Tramwaje testowane w Krakowie
Tatra RT6N1
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje testowane w Krakowie
- Opublikowano: środa, 12, grudzień 2012 21:44
- PSMKMS
- Odsłony: 3735
Na początku lat dziewięćdziesiątych czeskie zakłady ČKD Praha, wzorem firm niemieckich, podjęły próby stworzenia tramwaju niskopodłogowego. W 1993 roku zaprezentowano pierwszy wagon Tatra RT6N1. Na początku 1997 roku pojazd ten trafił na jazdy próbne do Krakowa.
Tramwaj typu RT6N1 był trójczłonowym pojazdem, opartym na trzech wózkach. Wagon posiadał obniżoną podłogę o wysokości około 350 mm nad główką szyn na około 60% powierzchni. W rejonie pierwszego i trzeciego wózka poziom podłogi był jednak znacznie wyższy i wynosił aż 900 mm. Do wnętrza tramwaju prowadziło sześcioro drzwi: czworo dwuskrzydłowych (umieszczonych w części niskopodłogowej) oraz dwoje jednoskrzydłowych usytuowanych z przodu i z tyłu wagonu. Pojazd posiadał 46 miejsc siedzących. Na pokład mógł również zabrać około 169 pasażerów stojących.
Tatra napędzana była czterema silnikami o mocy 102,5 kW, zamontowanymi na każdej z osi wózków skrajnych. Umożliwiały one odzyskiwanie energii i oddawanie jej do sieci. Pojazd posiadał tyrystorowe sterowanie.
Wagon RT6N1 oznaczony został numerem 0028 i testowany był na ulicach Pragi. Od początku jednak sprawiał on wiele kłopotów, zanim jeszcze wszedł do liniowej eksploatacji. Pod koniec 1995 roku tramwaj otrzymał numer 9051 i rozpoczął normalną pracę w Pradze.
Na początku 1997 roku Tatra RT6N1 gościła na ulicach Krakowa. Wagon od stycznia do maja stacjonował w zajezdni Podgórze i kursował na linii numer 6 z Prokocimia na Salwator. Był to wówczas pierwszy przypadek w historii tramwajów testowanych na ulicach Krakowa, gdy "obcy" pojazd wyjechał na normalną linię. W czerwcu 1997 roku Tatra gościł także przez kilka dni w Poznaniu. Jej obecność wiązała się tym razem z wygraniem przetargu przez konsorcjum czeskiego producenta z poznańskimi zakładami HCP na dostawę 10 podobnych tramwajów.
Po powrocie do Czech, wagon długo nie zagościł w Pradze. W 1998 roku przekazany został do Liberca, gdzie otrzymał numer 84. Tu jednak również sprawiał wiele problemów i w końcu pod koniec 1999 roku wrócił do zakładów ČKD Praha, gdzie został rozebrany.
W 1997 roku wyprodukowano partię 8 tramwajów tego typu, po 4 dla Pragi i Brna. Ponadto w latach 1997 - 1998 dostarczono 10 pojazdów dla MPK Poznań. 5 sztuk tych wagonów montowane było w Czechach, reszta w zakładach HCP w Poznaniu.
W 1996 roku wyprodukowano drugi prototyp Tatry, nieco poprawiony. Został on oznaczony symbolem RT6S i numerem 0031. W 1998 roku wagon przekazano do Liberca, gdzie eksploatowany był z numerem 85. Później jednak wycofano go z ruchu. Po wielu latach stania w zajezdni, ostatecznie trafił on do górskiej miejscowości Vrchlabí, gdzie służy jako reklama stacji narciarskiej. Więcej o tym pojeździe można przeczytać tutaj.
Niskopodłogowe tramwaje firmy Tatry okazały się bardzo nieudanymi pojazdami. Fabryka ČKD Praha, znana z produkcji legendarnych Tatr T3, niestety nie była w stanie poradzić sobie z produkcją niskopodłogowy wagonów. Wszystkie Tatry jeżdżące w czeskich miastach ostatecznie wycofano z eksploatacji. 7 wagonów zakupiło z Czech poznańskie MPK, które w odróżnieniu od producenta, po latach było w stanie doprowadzić te tramwaje do stanu używalności. Tylko w Brnie zachowano jeden wagon, jako pojazd muzealny.
Typ |
RT6N1 |
|
Rodzaj wagonu |
silnikowy, niskopodłogowy |
|
Producent |
ČKD Praha |
ČKD Praha - HCP |
Lata produkcji |
1993 - 1997 (9 sztuk) |
1997 - 1998 (10 sztuk) |
Szerokość toru [mm] |
1435 |
|
Długość całkowita [mm] |
26280 |
|
Szerokość [mm] |
2440 |
|
Wysokość [mm] |
3200 |
|
Wysokość podłogi nad główką szyny [mm] |
350/900 |
|
Masa własna [t] |
32500 |
|
Liczba miejsc siedzących |
46 |
|
Liczba miejsc stojących (6 osób/m2) |
169 |
|
Liczba osi |
6 |
|
Liczba silników |
4 |
|
Moc godz. silników [kW] |
4x102,5 |
|
Prędkość maksymalna [km/h] |
80 |