Tramwaje testowane w Krakowie
Stadler Tina
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje testowane w Krakowie
- Opublikowano: środa, 06, lipiec 2022 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2122
W trakcie prowadzonych dostaw nowych wagonów Stadler Tango Lajkonik do Krakowa, w dniu 14 czerwca 2021 roku do naszego miasta dotarł tramwaj, który pomimo zbliżonej budowy zewnętrznej, został dostarczony w zupełnie innym celu. Firma Stadler zdecydowała się bowiem właśnie na krakowskich torach przetestować swoje innowacyjne wózki tramwajowe.
Sprowadzony do Krakowa tramwaj doświadczalny z zewnątrz zasadniczo nie różnił się wyglądem od dostarczanych w tym samym czasie wagonów Tango Lajkonik. Tak jak one, posiadał trzy człony, oparte na czterech wózkach i pomalowany został na granatowo. Z zewnątrz najbardziej dostrzegalną różnicą były większe klapy osłaniające wózki. Tramwaj miał też zaklejone wszystkie szyby boczne, a niektóre z nich były całkowicie zabudowane. Wagon nie posiadał kamer monitoringu oraz wyświetlaczy. W zamian, na dachu z przodu i z tyłu zainstalowano ostrzegawcze koguty. Na burtach nałożono natomiast tymczasowe tabliczki z numerem taborowym HY799, charakterystycznym dla pojazdów testowych.
Firma Stadler po kilku dniach zdecydowała się przekazać pewne informacje dotyczące tego pojazdu. Przede wszystkim potwierdziła, że był to prototyp nowego, innowacyjnego tramwaju określanego mianem Tina. Do Krakowa sprowadzony został na jazdy próbne, które miały być realizowane przy współpracy z krakowskim MPK. Pojazd stanowił zmodyfikowaną wersję tramwaju Tango Lajkonik. W Krakowie miał przebywać przez co najmniej rok, odbywając w tym czasie regularne jazdy próbne w ruchu uliczny, jednak bez udziału pasażerów.
Tramwaj po rozładunku w zajezdni Podgórze trafił do zajezdni Nowa Huta, w której jednak pozostawał przez dłuższy czas. Pierwsze nocne jazdy próbne odbyły się najprawdopodobniej dopiero w październiku 2021 roku. Wówczas firma Stadler poinformowała o rozpoczęciu próbnej eksploatacji pojazdu na ulicach Krakowa. Przy okazji podano informację, że w prototypowym tramwaju testowany był nowy, innowacyjny typ wózków jezdnych, zaprojektowanych przez inżynierów z firmy Stadler. Ich nowoczesna konstrukcja miała zapewnić między innymi redukcję hałasu generowanego przez pojazdy komunikacji miejskiej, zmniejszenie zużycia elementów tocznych oraz gwarancję wyższego komfortu jazdy. Celem producenta było, aby po przejściu kompleksowych prób w warunkach rzeczywistej eksploatacji, nowe wózki stały się podstawowym komponentem przyszłych tramwajów firmy Stadler. Pierwsze wagony z tymi wózkami planowano dostarczyć między innymi do niemieckiego Rostocku.
Wagon Tina nie był jednak później widziany na ulicach Krakowa. Dopiero w dniu 19 lutego 2022 roku, prawdopodobnie po raz pierwszy i to za dnia, prototypowy pojazd wyruszył na dłuższą podróż po krakowskiej sieci tramwajowej. Odwiedził wówczas między innymi pętle: Nowy Bieżanów, Krowodrza Górka i Czerwone Maki. Po kilku dniach kursowania pomiędzy różnymi końcówkami, tramwaj na stałe zaczął jeździć w dni powszednie po trasie linii 4 z Bronowic Małych do Wzgórz Krzesławickich. W związku z pracami na remontowymi ulicy Basztowej, od początku maja Stadler Tina kursował po wydłużonej trasie linii 13 z Nowego Bieżanowa do Bronowic Małych. W czerwcu powrócił znowu na trasę linii 4.
W czerwcu 2022 roku minął rok pobytu prototypowego tramwaju w Krakowie. Jak dotąd firma Stadler nie określiła, jakie są dalsze plany dotyczące przyszłości wagonu Tina w naszym mieście.
Komentarze