Tramwaje testowane w Krakowie
Bombardier NGT6DD
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje testowane w Krakowie
- Opublikowano: środa, 12, grudzień 2012 21:52
- PSMKMS
- Odsłony: 3472
W połowie lat dziewięćdziesiątych drezdeńskie przedsiębiorstwo komunikacyjne DVB podjęło decyzję o zakupie pierwszych niskopodłogowych tramwajów. W 1996 roku do miasta zaczęły być dostarczane tramwaje NGT6DD, produkowane w pobliskim Bautzen. Dostawy trwały aż do 1999 roku. Ogółem w Dreźnie znalazło się 60 wagonów tego typu, z czego 47 jest jednokierunkowych, a 13 dwukierunkowych.
Tramwaj NGT6DD jest pięcioczłonowym pojazdem, opartym na trzech wózkach, które znajdują się pod pierwszym, trzecim i piątym członem. Drugi i czwarty człon wiszą na pozostałych. Samonośna konstrukcja posiada imponującą długość 30 metrów. Wagon ma obniżoną podłogę niemal na całej długości. Jedynie, nad pierwszym i ostatnim wózkiem, jej poziom podnosi się, lecz tylko o 20 centymetrów. Do wnętrza prowadzi czworo drzwi. Wagon posiada 88 miejsc siedzących ( 72 w wersji dwukierunkowej ) oraz 96 stojących ( 112 ).
Pojazd napędzany jest czterema silnikami asynchronicznymi prądu trójfazowego z własnym chłodzeniem o mocy 95kW każdy, które zamontowane są na każdej z osi dwóch skrajnych wózków. Wózek, znajdujący się pod środkowym członem, jest tocznym.
Tramwaj NGT6DD okazał się bardzo udaną konstrukcją. Stąd, zadecydowano o dalszym kupowaniu tych pojazdów, z tym że dłuższych o dwa człony - jeden podwieszony i jeden z wózkiem tocznym. Od 2001 roku do miasta dostarczane są więc siedmioczłonowe NGT8DD.
Kolejnym rozwinięciem NGT6DD jest kupowany od 2003 roku najdłuższy tramwaj świata NGTD12DD, którego długość wynosi aż 45 metrów.
Krakowskie MPK w 1998 roku, po wielu latach starań, w końcu podjęło decyzję o zakupie pierwszych niskopodłogowych wagonów tramwajowych. Przetarg na dostawę nowych tramwajów wygrał zakład DWA z Bautzen.
W połowie września 1998 roku do Krakowa przybył na próbne jazdy wagon NGT6DD numer 2501, najstarszy pojazd tego typu eksploatowany w Dreźnie. Testowany wagon różnił się wprawdzie od zakupionego przez MPK pojazdu ( między innymi długością i liczbą członów ), lecz wiele jego elementów ( w tym osprzęt elektryczny i mechaniczny ) było identycznych.
NGT6DD przebywał w Krakowie do połowy października, stacjonował w zajezdni Podgórze i kursował na specjalnie uruchomionej linii numer 54 z Bronowic do Wieczystej.
Na pamiątkę po pobycie w naszym mieście, pojazd nazwany został imieniem "Kraków" i do dziś kursuje on z takim napisem po ulicach Drezna.
Wagon NGT6DD był ostatnim, jak dotąd, tramwajem testowanym na ulicach Krakowa. Wybór krakowskiego przewoźnika, podobnie jak przed laty drezdeńskiego DVB, okazał się słuszny. Dziś krakowskie NGT6, mające wiele wspólnego z wagonami z Drezna, codziennie i bezproblemowo kursują po ulicach miasta.
Typ | NGT6DD |
Rodzaj wagonu | silnikowy, niskopodłogowy |
Producent | DWA Bautzen, Siemens, DUEWAG AG, ABB Henschel |
Lata produkcji | 1995 - 1999 ( 60 wagonów ) |
Szerokość toru [mm] | 1450 |
Długość całkowita [mm] | 29720 |
Szerokość [mm] | 2300 |
Wysokość [mm] | 3475 |
Wysokość podłogi nad główką szyny [mm] |
360/560 |
Masa własna [t] | 33400 |
Liczba miejsc siedzących ( jednokierunkowy/dwukierunkowy ) | 88/72 |
Liczba miejsc stojących ( jednokierunkowy/dwukierunkowy ) | 96/112 |
Liczba osi | 6 |
Liczba silników | 4 |
Moc godz. silników [kW] | 4 x 95 kW |
Prędkość maksymalna [km/h] |
70 |