Budowa torowiska w ulicy 12 Lutego i Grota-Roweckiego
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Elbląg
- Opublikowano: niedziela, 05, sierpień 2018 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4184
Elbląg posiada jedną z najmniejszych sieci tramwajowych w naszym kraju. Z początkiem obecnego stulecia przeżyła ona spory rozkwit. Później jednak inwestycje transportowe ustały na blisko dekadę. Z początkiem 2017 roku udało się odwrócić ten niekorzystny trend. Ruszyła budowa nowego torowiska w ciągu ulicy 12 Lutego i Grota-Roweckiego.
W latach 2002 - 2006 zrealizowano w Elblągu trzy niezwykle ważne inwestycje tramwajowe. Najpierw zbudowano nowe torowisko w ulicy Pułkownika Dąbka. Następnie przedłużono trasę do nowej pętli "Ogólna". W końcu przebudowano gruntownie pętlę "Druska". W międzyczasie zakupiono 6 niskopodłogowych wagonów PESA 121N, co było ogromnym osiągnięciem biorąc pod uwagę ówczesną liczbę niskopodłogowych wagonów tramwajowych w polskich miastach. Elbląg przez chwilę uchodził za jedno z najbardziej pro-tramwajowych miast w Polsce. Niestety, później duże inwestycje komunikacyjne ustały i to na całą dekadę.
Plany budowy nowego fragmentu torowiska wzdłuż ulicy 12 Lutego i Grota-Roweckiego istniały w Elblągu od dawna. Odcinek ten miał bowiem usprawnić połączenie pomiędzy północną i południową częścią sieci, likwidując komunikacyjne "wąskie gardło" na ulicy Pocztowej i 1 Maja, gdzie przejeżdżały wszystkie linie tramwajowe w mieście. Już kilka lat temu poczyniono pierwsze przygotowania do inwestycji, wykonując pełny układ rozjazdów na skrzyżowaniu na placu Konstytucji oraz budując peron przystankowy wraz z torami na wychodzącej z tego miejska ulicy Grota-Roweckiego. Na całym odcinku postawiono również słupy trakcyjne, które początkowo służyły tylko jako podstawy do latarni ulicznych.
Umowa na budowę nowego odcinka elbląskiej sieci tramwajowej podpisana została w dniu 27 stycznia 2017 roku. Głównym wykonawcą inwestycji została krakowska firma ZUE S.A., która za realizację liczącego około 900 metrów długości torowiska zaproponowała cenę 10 279 260 zł. W ramach inwestycji zaplanowano przebudowę dwóch skrzyżowań ulic 12 Lutego, Grota-Roweckiego i Armii Krajowej oraz 12 Lutego, Królewieckiej, Teatralnej, Nowowiejskiej i Pułkownika Dąbka. Krakowska firma miała za zadanie ponadto budowę i przebudowę sygnalizacji świetlnych oraz oznakowania poziomego i pionowego z docelowym projektem organizacji ruchu drogowego. W ciągu torowiska przewidziano cztery przystanki tramwajowe oraz przebudowę podstacji trakcyjnej przy ulicy Szpitalnej, która zasila nowy odcinek sieci. Cała inwestycja miała być zrealizowana do końca września 2017 roku. Budowa torowiska i trakcji w ulicach 12 Lutego i Grota-Roweckiego została dofinansowana w ramach tak zwanych Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Wysokość dofinansowania wynosić miała 9,4 mln zł. Łącznie całe zadanie pochłonęło 13,5 mln zł.
Prace budowlane przy nowym odcinku torowiska tramwajowego rozpoczęły się w marcu 2017 roku. W dniu 18 kwietnia tego roku wzdłuż ulicy Grota-Roweckiego przygotowywane było koryto pod nowe torowisko. Wybrano ziemię, przeniesiono media i wykonano nową kanalizację. Utwardzano także podłoże pod tory. Na razie nie rozpoczęto prac w rejonie skrzyżowań z ulicami Królewiecką i Armii Krajowej. Te prace zaplanowano do wykonania w okresie wakacji. Wzdłuż ulicy 12 Lutego jak na razie jedyną oznaką rozpoczętych prac były wbite w ziemie paliki geodezyjne, wyznaczające oś nowego torowiska.
1 lipca 2017 roku, niespełna trzy miesiące po rozpoczęciu inwestycji, na placu budowy można było dostrzec znaczny postęp prac. Zaawansowanie robót można było ocenić na poziomie 70-80%. W ciągu ulicy Grota Roweckiego położono już tory i połączono je ze starym odcinkiem wybudowanym kilka lat wcześniej. Brakowało jedynie czterometrowego odcinka torów, który pozostawiony został w celu montażu dylatacji. Torowisko powoli zasypywane było tłuczniem. Do zrobienia pozostało właściwie tylko rozwieszenie sieci trakcyjnej na istniejących słupach. Skrzyżowanie ulicy Grota Roweckiego z 12 Lutego i Armii Krajowej również zostało już wykonane. Gotowe były też przystanki w tym rejonie. Do wykonania pozostały tylko prace kosmetyczne przy poboczach. Inwestycja kilka lat temu została częściowo przygotowana, dzięki czemu na skrzyżowaniu powyższych ulic zabudowano jedynie nowe torowisko nie ingerując w układ drogowy.
Dalej w kierunku ulicy Królewieckiej wzdłuż ulicy 12 Lutego wykonano w całości podłoże, rozłożono podkłady i szyny. Trwało ich łączenie oraz przytwierdzanie do podkładów. Najwięcej pracy pozostało do wykonania w rejonie skrzyżowania ulicy 12 Lutego i Królewieckiej. Poniższe zdjęcia wykonano w dniu 1 lipca, po kilku godzinach od zamknięcia skrzyżowania. Trwał wówczas intensywny demontaż starego torowiska. W tym miejscu powstanie rozwidlenie dzięki zabudowie zwrotnic, które umożliwią jazdę wzdłuż ulicy 12 Lutego, jak również zapewnią możliwość skrętu w ulicę Królewiecką.
Zamknięcie skrzyżowania ulicy Królewieckiej i 12 Lutego zaplanowano na okres wakacyjny, ze względu na ograniczenie utrudnień dla pasażerów komunikacji miejskiej oraz kierowców. W związku z tym konieczne było zawieszenie linii tramwajowej numer 2, za którą uruchomiono autobusową linię zastępczą T2. Zawieszono również linie numer 1 i 4, w miejsce których wprowadzono linię 44, kursującą po trasie linii 1 ze zwiększoną częstotliwości. Dodatkowo zawieszono linię numer 5 a wzdłuż ulicy Pułkownika Dąbka wzmocniono komunikację autobusową. Termin zakończenia prac wyznaczono na dzień 30 września 2017 roku i wobec widocznego zaawansowania prac, jest on jak najbardziej realny.
Zdjęcia z 30 września 2017 roku. Zgodnie z umową budowa trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Grota-Roweckiego i 12 Lutego dobiegła końca. W chwili wykonywania zdjęć trwały ostatnie poprawki w rejonie przystanków przy skrzyżowaniu ulicy 12 Lutego i Królewieckiej. Kilka dni wcześniej przeprowadzono pierwsze jazdy próbne po nowym odcinku, jednak odbiory jeszcze się nie zakończyły. W związku z tym wciąż nie był znany termin uruchomienia trasy, a nawet nie poinformowano oficjalnie pasażerów, które linie tramwajowe skierowane zostaną nowym odcinkiem. Z tego względu, linie numer 2, 4 i 5 nadal kursowały ulicą Królewiecką. Być może na taki stan rzeczy wpływ miało przygotowanie do strajku prowadzących tramwaje, jaki przewidziany był na dzień 2 października. Do strajku jednak nie doszło, natomiast trasa tramwajowa wciąż czekała na otwarcie.
Nowa trasa tramwajowa w ulicy Grota-Roweckiego i 12 Lutego ostatecznie oddana została do użytku w dniu 9 listopada 2017 roku. Dzień później skierowano tu regularne kursy linii numer 4 i 5. Nowy odcinek elbląskiej sieci tramwajowej nie tylko umożliwił skrócenie czasu przejazdu, ale pozwolił też na zapewnienie trasy objazdowej dla tramwajów w trakcie odbywających się w centrum uroczystości.
PSMKMS & Impuls