształcone w kolej podziemną. Prace podziemne w trudnym podłożu w Goeteborgu okazały się jednak zbyt kosztowne, zwłaszcza w sytuacji stagnacji gospodarczej początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Jednocześnie, władze centralne po dofinansowaniu budowy metra w Sztokholmie, zdecydowały o nie przeznaczaniu środków na realizację kolei podziemnej w kolejnym mieście. Zamiast tego, postanowiono w Goeteborgu rozbudowywać i poprawiać sprawność działania istniejącej sieci tramwajowej. Trasa do Angered ostatecznie została zintegrowana z resztą sieci tramwajowej. W związku z tym konieczne było między innymi zwiększenie napięcia w sieci trakcyjnej do tramwajowej wartości 750 V.

 

Niezwykle ważnym i trudnym momentem dla transportu w Szwecji była operacja zmiany ruchu z lewostronnego na prawostronny, czego dokonano w dniu 3 września 1967 roku. Do tego dnia przygotowywano się przez wiele lat, dostosowując infrastrukturę peronową, a także tabor. W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku w Goeteborgu dominowały jednokierunkowe wagony typu M23 i M25, przystosowane do ruchu lewostronnego. Aby nie rezygnować z ich eksploatacji po zmianie strony ruchu, zdecydowano się zakupić podobne wagony typu M28, przystosowane do ruchu prawostronnego.  Jeszcze przed zmianą ruchu połączono w pary wozy M25 z M28, przy czym drugi wagon funkcjonował jako silnikowy doczepny z kabiną na końcu pojazdu i poruszał się tyłem do przodu. Po zmianie ruchu na prawostronny, wozy typu M28 znalazły się z przodu składów, a z tyłu znajdowały się starsze wozy typu M25. Rozwiązanie to pozwoliło ograniczyć olbrzymie koszty związane z wymianą lub przebudową taboru na prawostronny. Niestety, nie wszystkie sieci tramwajowe w Szwecji poradziły sobie z tą sytuacją. Wiele z nich, w konsekwencji zmiany ruchu na prawostronny, uległo likwidacji ze względu na wysokie koszty transformacji.

 

Obecnie system komunikacji tramwajowej działający w Goeteborgu jest zarządzany przez firmę Göteborgs Spårvägar AB, należącą do koncernu Västtrafik. Codziennie kursuje 12 linii dziennych i 7 linii nocnych. Do ich obsługi wykorzystywane jest około 200 tramwajów dziennie, wykonując w ciągu doby około 2000 kursów i pokonując 30000 kilometrów. W mieście funkcjonuje jedenaście linii oznaczonych numerami od 1 do 11 oraz linia numer 13, kursująca tylko w dni powszednie w ograniczonych godzinach. Dodatkowo, uruchamiana jest również linia turystyczna numer 12, obsługiwana historycznym taborem, kursująca w różne dni tygodnia i określana mianem linii Liseberg. Funkcjonuje ona przez kilka godzin w środku dnia z częstotliwością co 15 - 20 minut i jest obsługiwana zwykle trzema tramwajami.

Wagon typu M8 n...
Wagon typu M8 n...
Wagon typu Mb01...
Wagon typu Mb01...
Wagon Mustang t...
Wagon Mustang t...

Większość linii tramwajowych spotyka się na przystanku Brunnsparken, który jest centralnym punktem transportu publicznego w Goeteborgu. Wyjątek stanowią tylko linie 8 i 13. Pomiędzy przystankami Brunnsparken i Centralstation funkcjonuje podwójne torowisko, zlokalizowane na dwóch brzegach kanału rzecznego. Dodatkowo, przystanek Centralstation posiada po dwa tory w każdym kierunku, w celu zapewnienia odpowiedniej przepustowości. Z tego węzła komunikacyjnego korzystają nie tylko pasażerowie pociągów, ale również sąsiadującego dworca autobusowego Nils Ericsonterminalen. Z tego rejonu promieniście rozjeżdżają się linie tramwajowe do poszczególnych dzielnic miasta. Większość linii tramwajowych funkcjonuje po południowej stronie Goeteborga. Tylko linie: 5, 6, 10 i 13 przecinają rzekę i docierają na wyspę Hisingen. W 2021 roku budowano nowy most i wiadukty, jednocześnie wyburzając stary obiekt. Dzięki temu odseparowano trasę tramwajową od ruchu drogowego. W trakcie prowadzenia prac, sieć tramwajowa w mieście była podzielona przez wiele miesięcy na dwie części. Poza centrum tramwaje poruszają się bardzo szybko a pomiędzy przystankami są oddzielone od ruchu drogowego i pieszego. W planach władz Goeteborga jest dalsze usprawnienie komunikacji tramwajowej do standardu kolei miejskiej, z maksymalnym odseparowaniem komunikacji szynowej od ruchu drogowego poprzez budowę tuneli, wiaduktów, wprowadzanie zwrotnic umożliwiających przejazd z większą prędkością czy systemów informatycznych i bezpieczeństwa, zapewniających maksymalny priorytet w miejscach przecięcia transportu tramwajowego z drogowym. Rozwiązania te przynoszą efekt w postaci znikomego ruchu samochodowego a tramwaj jest w pełni kręgosłupem komunikacyjnym miasta. Mieszkańcy bardzo licznie i chętnie korzystają z tego środka transportu.

 

W 2021 roku najstarszymi eksploatowanymi tramwajami w Goeteborgu były wozy typu M29. Zostały one dostarczone przez zakłady Hägglunds w latach 1969 – 1972 w liczbie 60 sztuk i były oznaczone numerami od 801 do 860. Niewielka ich liczba wyjeżdżała na ulice miasta tylko w dni powszednie w godzinach szczytu. Kursowały w trakcji pojedynczej lub podwójnej. Z racji braku niskiej podłogi, tramwaje te sukcesywnie wycofywano z ruchu wraz z dostawami nowych pojazdów.

 

Dodatkowo, w głębokiej rezerwie na terenie zajezdni utrzymywano składy złożone z wagonów typu M29 i M28. Wozy M28 były bardzo podobno do M29, lecz nieco starsze. 70 tramwajów M28 dostarczyły zakłady ASJL i Asea w latach 1965 - 1967. Były one oznaczone numerami od 701 do 770.

Składy M29+M28 ...
Wagon M29 numer...
Wagon M29 numer...
Wagon M29 numer...
Skład wagonów M...
Skład wagonów M...

Najliczniejszą grupę tramwajów w Goeteborgu w 2021 roku stanowiło 80 wagonów typu M31. Pojazdy te zostały wyprodukowane w latach 1984 - 1992 przez zakłady ASEA/ABB i Västerås w wersji dwuczłonowej, oznaczonej typem M21. Początkowo kursowały w składach dwuwagonowych. W latach 1998 - 2002 tramwaje te poddano modernizacji, jednocześnie wyposażając w niskopodłogowy środkowy człon. Wówczas oznaczono je typem M31. Pojazdy te zostały ponownie zmodernizowane w okresie w latach 2011 – 2017. Prace wykonywało konsorcjum czeskich firm Ekova Electric i Cegelec Praha.

Wagon M31 numer...
Wagon M31 numer...
Wagony M31 na t...
Wagon M31 numer...
Wagon M31 numer...
Wagon M31 numer...

Drugą podstawową grupą tramwajów w Goeteborgu było 65 niskopodłogowych wagonów typu M32, dostarczonych w latach 2004 - 2013 przez włoskie zakłady AnsaldoBreda. Były to pięcioczłonowe, całkowicie niskopodłogowe pojazdy.

Wagon M32 numer...
Wagon M32 numer...
Wagon M32 numer...
Wagon M32 numer...
Wagon M32 numer...
Wagon M32 numer...

W 2021 roku trwała dostawa wagonów oznaczonych typem M33. Zamówienie realizowało konsorcjum składające się z firm Bombardier Transportation i Vossloh Kiepe. Pierwszy tramwaj z tego kontraktu przybył do Goeteborga w grudniu 2020 roku. W lipcu 2021 roku w ruchu liniowym eksploatowano pierwszy z 30 pojazdów jednokierunkowy, oznaczonych typem A i przypisany zakres numeracji od 501 do 530 oraz 6 z 10 pojazdów dwukierunkowych typu B, przypisanych do zakresu numeracji od 490 do 499. Oba typy tramwajów miały 33 metry długości. Dalszą realizację dostaw zaplanowano do 2022 roku.

 

W ramach kontraktu przewidziano możliwość zakupu dodatkowych 60 tramwajów, które zamawiający mógł realizować w transzach po co najmniej 10 sztuk, maksymalnie do 2026 roku. Oprócz typów A i B, możliwe było też zamówienie tramwajów oznaczonych typem C, posiadających długość aż 45 metrów. Jednak wprowadzenie tak długi pociągów tramwajowych na ulice Goeteborga wiązałoby się z koniecznością modyfikacji infrastruktury tramwajowej.

Wyprodukowane p...
Wagon M33 numer...
Wagon M33 numer...
Wagon M33 numer...
Wagon M33 numer...

W historii komunikacji tramwajowej w Goeteborgu funkcjonowało aż czternaście zajezdni. W 2021 roku czynne pozostawały tylko dwie stacje obsługi, zapewniające pełny serwis posiadanego taboru, a także zadaszenie większości torów postojowych. Były to następujące zajezdnie: otwarta w 1923 roku zajezdnia Kungsladugårdshallen (Majorna), zlokalizowana w północno-zachodniej części sieci oraz pochodząca z 1985 roku zajezdnia Rantorget, funkcjonująca w północno-wschodniej części miasta jako główna zajezdnia serwisowa. Dodatkowo, w południowej części miasta znajdowała się niewielka trzytorowa hala warsztatów Slottsskogen a w północnej części, już na wyspie Hisingen, powstawała kolejna zajezdnia Ringön. Po tymczasowym podziale sieci, w zajezdni Ringön garażowały już pierwsze tramwaje, a także funkcjonowało tymczasowe stanowisko do obsługi codziennej.

Ośmiotorowa hal...
Wjazd do zajezd...
Na dachu olbrzy...
Licząca 20 toró...
Warsztaty w Slo...
Tory wjazdowe d...
Wiata garażowa ...

W budynkach starej zajezdni Gårdahallen, pochodzącej z 1930 roku i zlokalizowanej w pobliżu zajezdni Rantorget, funkcjonowało muzeum tramwajów oraz warsztaty pojazdów zabytkowych. Muzeum mogło pochwalić się bogatą kolekcją wagonów tramwajowych, a także autobusów i trolejbusów. Zgromadzone pojazdy były jednak ustawione bardzo blisko siebie, utrudniając tym samym ich oglądnięcie i sfotografowanie. Dodatkowo, część warsztatowa tworzyła niemal część wspólną z częścią muzealną. Również samo wejście do muzeum nie było proste i odbywało się tylko na specjalne zaproszenie.

 

PSMKMS & Impuls

Wagon typ M25 o...
Wagony typu M25...
Wagon typu M4 n...
Wagon typu M1 n...
Wagon doczepny ...
Wagon doczepny ...
Wagon doczepny ...
Wagon typu S26 ...
Wagon Mustang t...
Wagon typu M22 ...
Wagon typu M5 z...
Lokomotywa towa...
Wagon typu M5 j...
Jedyna zachowan...
Wagon techniczn...
Zachowane trole...
Autobusy w trak...
Szlifierka toro...
Wagon sieciowy ...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 607 gości oraz 1 użytkownik.