Tramwaje testowane w Krakowie
AEG GT6N
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje testowane w Krakowie
- Opublikowano: środa, 12, grudzień 2012 21:57
- PSMKMS
- Odsłony: 3347
Pod koniec lat osiemdziesiątych w Niemczech opracowano projekt pierwszego na świecie, w pełni niskopodłogowego tramwaju. W 1989 roku firmy AEG z Berlina oraz MAN-GHH z Norymbergi wyprodukowały pierwszy wóz typu GT6N.
Wagon GT6N jest jednokierunkowym, trójczłonowym pojazdem opartym na trzech wózkach. Pudło tramwaju stanowi konstrukcję samonośną wykonaną ze stali o podwyższonej odporności na korozję. Wagon może zabrać na swój pokład około 170 pasażerów. Posiada czworo drzwi odskokowo-uchylnych, w których nie ma żadnych stopni. Podłoga na całej długości znajduje się na takiej samej wysokości 350 mm nad główką szyny.
Pojazd wyposażony został w impulsowy układ rozruchu z możliwością oddawania energii do sieci. Energia dostarczana jest do wozu poprzez umieszczony nad ostatnim wózkiem połówkowy pantograf zamontowany "pod włos". Wagon napędzany jest trzema silnikami o mocy 85kW, zamontowanymi po jednym w każdym wózku.
Tramwaj po przejściu testów w 1990 roku rozpoczął normalną eksploatację w Bremie z numerem 801. Z racji swojej innowacyjnej konstrukcji, pojazd przez pierwszą połowę lat dziewięćdziesiątych zwiedził niemal całą Europę. Jesienią 1992 roku zawitał także do Polski, gdzie poza Krakowem, testowany był także w Warszawie i w Poznaniu. Pod koniec września, przez trzy dni, GT6N przebywał w naszym mieście. Tramwaj nocował w zajezdni w Nowej Hucie, a w dzień woził krakowian na specjalnej linii numer 45 kursującej z Dworca Towarowego na Wieczystą.
W 1993 roku tramwaj na dobre powrócił do Bremy, gdzie zaczął służbę liniową z numerem 3801. W 1998 roku wagon sprzedany został do szwedzkiego miasta Norrköping. Otrzymał tam numer 21. W 2000 roku dokonano naprawy tramwaju, w czasie której zmieniono kolorystykę pojazdu, a także zamontowano mocniejsze silniki o mocy 100kW każdy.
Brema poza prototypem GT6N, zakupiła także 78 podobnych wagonów, z tym że wydłużonych o dodatkowy czwarty człon. Wagony GT6N dostarczono ponadto w ilości 105 sztuk do Berlina oraz 73 pojazdy do Monachium i 14 do Norymbergi. Zmodernizowane wersje, w tym wąskotorowe, kursują jeszcze w kilku innych miastach niemieckich.
Także w Polsce przez chwilę istniała możliwość wprowadzenia podobnych pojazdów do ruchu. Produkcję GT6N chciał podjąć chorzowski Konstal. Planowano nawet wykonać w 1993 roku pięć prototypów. Niestety, nowa konstrukcja przegrała z dziesięciokrotnie tańszymi i przestarzałymi "stopiątkami". Brak infrastruktury, a także obawy przed "szokiem" technicznym spowodowały, że producent z Chorzowa zdecydował się na stopniową modernizację wciąż produkowanych wagonów generacji 105N.
W ten sposób, wdrożenie w Polsce niskopodłogowych tramwajów, przesunęło się aż o pół dekady.
Typ | GT6N |
Rodzaj wagonu | silnikowy, niskopodłogowy |
Producent | Adtranz/AEG |
Lata produkcji | 1989 - 1997 ( 193 wagony ) |
Szerokość toru [mm] | 1435 |
Długość całkowita [mm] | 26800 |
Szerokość [mm] | 2300 |
Wysokość [mm] | 3290 |
Wysokość podłogi nad główką szyny [mm] | 350 |
Masa własna [t] | 26,8 |
Liczba miejsc siedzących | 65 |
Liczba miejsc stojących ( 4 osoby/m2 ): | 105 |
Liczba osi | 6 |
Liczba silników | 3 |
Moc godz. silników [kW] | 3x84 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 70 |