/** */

Tramwaje techniczne w Krakowie

Tramwaje techniczne

W każdym mieście, obok tramwajów liniowych, eksploatowane są również wagony techniczne. Wozy te wykorzystywane są w różnym celu, chociaż w ostatnich latach wiele ich funkcji przejętych zostało przez specjalistyczne pojazdy, zbudowane na podwoziu samochodów ciężarowych. Również Kraków może się pochwalić kilkoma wagonami technicznymi, jednak ich liczba nie jest duża i niestety z każdym rokiem maleje.

 

Dwudziestego pierwszego wieku w Krakowie doczekało w sumie 7 wagonów technicznych, w większości zbudowanych na bazie tramwajów generacji N. Pojazdy te należały wówczas do MPK S.A. w Krakowie oraz Zakładu Infrastruktury Miejskiej. Wśród nich były cztery pługi, wagon szlifierka, wagon wieżowy oraz jeden holownik zbudowany na bazie wozów 105NT.

 

Właścicielem dwóch pierwszych pługów, noszących numery 1101 i 1201 jest MPK S.A. w Krakowie. Pierwszy z nich w 2004 roku został zmodernizowany. Otrzymał on wówczas imię "Tomuś". Tramwaj ten na przełomie 2011 i 2012 roku przeszedł odnowę powłoki lakierniczej, po której na burtach pojawiło się imię "Jacek". Wóz ten stacjonuje w zajezdni Nowa Huta.

Pierwszy z dwóc...
Pług numer 1101...
Wagon 1101 po k...

Drugi pług numer 1201 stacjonuje w zajezdni Podgórze i właściwie poza odnową powłoki lakierniczej co kilka lat, pozostaje w niezmienionym stanie.

Drugi z dwóch o...

Właścicielem dwóch pozostałych pługów numer 1302 i 1303, wagonu wieżowego noszącego imię "Gucio" oraz szlifierki torowej numer 1305 w wyniku przekształceń w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku został Zakład Infrastruktury Miejskiej.

Wagon odśnieżny...
Wagon odśnieżny...
Ostatni krakows...

Niestety, po upadku Zakładu Infrastruktury Miejskiej, wagony te za wyjątkiem szlifierki zostały pocięte na złom na przełomie 2009 i 2010 roku. Wagon 1305 spotkał lepszy los. Został on przejęty przez firmę ZUE S.A., która w 2009 roku zleciła MPK remont pojazdu. Podczas modernizacji, tramwaj otrzymał miejskie barwy (biało-granatowe). Niedługo później na burtach pojawiły się znaki firmowe ZUE oraz numer taborowy 834. Od tego czasu wagon wykorzystywany jest do szlifowania krakowskich szyn, zarówno na istniejących trasach, jak i dopiero zrealizowanych. Dzięki temu pojazd ten jako pierwszy przejechał trasę na Mały Płaszów w 2010 roku, podobnie zresztą jak dekadę wcześniej odcinek do Kurdwanowa w 2000 roku. W 2011 i 2012 roku jako pierwszy gościł na oddawanych odcinkach linii tramwajowej na Czerwone Maki. Tramwaj ten na co dzień stacjonuje w zajezdni Nowa Huta.

Wagon szlifierk...
Wagon szlifierk...
Wóz 834 podczas...

Na terenie MPK przy ulicy Brożka, poza zajezdnią Podgórze, znajduje się również Stacja Obsługi i Remontów, która z uwagi na technologię pracy, potrzebuje wagon techniczny do holowania innych tramwajów. Funkcję holownika przez wiele lat pełnił ostatni krakowski wagon 105NT - 1203. Wagon ten był eksploatowany do 2006 roku, gdy uległ awarii. Koszty naprawy okazały się być zbyt duże, w związku z tym w grudniu 2007 roku został on wywieziony na złom.

Holownik numer ...
Wóz 105NT - 120...

W 2003 roku wycofany z ruchu wóz 105NG - 634 również zaczął pełnić funkcję holownika, z tym że na terenie zajezdni Podgórze. Tramwaj otrzymał numer taborowy 1202 i eksploatowany był do 2007 roku, gdy trafił na złom.

Holownik numer ...

W lipcu 2007 roku z Będzina do Krakowa sprowadzono tamtejszy wagon 105NT - 789. Pojazd przeszedł w Stacji Obsługi i Remontów odnowę powłoki lakierniczej, otrzymał numer 1001, po czym rozpoczął pracę w miejsce zezłomowanego krakowskiego wagonu 105NT - 1203. Pochodzący z Zagłębia tramwaj eksploatowany był do 2013 roku. Później uległ awarii, która wykluczyła jego naprawę. Od tego czasu wagon oczekiwał na lepsze czasy.

 

W 2022 roku krakowskie MPK przeprowadziło remont kapitalny wagonu 105NT - 789 przy wykorzystaniu nowej aparatury chopperowej, wykonanego w technologii IGBT, jednocześnie przywracając mu oryginalny wygląd oraz przystosowując do nowej funkcji. Tramwaj ten został pojazdem historycznym, pełniąc dodatkowo w okresie zimowym rolę pojazdu do oprysku sieci trakcyjnej w celu zabezpieczenia jej przed oblodzeniem.

W miejsce holow...
Odnowiony wagon...

Miejsce odstawionego tyrystorowego wagonu z Będzina zajął wóz GT6 - 189, wcześniej noszący numer 166. Tramwaj przeznaczony został do pełnienia funkcji holownika tuż po wycofaniu z liniowej eksploatacji w grudniu 2012 roku. Pojazd do chwili obecnej pozostaje w stanie właściwie takim, w jakim zjechał z linii. Dopiero na początku 2014 roku oznaczono go numerem taborowym 1210. Dodatkowo, w miejscu przedniej tablicy kierunkowej pojawił się napis "Wagon techniczny".

Jedyny obecnie ...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 172 gości oraz 1 użytkownik.