/** */

Tramwaje w Europie

Turcja - Antalya

Turcja pomimo położenia na pograniczu Europy i Azji, od wielu lat zwraca się w kierunku Starego Kontynentu. Antalya jest jednym z dziewięciu tureckich miast, w których eksploatowana jest sieć tramwajowa, a właściwie dwie sieci. Pierwsza otwarta została w 1999 roku, natomiast druga dokładnie dekadę później i cały czas się rozwija.

 

Antalya jest znanym kurortem turystycznym leżącym w południowo-zachodniej Turcji. Bliskość morza Śródziemnego sprawia, że liczące około 600 tysięcy mieszkańców miasto w lecie zwiększa swoją populację do nawet 2,2 milionów. Ludzie ci w większości przypadków korzystają z własnych pojazdów, ponieważ trzon transportu zbiorowego stanowią autobusy i małe busy, często stojące w korkach. Od 1999 roku w mieście trwa rozwój sieci tramwajowej, która docelowo liczyć ma blisko 50 kilometrów. Funkcjonują tu dwa systemy tramwajowe. Mimo, że wagony kursują po torach o szerokości 1435 mm i spotykają się na jednym ze skrzyżowań w samym centrum miasta, nie mają żadnego punktu styku. Każdą z dwóch sieci obsługuje inny tabor stacjonujący w swojej zajezdni, a przewozy na każdej z linii rządzą się nieco innymi prawami.

 

Jako pierwszy powstał Nostalji Tramvay, co nawet dla nieznających języka tureckiego, w dość właściwy sposób powinno uzmysłowić jego funkcjonowanie. Linię uruchomiono w 1999 roku. Liczy 6 kilometrów długości i posiada 11 przystanków. Tramwaje kursują na niej co 30 minut w godzinach od 7:00 do 23:00. Do obsługi trasy z Norymbergi sprowadzono trzy składy T4+B4, znane doskonale w Krakowie. Niemieckie tramwaje jeżdżą po Antalyi już od 20 lat i wciąż wyglądają tak jakby dopiero co tam dotarły. Praktycznie poza instalacją prostej klimatyzacji nie dokonano w nich bowiem żadnych zmian.

 

Cała trasa linii jest jednotorowa, posiada mijanki, a także pętle na końcach. Poprowadzona jest wokół wybrzeża za wyjątkiem najstarszej części centrum miasta, które okrąża. Linia pełni więc dwojaką funkcję. Z jednej strony dowozi mieszkańców do centrum. Z drugiej zapewnia obsługę turystyczną wzdłuż wybrzeża. Mimo niezbyt wysokiej częstotliwości, liczące ponad pół wieku norymberskie tramwaje cieszą się sporym powodzeniem. Obecnie linia jest oznaczona w mapach Antalyi jako T2. Cyfry w wagonach tramwajowych w górnym okienkach, wbrew pierwotnemu przeznaczeniu do oznaczania linii, obecnie symbolizują numer danego pojazdu. Wagony silnikowe oznaczone są numerami 1, 3 i 5 a doczepne 2, 4 i 6.

Skład T4+B4 - 1...
Skład T4+B4 - 3...
Spotkanie obu s...
Mimo jazdy prze...
Linia nostalgic...
Wydzielone toro...
Przystanek nost...
Skład T4+B4 - 3...
Skład T4+B4 - 1...
Skład T4+B4 - 3...
Skład T4+B4 - 5...

Oddany do użytku w 2009 roku Antray, to praktycznie przeciwieństwo Nostalji Tramvay. Trasa początkowo liczyła 11,1 kilometra długości i posiadała 16 przystanków. Linię obsługiwało wówczas 14 niskopodłogowych, pięcioczłonowych, dwukierunkowych wagonów hiszpańskiej firmy CAF. Pojazdy te posiadają imponującą długość 35 metrów i są zdolne zabrać na pokład 305 pasażerów.

 

W 2016 roku linię przedłużono o 15,4 kilometra, na których zlokalizowano kolejne 15 przystanków, do pętli EXPO z odnogą do Portu Lotniczego. Po całej trasie kursują dwie linie 1A i 1B, docierające na przemian do obu końcówek. Do obsługi przedłużonej trasy dokupiono 18 nowych tramwajów Hyundai Rotem z Korei Południowej, wyprodukowanych w kooperacji z turecką firmą Tüvasaş.

 

Cała trasa jest dwutorowa, nie posiada pętli, tylko końcówki. Linia ma charakter metra, jednak mimo starań nie udało się wyeliminować wszystkich skrzyżowań w jednym poziomie, stąd na trasie znajdują się również sygnalizacje świetlne. Ciekawostkę stanowią przystanki, na które można wejść wyłącznie posiadając bilet. Przed wejściem na peron znajdują się bowiem bramki, jak w metrze. Linia w dużej części poprowadzona została wzdłuż głównej ulicy stanowiącej oś północ-południe miasta. Dowozi więc mieszkańców z północnych obrzeży do centrum, po czym skręca na wschód. Tramwaje Antray kursują od godziny 5:40 do 0:00, przez większą część dnia co 10 minut.  

 

W 2019 roku otwato długi odcinek trasy T3, przebiegający z leżącej w północnej części miasta dzielnicy Varsak do Atatürk. Sieć Antray powiększyła się o 12 kilometrów i 19 przystanków. Trasę obsługują tramwaje z dotychczasowej floty, czyli 18 wagonów Hyundai Rotem i 14 CAF Urbos. W 2019 roku trwała budowa odcinka Otogar - Atatürk. Po zakończeniu prac, podziemny przystanek Otogar zapewni punkt przesiadkowy z istniejącą trasą T1. Kolejnym etapem będzie budowa trasy T3 Dworzec Autobusowy Otogar - Museum (Müze), czyli do obecnej pętli Nostalji Tramvay. Po realizacji tej inwestycji nastąpi połączenie linii T2 Nostalji Tramvay z T3. Odcinek jednotorowy Nostalji Tramvay planuje się przebudować na dwutorowy. Stare wagony z Norymbergii zostaną wówczas zastąpione przez nowoczesne pojazdy. Cała trasa T3 z włączonym odcinkiem linii T2 z Varsak do Zerdalilika będzie liczyć 23 kilometry długości i 39 przystanków. Gmina Antalya planuje zakupić w sumie 47 lekkich pojazdów szynowych do obsługi tej trasy, z czego 20 będzie potrzebne już w pierwszym etapie jej funkcjonowania.

 

PSMKMS & Impuls

Niebieski wagon...
Biały wagon CAF...
Chyba wszystkie...
Antray przecisk...
Bramka wejściow...
Zajezdnia tramw...
Wagon Hyundai R...
Wagon Hyundai R...
Wagon CAF Urbos...
Wagon Hyundai R...
Wagon Hyundai R...
Jeden z typowyc...
Przystanek Otog...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 543 gości oraz 1 użytkownik.