/** */

Tramwaje w Europie

Wielka Brytania - Sheffield

Sheffield położone jest w północnej Anglii w hrabstwie South Yorkshire. Liczy pół miliona mieszkańców. Niegdyś był to silnie uprzemysłowiony ośrodek. Od wielu lat trwa jednak proces przemiany w miasto akademickie. W Sheffield w latach 1873 - 1960 funkcjonowała komunikacja tramwajowa. Po ponad trzydziestu latach przerwy, zdecydowano o powrocie komunikacji szynowej, jednak już pod postacią lekkiej kolei określanej mianem Supertram.

 

Ślady osadnictwa w rejonie współczesnego Sheffield pochodzą nawet z okresu 12 800 lat przed naszą erą. Wówczas na obszarze tutejszych wzgórz powstały pierwsze budowle o charakterze obronnym. Od 1066 roku funkcjonował tu zamek, który służył do ochrony okolicznej ludności. Pod koniec trzynastego wieku miasto stało się ważnym ośrodkiem targowym. Jednak największy rozwój Sheffield przeżyło podczas rewolucji przemysłowej w XIX wieku. Powstały tu liczne huty. Działały też kopalnie węgla kamiennego. W 1838 roku otwarto linię kolejową do Rotherham. W 1864 roku doszło do wielkiej powodzi w mieście, w wyniku zniszczenia pobliskiej zapory. Przed drugą wojną światową ulokowano tu zakłady produkcji broni i amunicji. Przyczyniło się to do nalotów niemieckich. Jedne z najcięższych miały miejsce w grudniu 1940 roku. Po wojnie Sheffield nadal było przemysłowym miastem. Jego upadek nastąpił jednak w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Od lat dziewięćdziesiątych podejmowano próby rewitalizacji miasta.

 

Obecnie około 1/3 miasta położona jest w obrębie parku narodowego Peak District. Dzięki temu Sheffield uważane jest za jedno z najbardziej zielonych miast Anglii. Funkcjonują tu dwa uniwersytety, w których nauki pobiera około 45 tysięcy studentów. Nadal działa przemysł hutniczy, w tym najstarsza, niezależna huta Forgemasters, w której wykonywane są między innymi odlewy do budowy brytyjskiej floty atomowych okrętów podwodnych. W mieście nieprzerwanie od 1857 roku działa pierwszy klub piłkarski na świecie Sheffield F.C.

 

Pierwsze tramwaje konne wyjechały na ulice Sheffield w 1873 roku. Linia funkcjonowała pomiędzy Lady's Bridge i Attercliffe, następnie została rozszerzona o odcinki do Brightside, Tinsley, Nether Edge, Hillsborough i Heeley, gdzie zlokalizowano pierwszą zajezdnię. Chociaż tramwaje konne zapewniały lepszą płynność i komfort jazdy, niż funkcjonujące wcześniej omnibusy, cieszyły się niskim zainteresowaniem mieszkańców. Wynikało to zarówno z wysokich cen za przejazd, jak i godzin funkcjonowania. Pojazdy wyjeżdżały bowiem na miasto już po rozpoczęciu pracy przez robotników, którzy nie mogli z nich skorzystać. Wpływ na wysoki koszt biletów miała też konieczność utrzymania dużej liczby koni do prowadzenia wagonów.

 

Dlatego, aby obniżyć koszty, zdecydowano się na wprowadzenie w mieście tramwajów elektrycznych. W 1899 roku otwarto pierwsze zelektryfikowane trasy z Nether Edge do Tinsley, do Walkley i do Pitsmoor. Proces elektryfikacji zakończono w 1905 roku. Od tego czasu prowadzono dalszy rozwój sieci, w tym tras pozamiejskich. W 1910 roku obejmowała ona długość 62,7 kilometra. Gdy w 1951 roku podjęto decyzję o ostatecznym zamknięciu sieci tramwajowej i zastąpieniu jej autobusami spalinowymi, długość tras wynosiła 77,2 kilometra. Mieszkańcy nie chcieli pogodzić się z likwidacją komunikacji tramwajowej. Mimo to, po raz ostatni tramwaje wyjechały ulice miasta w 1960 roku, kursując po trasie z Beauchief do Vulcan Road. Trzy wagony z Sheffield zostały zachowane w Narodowym Muzeum Tramwajów w Crich. Na powrót tramwajów na ulice miasta trzeba było czekać aż 34 lata. Uruchomiono wówczas nową sieć po nazwą Supertram.

 

W 1985 roku podjęto decyzję o przywróceniu komunikacji szynowej w mieście. Zdecydowano o budowie systemu lekkiej kolei miejskiej. Projekt wart 240 milionów funtów zrealizowało South Yorkshire Passenger Transport Executive (SYPTE). Otwarcie sieci nastąpiło etapami w latach 1994 - 1995. Pierwszy odcinek, zlokalizowany wzdłuż dawnej linii kolejowej do Meadowhall, uruchomiono w marcu 1994 roku. Była to pierwsza sieć na Wyspach Brytyjskich, gdzie kursowały niskopodłogowe wagony tramwajowe.

 

Początkowo przywrócony transport szynowy spotkał się z negatywnym odbiorę mieszkańców. Nadal korzystali oni z tańszych i kursujących częściej autobusów. Mimo to, do 1995 roku zrealizowano większość istniejących do dziś tras. W 2018 roku oddano przedłużenie linii do Rotherham z wykorzystaniem siedmiu nowych dwusystemowych, przegubowych pojazdów Citylink serii 399, zbudowanych przez konsorcjum firm Vossloh - Stadler. Pojazdy te korzystają częściowo z linii kolejowej, w Sheffield poruszając się natomiast po tradycyjnych torowiskach tramwajowych.

 

Sieć South Yorkshire Supertram jest zorganizowana wokół Park Square i składa się z czterech linii - żółtej, niebieskiej, fioletowej i czarnej (tramwajowo-kolejowej), które kursują po trasach o długości 29 kilometrów, poruszając się po torach o rozstawie 1435 mm. Są zasilane napięciem 750 V prądu stałego. W mieście działa jedna zajezdnia tramwajowa przy Nunnery Square. Tramwaje poruszają się w ruchu lewostronnym. Wszystkie wagony mają szerokość aż 2,65 metra.

 

Linie, z stacjami końcowymi w Meadowhall Interchange, Parkgate, Halfway i Hillsborough, obsługują centrum Sheffield i spotykają się na Park Square. Zbudowano tu trójkątne skrzyżowanie, aby zapewnić dogodne przesiadki pomiędzy liniami. Istnieje kilka krótkich odgałęzień od głównych linii do Malin Bridge, Herdings Park i Meadowhall.

 

Sieć obsługuje 25 trójczłonowych pojazdów Supertram o długości 35 metrów, zbudowanych przez firmę Siemens Duewag z Düsseldorfu w Niemczech w 1992 roku. Tramwaje są w 40% niskopodłogowe. Zostały zaprojektowane specjalnie do pokonywania wzniesień o nachyleniu do 10%. Wagony te oznaczone są numerami od 101 do 125.

 

Trasę tramwajowo-kolejową do Rotherham obsługuje 7 dwusystemowych, elektrycznych pojazdów Citylink 399, zbudowanych przez konsorcjum Vossloh - Stadler. Pojazdy te mierzą 37 metrów długości i zostały dostarczone w latach 2015 – 2016. Oznaczono je numerami od 201 do 207.

 

PSMKMS & Impuls

Wagon Siemens D...
Wagon Siemens D...
Wagon Stadler C...
Wiele odcinków ...
Dla linii do Ro...
Wagon Stadler C...
Tramwaje pokonu...
Zaraz za wiaduk...
Wagon Siemens D...
Przystanek Fitz...
Wagon Siemens D...
W drodze do Cat...
Do budowy zajez...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 375 gości oraz 1 użytkownik.