/** */

Budowa torowiska w ulicy 12 Lutego i Grota-Roweckiego

Elbląg posiada jedną z najmniejszych sieci tramwajowych w naszym kraju. Z początkiem obecnego stulecia przeżyła ona spory rozkwit. Później jednak inwestycje transportowe ustały na blisko dekadę. Z początkiem 2017 roku udało się odwrócić ten niekorzystny trend. Ruszyła budowa nowego torowiska w ciągu ulicy 12 Lutego i Grota-Roweckiego.

 

W latach 2002 - 2006 zrealizowano w Elblągu trzy niezwykle ważne inwestycje tramwajowe. Najpierw zbudowano nowe torowisko w ulicy Pułkownika Dąbka. Następnie przedłużono trasę do nowej pętli "Ogólna". W końcu przebudowano gruntownie pętlę "Druska". W międzyczasie zakupiono 6 niskopodłogowych wagonów PESA 121N, co było ogromnym osiągnięciem biorąc pod uwagę ówczesną liczbę niskopodłogowych wagonów tramwajowych w polskich miastach. Elbląg przez chwilę uchodził za jedno z najbardziej pro-tramwajowych miast w Polsce. Niestety, później duże inwestycje komunikacyjne ustały i to na całą dekadę.

 

Plany budowy nowego fragmentu torowiska wzdłuż ulicy 12 Lutego i Grota-Roweckiego istniały w Elblągu od dawna. Odcinek ten miał bowiem usprawnić połączenie pomiędzy północną i południową częścią sieci, likwidując komunikacyjne "wąskie gardło" na ulicy Pocztowej i  1 Maja, gdzie przejeżdżały wszystkie linie tramwajowe w mieście. Już kilka lat temu poczyniono pierwsze przygotowania do inwestycji, wykonując pełny układ rozjazdów na skrzyżowaniu na placu Konstytucji oraz budując peron przystankowy wraz z torami na wychodzącej z tego miejska ulicy Grota-Roweckiego. Na całym odcinku postawiono również słupy trakcyjne, które początkowo służyły tylko jako podstawy do latarni ulicznych.

Nowe rozjazdy n...
Nieczynny przys...
Brak dalszego c...
Ulica 12 Lutego...
Skrzyżowanie ul...

Umowa na budowę nowego odcinka elbląskiej sieci tramwajowej podpisana została w dniu 27 stycznia 2017 roku. Głównym wykonawcą inwestycji została krakowska firma ZUE S.A., która za realizację liczącego około 900 metrów długości torowiska zaproponowała cenę 10 279 260 zł. W ramach inwestycji zaplanowano przebudowę dwóch skrzyżowań ulic 12 Lutego, Grota-Roweckiego i Armii Krajowej oraz 12 Lutego, Królewieckiej, Teatralnej, Nowowiejskiej i Pułkownika Dąbka. Krakowska firma miała za zadanie ponadto budowę i przebudowę sygnalizacji świetlnych oraz oznakowania poziomego i pionowego z docelowym projektem organizacji ruchu drogowego. W ciągu torowiska przewidziano cztery przystanki tramwajowe oraz przebudowę podstacji trakcyjnej przy ulicy Szpitalnej, która zasila nowy odcinek sieci. Cała inwestycja miała być zrealizowana do końca września 2017 roku. Budowa torowiska i trakcji w ulicach 12 Lutego i Grota-Roweckiego została dofinansowana w ramach tak zwanych Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Wysokość dofinansowania wynosić miała 9,4 mln zł. Łącznie całe zadanie pochłonęło 13,5 mln zł.

 

Prace budowlane przy nowym odcinku torowiska tramwajowego rozpoczęły się w marcu 2017 roku. W dniu 18 kwietnia tego roku wzdłuż ulicy Grota-Roweckiego przygotowywane było koryto pod nowe torowisko. Wybrano ziemię, przeniesiono media i wykonano nową kanalizację. Utwardzano także podłoże pod tory. Na razie nie rozpoczęto prac w rejonie skrzyżowań z ulicami Królewiecką i Armii Krajowej. Te prace zaplanowano do wykonania w okresie wakacji. Wzdłuż ulicy 12 Lutego jak na razie jedyną oznaką rozpoczętych prac były wbite w ziemie paliki geodezyjne, wyznaczające oś nowego torowiska.

Widoczny u dołu...
Ulica 12 Lutego...
Skrzyżowanie ul...
Budowa nowego t...
Przygotowane ko...
W kwietniu 2017...
Początek powsta...
Gotowy przystan...

1 lipca 2017 roku, niespełna trzy miesiące po rozpoczęciu inwestycji, na placu budowy można było dostrzec znaczny postęp prac. Zaawansowanie robót można było ocenić na poziomie 70-80%. W ciągu ulicy Grota Roweckiego położono już tory i połączono je ze starym odcinkiem wybudowanym kilka lat wcześniej. Brakowało jedynie czterometrowego odcinka torów, który pozostawiony został w celu montażu dylatacji. Torowisko powoli zasypywane było tłuczniem. Do zrobienia pozostało właściwie tylko rozwieszenie sieci trakcyjnej na istniejących słupach. Skrzyżowanie ulicy Grota Roweckiego z 12 Lutego i Armii Krajowej również zostało już wykonane. Gotowe były też przystanki w tym rejonie. Do wykonania pozostały tylko prace kosmetyczne przy poboczach. Inwestycja kilka lat temu została częściowo przygotowana, dzięki czemu na skrzyżowaniu powyższych ulic zabudowano jedynie nowe torowisko nie ingerując w układ drogowy.

 

Dalej w kierunku ulicy Królewieckiej wzdłuż ulicy 12 Lutego wykonano w całości podłoże, rozłożono podkłady i szyny. Trwało ich łączenie oraz przytwierdzanie do podkładów. Najwięcej pracy pozostało do wykonania w rejonie skrzyżowania ulicy 12 Lutego i Królewieckiej. Poniższe zdjęcia wykonano w dniu 1 lipca, po kilku godzinach od zamknięcia skrzyżowania. Trwał wówczas intensywny demontaż starego torowiska. W tym miejscu powstanie rozwidlenie dzięki zabudowie zwrotnic, które umożliwią jazdę wzdłuż ulicy 12 Lutego, jak również zapewnią możliwość skrętu w ulicę Królewiecką.

 

Zamknięcie skrzyżowania ulicy Królewieckiej i 12 Lutego zaplanowano na okres wakacyjny, ze względu na ograniczenie utrudnień dla pasażerów komunikacji miejskiej oraz kierowców. W związku z tym konieczne było zawieszenie linii tramwajowej numer 2, za którą uruchomiono autobusową linię zastępczą T2. Zawieszono również linie numer 1 i 4, w miejsce których wprowadzono linię 44, kursującą po trasie linii 1 ze zwiększoną częstotliwości. Dodatkowo zawieszono linię numer 5 a wzdłuż ulicy Pułkownika Dąbka wzmocniono komunikację autobusową. Termin zakończenia prac wyznaczono na dzień 30 września 2017 roku i wobec widocznego zaawansowania prac, jest on jak najbardziej realny.

Torowisko na ul...
Nowe torowisko ...
Przystanek w ki...
Gotowe torowisk...
Widok od strony...
Widok na ulicy ...
Bliżej ulicy Gr...
Przygotowane mi...
Budowa przejści...
Ulica 12 Lutego...
Prace w rejonie...
Szyny czekające...
Rozbiórka stary...
Zastępcza linia...

Zdjęcia z 30 września 2017 roku. Zgodnie z umową budowa trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Grota-Roweckiego i 12 Lutego dobiegła końca. W chwili wykonywania zdjęć trwały ostatnie poprawki w rejonie przystanków przy skrzyżowaniu ulicy 12 Lutego i Królewieckiej. Kilka dni wcześniej przeprowadzono pierwsze jazdy próbne po nowym odcinku, jednak odbiory jeszcze się nie zakończyły. W związku z tym wciąż nie był znany termin uruchomienia trasy, a nawet nie poinformowano oficjalnie pasażerów, które linie tramwajowe skierowane zostaną nowym odcinkiem. Z tego względu, linie numer 2, 4 i 5 nadal kursowały ulicą Królewiecką. Być może na taki stan rzeczy wpływ miało przygotowanie do strajku prowadzących tramwaje, jaki przewidziany był na dzień 2 października. Do strajku jednak nie doszło, natomiast trasa tramwajowa wciąż czekała na otwarcie.

Początek nowej ...
Przystanek na p...
Gotowe torowisk...
Gotowe torowisk...
Skrzyżowanie ul...
Tramwaj linii 4...

Nowa trasa tramwajowa w ulicy Grota-Roweckiego i 12 Lutego ostatecznie oddana została do użytku w dniu 9 listopada 2017 roku. Dzień później skierowano tu regularne kursy linii numer 4 i 5. Nowy odcinek elbląskiej sieci tramwajowej nie tylko umożliwił skrócenie czasu przejazdu, ale pozwolił też na zapewnienie trasy objazdowej dla tramwajów w trakcie odbywających się w centrum uroczystości.

 

PSMKMS & Impuls

Wagon 805Na num...
Trasa tramwajow...
Tramwaj linii 4...
Skrzyżowanie ul...
Torowisko w uli...
Koniec nowego o...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 236 gości oraz 1 użytkownik.