/** */

PESA 121N

Pierwszy tramwaj wyjechał na ulice Elbląga w 1895 roku. Dzisiejsza sieć tramwajowa w tym mieście należy do najmniejszych w kraju, jednak w ostatnich latach to właśnie tu transport szynowy przeżywa swój rozkwit.

 

Tramwaje elbląskie są fenomenem w skali całego kraju. Ciężko bowiem znaleźć w Polsce drugie miasto, które w przeciągu ostatnich lat zbudowało dwie linie tramwajowe, zakupiło nowe i w pełni niskopodłogowe tramwaje, a w planach wciąż ma kolejne inwestycje. Zwłaszcza, że Elbląg nie należy do największych i najbogatszych miast w naszym kraju.

 

W wyniku przeprowadzonego przetargu, w sierpniu 2005 roku Urząd Miejski w Elblągu podpisał umowę z firmą PESA Bydgoszcz na zakup 6 tramwajów niskopodłogowych typu 121N po 4,99 mln złotych za sztukę. Dla bydgoskiego zakładu, który już wcześniej odniósł ogromny sukces na rynku szynobusów, było to pierwsze zamówienie na pojazdy tramwajowe.

 

Tramwaj 121N jest pojazdem trójczłonowym, w pełni niskopodłogowym. Pudło tramwaju składa się z trzech członów, z czego dwa skrajne osadzone są na wózkach, a środkowy człon wisi pomiędzy dwoma pozostałymi. Pojazd posiada czworo drzwi, z czego pierwsze i czwarte są jednoskrzydłowe, a drugie i trzecie dwuskrzydłowe.

 

Pierwszy tramwaj przybył do Elbląga pod koniec października 2006 roku. Wcześniej jednak, bo już we wrześniu, pojazd ten został zaprezentowany szerszej publiczności na targach INNOTRANS w Berlinie. Zaraz po przybyciu, nowy tramwaj wyjechał na pierwsze jazdy testowe. W ich wyniku, trzeba było dokonać przebudowy niektórych krawędzi peronowych na przystankach. 

 

Pewną ciekawostkę stanowią barwy tramwaju. Pojazd posiada bowiem zielono-szaro-czarne pudło. Taka kolorystyka wybrana została przez mieszkańców Elbląga, jednak po przybyciu pierwszego wagonu do Elbląga, okazało się że producent wzbogacił barwy, malując drzwi na żółto. Zielony tramwaj, niemal natychmiast został ochrzczony przez elblążan mianem "ogórka".

 

W dniu 21 grudnia 2006 roku dwa pierwsze tramwaje wzięły udział w oddaniu do użytku nowej linii tramwajowej na ulicy Ogólna. Dostawa pozostały pojazdów zakończyła się pod koniec stycznia 2007 roku. Zielone tramwaje obecnie kursują na linii numer 3 i 5. Pojazdy od razu spodobały się elblążanom. Mieszkańcy miasta zadowoleni są szczególnie z niskiej podłogi na całej długości pojazdu. Za to niestety pojawiły się narzekania na zbyt duży hałas we wnętrzu, wydawany podczas rozpędzania się i hamowania.

 

Na tym nie koniec produkcji tramwajów w Pesie. Bydgoska firma właśnie realizuje kontrakt na pięcioczłonowe wagony dla Warszawy i Łodzi. Także w Elblągu mówi się o zamówieniu kolejnych czterech wozów.

 

Dane techniczne
Typ 121N
Rodzaj wagonu Silnikowy, trójczłonowy, jednokierunkowy
Producent: PESA Bydgoszcz
Lata produkcji od 2006
Szerokość toru [mm] 1000
Długość całkowita [mm] 20220
Szerokość całkowita [mm] 2350
Wysokość całkowita [mm] 3400
Liczba miejsc siedzących 41
Liczba miejsc stojących: 81
Liczba osi 4
Moc godz. silników [kW] 4x105

Wagon 121N - 40...
Zdjęcie 121N - ...
Wóz 121N - 404 ...
Wagon 121N - 40...
Przedział pasaż...
Wózek wagon 121...

Komentarze  

 
+4 #1 Piotr Cholewa 2014-07-08 19:55
Interesujące małe bączki, u nas by się sprawdziły na 16! :-)
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 252 gości oraz 1 użytkownik.