/** */

Tramwaje testowane w Krakowie

Solaris Tramino S100

Solaris Tramino S100 jest kolejnym pojazdem tramwajowym, który sprowadzony został na testy do Krakowa. Prototypowy wagon przybył do naszego miasta w dniu 17 lutego 2015 roku. Jest to piąty tramwaj odbywający jazdy próbne po ulicach Krakowa i drugi, który w czasie testów stacjonował w zajezdni Nowa Huta. Jedną z przyczyn jego sprowadzenia, był zamiar przetestowania systemu superkondensatorów, w które pojazd ten jest wyposażony.

 

Firma Solaris Bus&Coach z podpoznańskiego Bolechowa powstała i rozrosła się dzięki sprzedaży autobusów komunikacji miejskiej. Z biegiem czasu, właściciele postanowili rozwijać kolejne gałęzie działalności, wśród których znalazła się również produkcja wagonów tramwajowych. Pierwsze prace projektowe nad prototypowym egzemplarzem tramwaju Solaris Tramino rozpoczęły się w 2005 roku. W marcu 2009 roku ruszyła budowa pudła pojazdu. Wagon powstał przy współpracy z firmą Autosan, gdzie przygotowywano konstrukcję poszczególnych członów. Końcowy montaż odbywał się w halach należących do MPK Łódź. Budowa pojazdu ostatecznie zakończyła się w lipcu 2009 roku. Przez kolejne miesiące trwały próby i badania nowego tramwaju. W dniu 14 października 2009 roku Solaris Tramino miał swoją oficjalną premierę na targach Trako w Gdańsku. W końcu, w 2011 roku pojazd trafił do regularnego ruchu liniowego na ulicach Poznania, otrzymując jednocześnie numer taborowy 451. Tramwaj był dzierżawiony przez poznańskie MPK do początku 2015 roku.

 

Prototypowy wagon Solaris Tramino typu S100 jest pojazdem pięcioczłonowym, w pełni niskopodłogowym, o długości 31,9 metra. Pierwszy, trzeci i piąty człon oparte są na wózkach, przy czym w pierwszym i ostatnim członie są to wózki napędowe. Drugi i czwarty człon podwieszone są do sąsiednich członów. Tramwaj napędzany jest czterema silnikami o mocy 105 kW i posiada 61 miejsc siedzących plus 8 dodatkowych rozkładanych siedzeń. Pojazd posiada klimatyzację przedziału pasażerskiego, a także automat do sprzedaży biletów. Dodatkowo, w trakcie eksploatacji w Poznaniu, w tramwaju zainstalowano system superkondensatorów, umożliwiający wykorzystywanie energii odzyskiwanej podczas hamowania do kolejnego rozruchu. Była to zresztą jedna z przyczyn sprowadzenia pojazdu do Krakowa. Technologia ta ma przynieść oszczędności energii bez kosztowanego modernizowania podstacji trakcyjnych.

 

Prototypowy egzemplarz tramwaju Solaris Tramino przybył do Krakowa w dniu 17 lutego 2015 roku. Po rozładowaniu w zajezdni Podgórze, w godzinach wieczornych przetransportowany został do zajezdni Nowa Huta, w której stacjonował podczas testów w naszym mieście. W dniu 23 lutego odbyła się oficjalna prezentacja tramwaju, po czym trafił on do ruchu liniowego, rozpoczynając eksploatację na linii numer 1. Podczas testów w Krakowie, pojazd ten dodatkowo w dniu 12 kwietnia kursował na specjalnej linii tramwajowej numer 42, łączącej Osiedle Piastów z Borkiem Fałęckim.

 

Warto podkreślić, że krakowskie MPK pod koniec ubiegłego wieku testowało już wagon tramwajowy o podobnej charakterystyce. We wrześniu 1998 roku po ulicach naszego miasta kursował wóz NGT6DD z Drezna, który również jest konstrukcją pięcioczłonową, opartą na trzech wózkach. Wówczas nie zdecydowano się na zakup tego typu modelu z uwagi na niekorzystne oddziaływanie tego typu konstrukcji na torowiska tramwajowe.

 

Podczas pierwszych miesięcy pobytu w Krakowie, Solaris Tramino kursował wyłączenie na linii numer 1, za wyjątkiem jednodniowej służby na linii 42, opisanej powyżej. Pierwsza zmiana przydziału nastąpiła w pierwszych trzech dniach czerwca. Dopuszczono wówczas bowiem łączenie brygady linii 1 obsługiwanej przez Tramino z linią 4, dzięki czemu tramwaj wieczorami zaczął pojawiać się na nowej linii. Od 19 czerwca, Solaris skierowany został do obsługi linii 14. Nie pojeździł sobie tutaj jednak zbyt długo, gdyż szybko doszło do awarii pojazdu i przez kolejne dni był on zastępowany przez wóz 405N-Kr. Wraz z wprowadzeniem w życie wakacyjnych rozkładów jazdy od dnia 27 czerwca, Solaris Tramino skierowany został do obsługi całodziennej brygady linii numer 4. Sytuacja ta nie uległa już zmianie do końca trwania testów tramwaju w Krakowie. 30 sierpnia 2015 roku Tramino po raz ostatni kursowało na krakowskiej czwórce. Kilka dni później, 2 września wagon został załadowany na lawetę w zajezdni Podgórze i wieczorem ostatecznie opuścił Kraków.

 

Podczas trwających ponad pół roku testów, tramwaj Solaris Tramino zaprezentował się w Krakowie z jak najlepszej strony. Pojazd kursował po naszym mieście bez większych problemów i awarii. Trochę szkoda, że przetestowano go tylko na liniach numer 1, 4 i 14. Bez problemów mógł bowiem wyjechać również na takie linie, jak 3, 9, 20, 24 czy 52. Na takie rozwiązanie krakowskie MPK już się nie zdecydowało.

 

Dane techniczne
Typ S100
Rodzaj wagonu silnikowy, niskopodłogowy
Producent Solaris Bus & Coach Bolechowo
Lata produkcji 2009
Szerokość toru [mm] 1435
Długość całkowita [mm] 31960
Szerokość [mm] 2350
Wysokość [mm] 3575
Wysokość podłogi nad główką szyny [mm]

350

Masa własna [t] 41800
Liczba miejsc siedzących 61+8
Liczba miejsc stojących 212
Liczba osi 6
Liczba silników 4
Moc godz. silników [kW] 4 x 105 kW
Prędkość maksymalna [km/h]

70

Prototypowy tra...
Solaris Tramino...
Solaris Tramino...
Pulpit motornic...
Wnętrze tramwaj...
Solaris Tramino...
Tramwaj firmy S...
Solaris Tramino...
Solaris Tramino...
Solaris Tramino...
Solaris Tramino...
Solaris Tramino...
Jeden z ostatni...

Komentarze  

 
-1 #1 Arsents 2015-05-12 21:39
Dlaczego sprawdzany jest tylko na linii "1" ?
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 213 gości oraz 1 użytkownik.