Tramwaje testowane w Krakowie
Newag 126N
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje testowane w Krakowie
- Opublikowano: środa, 09, styczeń 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 6958
Po roku 1989 w Krakowie testowane były tylko trzy nowoczesne, niskopodłogowe wagony tramwajowe. Wszystkie wyprodukowane zostały poza granicami naszego kraju, co nie powinno dziwić z uwagi na brak odpowiednich technologii w rodzimych zakładach. Te jednak po latach zastoju, w dwudziestym pierwszym wieku zaczęły sięgać po nowoczesne rozwiązania. Nasz kraj najpierw stał się potentatem, jeśli chodzi o montaż autobusów miejskich, natomiast teraz coraz śmielej radzi sobie na rynku taboru szynowego. Szlak do sukcesu przetarł Solaris i bydgoska PESA. W ślad za nimi ruszył nowosądecki NEWAG, który również wyprodukował tramwaj. Pierwszy nowoczesny, niskopodłogowy, a przede wszystkim polski pojazd szynowy, który w maju 2013 roku przybył do Krakowa na testy.
Jak to zwykle bywa, początki nie były łatwe. Wagon oznaczony symbolem 126N wyprodukowany został w 2012 roku w zakładach NEWAG z Nowego Sącza, będących spadkobiercą dawnego ZNTK. Pojazd początkowo trafił do Poznania, gdzie przechodził testy homologacyjne. Mimo prowadzenia prób jezdnych, tramwaj w stolicy Wielkopolski nie wyjechał na żadne testy z pasażerami. W zamian powrócił do Nowego Sącza.
Tramwaj z NEWAG-u jest pojazdem trójczłonowym, w pełni niskopodłogowym, opartym na czterech wózkach, mierzy 32 metry długości i kosztuje około 6,5 mln złotych. Pod wieloma względami 126N jest bardzo podobny do eksploatowanych w Krakowie tramwajów typu NGT8. Jeśli chodzi o różnice, to 126N jest w pełni niskopodłogowy, a także posiada skosy w dole pudła, czego konsekwencją są wózki wystające poza obrys wagonu podczas jazdy po łukach. Tramwaj jednorazowo może zabrać na pokład do 235 osób w tym 60 na miejscach siedzących. Pojazd wyposażony jest w elektryczną rampę dla inwalidów, przedział pasażerski posiada klimatyzację i pełny monitoring.
Prototyp tramwaju powstał dzięki wsparciu finansowemu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu IniTech. Producent w szczególności zwraca uwagę na dwa aspekty konstrukcji pojazdu. Pierwszy z nich, to innowacyjny układ zawieszenia, który z jednej strony zapewnia wysoki komfort jazdy i ograniczenie poziomu hałasu, a z drugiej redukuje oddziaływania pomiędzy kołem i szyną. Drugi, to panoramiczna szyba czołowa, która zapewnia prowadzącemu bardzo dobrą widoczność z kabiny. Tramwaj ochrzczony został mianem "Nevelo".
Kraków jest najbliżej położony w stosunku do Nowego Sącza, stąd nie dziwi fakt, że akurat w naszym mieście NEWAG postanowił przeprowadzić próbne jazdy swojego pierwszego tramwaju. Z drugiej strony, krakowskie MPK w tym samym momencie rozpoczęło poszukiwania dostawcy 36 pojazdów tramwajowych o długości około 40 metrów, które miałyby zastąpić pociągi 3x105Na.
Informacja o testach tramwaju z NEWAG-u w Krakowie pojawiła się pod koniec kwietnia 2013 roku. W nocy z 6 na 7 maja pojazd przetransportowany został na lawecie z Nowego Sącza do zajezdni Podgórze. Przez kolejne tygodnie tramwaj był przygotowywany do pierwszego wyjazdu na ulice miasta. W międzyczasie uzyskał numer taborowy 2205. W końcu w nocy z 27 na 28 maja po raz pierwszy wyjechał na ulice Krakowa, by odbyć jazdę próbną. Miesiąc później, 24 czerwca w zajezdni Podgórze odbyła się oficjalna prezentacja tramwaju. Dzień później, pojazd w końcu wyjechał na ulice miasta, by wozić pasażerów. W dniu debiutu liniowego obsługiwał brygadę 8-02.
Tramwaj zaliczył udaną premierę. Udało mu się bowiem wytrwać do końca pierwszego dnia pracy liniowej w Krakowie, co w wielu przypadkach jest trudne do osiągnięcia. Co więcej, przez kolejne tygodnie pojazd bardzo dobrze sprawował się, kursując praktycznie codziennie na linii numer 8. Duża w tym zasługa samego NEWAG-u, którego przedstawiciele cały czas nadzorowali kursowanie pojazdu. Dzięki temu, w przypadku pojawienia się problemów technicznych, można było szybko usprawnić wagon, w rezultacie czego nie dokonał on żadnego spektakularnego zatrzymania i generalnie wyrobił sobie jak najlepszą opinię.
Wagon 126N początkowo miał kursować po Krakowie 3 miesiące. Pozostał jednak w naszym mieście na dłużej z uwagi na pozytywne doświadczenia z pierwszego okresu eksploatacji. W połowie 2013 roku, tramwaj zmienił w końcu linię i zamiast na ósemce, zaczął kursować na linii numer 13. Kontynuację udanych testów powstrzymał niestety... krawężnik peronu przystankowego przy Elektromontażu. Tramwaj podczas przejazdu specjalnego zawadził o wystający peron, w wyniku czego doszło do uszkodzenia pierwszego wózka. W rezultacie, od 22 września wagon przestał kursować po Krakowie. Przerwa w ruchu trwała do 19 marca 2014 roku, gdy tramwaj powrócił na linię numer 13. Nie doczekał jednak połowy dniówki i uległ kolejnej poważnej awarii. Naprawa znów pochłonęła pół roku. Dopiero, 15 października tramwaj z NEWAG-u ponownie wyjechał na linię numer 8. Niestety, ponad roczny postój zauważalnie odbił się na kondycji pojazdu, który częściej zjeżdżał do zajezdni z powodu awarii, niż miało to miejsce w pierwszych miesiącach testów. Mimo tego, krakowskie MPK poinformowało o wydzierżawieniu tramwaju na okres 12 miesięcy.
Typ | 126N |
Rodzaj wagonu | silnikowy, niskopodłogowy |
Producent | NEWAG Nowy Sącz |
Lata produkcji | 2012 |
Szerokość toru [mm] | 1435 |
Długość całkowita [mm] | 31620 |
Szerokość [mm] | 2400 |
Wysokość [mm] | 3690 |
Wysokość podłogi nad główką szyny [mm] |
350/480 |
Masa własna [t] | 42500 |
Liczba miejsc siedzących | 60+4 |
Liczba miejsc stojących | 175 |
Liczba osi | 8 |
Liczba silników | 4 |
Moc godz. silników [kW] | 4 x 105 kW |
Prędkość maksymalna [km/h] |
70 |
Wagon 126N kursował po Krakowie do końca 2015 roku. W dniu 25 stycznia 2016 roku jego pobyt w naszym mieście dobiegł końca. Tramwaj przetransportowany został z powrotem do zakładów NEWAG w Nowym Sączu. Początkowo nieznane były plany dotyczące przyszłości wagonu. Tymczasem producent zdecydował się wprowadzić uwagi zgłoszone przez prowadzących z krakowskiego MPK, co miało przyczynić się do wyeliminowania części usterek trapiących tramwaj podczas pierwszego okresu testów w naszym mieście. Przy okazji dokonano zmiany kolorystyki zewnętrznej i wewnętrznej pojazdu oraz przebudowano tylną ścianę kabiny motorniczego.
Nevelo w sobotę 26 listopada 2016 roku został ponownie załadowany na lawetę w Nowym Sączu. W nocy przejechał do Krakowa. W niedzielę rano stał już rozładowany w zajezdni Podgórze. Tramwaj ponownie oznaczony został numerem RY899 i stosunkowo szybko wyjechał na jazdy próbne. Na drugi debiut liniowy trzeba było jednak czekać do 21 grudnia. Wówczas, późnym popołudniem po raz pierwszy pojazd skierowano do regularnej obsługi pasażerów. O godzinie 17:29 wyruszył on jako brygada 8-04 z Borku Fałęckiego w pierwszy kurs do Bronowic Małych. Od tego czasu, regularnie można było zobaczyć go właśnie na linii numer 8.
W dniu 28 stycznia 2017 roku wagon 126N po raz pierwszy skierowany został do obsługi linii 52. Stało się tak ze względu na obsługę linii numer 8 przez wagony PESA 2014N w tym dniu w związku ze spodziewaną zwiększoną frekwencją pasażerów udających się na ingres arcybiskupa Jędraszewskiego. Nevelo przez cały dzień obsługiwało brygadę 52-07, pierwszy raz liniowo docierając zarówno na Czerwone Maki, jak i na Osiedle Piastów. Tramwaj podczas swojego długiego pobytu w Krakowie praktycznie cały czas kursował na linii numer 8. Tylko na kilka dni zawitał na linię numer 13. Linia 52 była trzecią, na której się pojawił. Niestety, jak dotąd było to jednostkowy przypadek.
W dniu 7 marca 2017 roku miała miejsce kolizja wagonu 126N z autobusem Mercedes Conecto. Do zdarzenia doszło na ulicy Straszewskiego w rejonie skrzyżowania z ulicą Piłsudskiego. W jego wyniku, w tramwaju uszkodzeniu uległa przednia, lewa część ściany bocznej. Zniszczenia nie były na tyle poważne, by konieczny był powrót wagonu do producenta. Naprawa została przeprowadzona w Krakowie, a pojazd wrócił do ruchu w przeciągu kilku tygodni. Niestety, w dniu 17 sierpnia, niemal w tym samym miejscu, miała miejsce kolejna kolizja. Tym razem samochód dostawczy uszkodził trzecie drzwi. Zniszczenia wydawały się mniejsze niż wcześniej, jednak Nevelo już nie powróciło na linię. W dniu 4 października tramwaj został załadowany na lawetę i przetransportowany do producenta.
Nevelo powróciło do Krakowa po ponad półrocznej przerwie. Tramwaj w dniu 31 lipca 2018 roku po raz trzeci został rozładowany w zajezdni Podgórze. Okres pobytu w Nowym Sączu wykorzystano między innymi na dalszą modernizację układu hamulcowego, co miało przyczynić się do poprawy niezawodności pojazdu i komfortu obsługi. Tramwaj wyjechał na ulice Krakowa w dniu 7 sierpnia. Tym razem skierowany został do obsługi brygady 18-05, na której ma kursować przez cały tydzień. Pojazd wyposażony został w autokomputer, dzięki czemu jego prognozowany czas przyjazdu na przystanki widoczny jest na tablicach Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, a także wysyła radiowe zgłoszenia do sterowników sygnalizacji świetlnej.
Komentarze