/** */

Tramwaje w Europie

Niemcy - Bad Dürkheim

Bad Dürkheim jest niespełna dwudziestotysięcznym miasteczkiem uzdrowiskowym, położonym w kraju związkowym Nadrenia-Palatynat, na zachód od kompleksu miast Mannheim i Ludwigshafen. Dociera tu podmiejska linia tramwajowa, która częściowo funkcjonuje jako przyspieszona, pomijając część przystanków na miejskim odcinku trasy.

 

Pierwsze ślady osadnictwa w rejonie Bad Dürkheim pochodzą z około 1000 p.n.e. Na terenach tych najpierw osiedlili się Celtowie. Później ich miejsce zajęli Rzymianie, przynosząc ze sobą pierwsze winorośla. Korzystny mikroklimat sprawił, że ich uprawa szybko się rozwinęła. Obecnie Bad Dürkheim jest jedną z gmin, w których produkcja wina jest prowadzona na znaczącą skalę. Powierzchnia winnic w tym rejonie wynosi 900 ha. Miasto położone jest na Niemieckim Szlaku Wina. Odbywają się tu znane targi wina i szampana oraz liczne festyny. Jedną z atrakcji jest największa na świecie beczka wina o pojemności 1,7 milionów litrów. Została wykonana w 1934 roku przez mistrza bednarstwa Fritza Kellera. Obecnie mieści się w niej restauracja dla 150 gości, w której serwuje się przede wszystkim wino. Miasteczko jest również uzdrowiskiem solankowym i centrum kuracyjno-leczniczym z własną pijalnią wód z przełomu 1934/1935 roku i tężnią solankową, a także ważnym ośrodkiem turystycznym. Funkcjonuje tu również przemysł drzewny oraz produkcji papieru.

 

Uruchomienie transportu szynowego do miejscowości Dürkheim (słowo Bad będące określeniem uzdrowiska dodano w 1904 roku) rozważano już w połowie dziewiętnastego wieku. W 1853 roku planowano budowę odgałęzienia z Oggersheim. W 1865 roku otwarto linię kolejową Neustadt - Dürkheim, która później została przedłużona do Monsheim i Frankenthal. Chociaż połączenia te umożliwiały dojazd koleją do uzdrowiska, wciąż jednak brakowało bezpośredniej trasy do największego miasta regionu Ludwigshafen. Realizacje tego celu rozpoczęto dopiero w 1911 roku.

 

Najpierw  zbudowano linię tramwajową z południowego krańca Ludwigsplatz w Ludwigshafen przez obecne ulice Bahnhofstraße, Berliner Straße, Jaegerstraße i Frankenthaler Straße do Oggersheim. W tym samym roku, po otrzymaniu koncesji, rozpoczęto budowę torowiska z Oggersheim do Bad Dürkheim. Linia została otwarta w 1913 roku. Od samego początku była zelektryfikowana, przy czym najpierw napięciem stałym o wartości 1200 V, od 1965 roku "tramwajowym" 750 V. Tramwaje poruszały się po torach o rozstawie 1000 mm, który funkcjonuje do chwili obecnej. W momencie otwarcia, trasa w przeważającej mierze była jednotorowa z mijankami na przystankach. Szybko osiągnęła jednak granice przepustowości. Oprócz ruchu dojazdowego z przedmieść do przemysłowego miasta, w weekendy występował również duży ruch wycieczkowy w kierunku uzdrowiska. W kolejnych latach kontynuowano dobudowę drugiego toru. Do obsługi linii zakupiono 8 czteroosiowych wagonów silnikowych i 16 dwuosiowych wagonów doczepnych. Wymienione pojazdy tworzyły trójwagonowe pociągi, wyposażone między innymi w hamulce pneumatyczne.

 

Początkowo linia do Bad Dürkheim nie miała żadnego oznaczenia. W okresie międzywojennym linii przypisano literę D. Wraz z wprowadzeniem po wojnie wagonów przegubowych, ponownie usunięto oznaczenie linii.

 

W 1967 roku zakupiono cztery legendarne, dwunastoosiowe wagony ET12, oparte na sześciu wózkach i składające się z pięciu członów. Były to wówczas najdłuższe, używane liniowo tramwaje na świecie. Mierzyły aż 38,5 metra długości. Stosowano też pociągi ET6+EB6, składające się z przegubowego wagonu silnikowego i przegubowej doczepy. Jeden taki skład sprzedano do rumuńskiej Oradei.

 

W okresie od grudnia 2006 roku do grudnia 2008 roku linia Bad Dürkheim była tymczasowo oznaczona numerem 14.

 

Obecnie odcinek podmiejski liczy 16,4 kilometra długości i prowadzi z Bad Dürkheim przez Friedelsheim, Gönnheim, Ellerstadt, Fußgönheim, Maxdorf i Ruchheim do Oggersheim, będącej dzielnicą Ludwigshafen. Przez długi czas za obsługę linii i utrzymanie infrastruktury odpowiadała firma Rhein-Haardtbahn GmbH (RHB). Od 1 marca 2005 roku linię włączono do dużego przedsiębiorstwa Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV), obsługującego wszystkie tramwajowe linie wąskotorowe i kolejowe oraz pozostały transport publiczny w regionie Ren-Neckar, w tym w miastach Heidelberg, Mannheim i Ludwigshafen nad Renem.

 

Początek linii w Bad Dürkheim zlokalizowany jest na placu przed dworcem kolejowym w centrum miejscowości. Funkcjonuje tu jednotorowa pętla. Do  pierwszego przystanku Bad Dürkheim Ost trasa jest jednotorowa. W pobliżu tego przystanku znajduje się zajezdnia. W 2023 roku okazały kompleks był przystosowywany do nowej roli obiektu muzealnego. Wciąż jednak garażowano tu liniowe tramwaje. Na dalszym odcinku trasa jest dwutorowa, chociaż w większość prowadzi wśród pól, co kilka kilometrów przejeżdżając przez kolejne miejscowości. Interesującym miejscem jest jednotorowy odcinek przez wioskę Ellerstadt. Tramwaje przeciskają się tu wąską uliczką pomiędzy zabudową jednorodzinną. Dodatkowo, w rejonie przystanku Ellerstadt Ost Bstg zachowany został trójkąt torowy z torem odstawczym, który może być wykorzystany w sytuacjach awaryjnych. W Oggersheim trasa łączy się z siecią tramwajową Ludwigshafen i prowadzi dalej do Mannheim.

 

Trasa podmiejska Bad Dürkheim - Oggersheim jest ściśle powiązana z siecią tramwajową w Mannheim i Ludwigshafen. Na odcinku z Bad Dürkheim do Oggersheim linia funkcjonuje zgodnie z przepisami dotyczącymi budowy i eksploatacji kolei wąskotorowych. Z Oggersheim w kierunku centrum Ludwigshafen i dalej do Mannheim pojazdy szynowe poruszają się już według przepisów dotyczących budowy i eksploatacji tramwajów.

 

Do obsługi trasy do Bad Dürkheim wykorzystywane są te same wagony, głównie jednokierunkowe, które kursują po typowo miejskich linia w Ludwigshafen i Mannheim. Są to przede wszystkim wozy Duewag 6MGT i ET8N oraz Bombardiery RNV6.

 

W 2022 roku trasę obsługiwała linia 9, z częstotliwością co 20 minut w dni powszednie oraz co 30 minut w dni wolne. Na odcinku Bad Dürkheim – Oggersheim tramwaj zatrzymywał się na wszystkich przystankach. Na dalszej części trasy do Ludwigshafen i Mannheim funkcjonował już jako linia ekspresowa, pomijająca 9 przystanków. W planach było zwiększenie prędkości jazdy do 80 km/h. W związku z tym zakładano zabezpieczenie trasy przy pomocy nowej sygnalizacji świetlnej, która jednocześnie miała umożliwić obsługę linii z centralnej dyspozytorni RNV w Mannheim.

 

PSMKMS & Impuls

Wagon Duewag 6M...
Trasę do Bad Dü...
Wagon Bombardie...
Wagon Duewag 6M...
Dyspozytornia w...
Hala zajezdni w...
Kompleks zajezd...
Wszystkie peron...
Tor odstawczy w...
Tramwaje przeje...
Siedmioczłonowy...
Od Oggersheim l...
W centrum Ludwi...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 343 gości oraz 2 użytkowników.