Trasa tramwajowa do Brętowa i ulicy Myśliwskiej
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Gdańsk
- Opublikowano: środa, 07, październik 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2658
Po zrealizowaniu w pierwszej dekadzie dwudziestego pierwszego wieku nowej trasy tramwajowej na Chełm i dalej do pętli Łostowice, Gdańsk podjął działania związane z kontynuacją rozwoju sieci tramwajowej w mieście. Na przełomie 2013 i 2014 roku rozpoczęła się budowa nowego odcinka torowiska, którego początek zlokalizowany został na dotychczasowej pętli Siedlce. Dzięki temu, pod koniec 2015 roku kolejne osiedla położone w południowozachodnich dzielnicach Gdańska, zyskały połączenie tramwajowe z centrum.
W ramach realizowanych inwestycji, zbudowano przedłużenie linii tramwajowej do nowej końcówki Brętowo PKM, zlokalizowanej przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. Dodatkowo, od trasy tej odchodzi odnoga od ulicy Rakoczego przez Bulońską do końcówki przy ulicy Myśliwskiej, która nosi nazwę Migowo.
Nowa trasa tramwajowa rozpoczyna się na zmodernizowanej pętli Siedlce, która stała się dużym węzłem przesiadkowym, wyposażonym dodatkowo w parking P&R. Nowe torowisko biegnie wzdłuż ulicy Struga, przecina ulicę Kartuską i następnie prowadzone jest środkiem ulicy Nowolipie i Rakoczego. Koniec trasy, poprzedzony kilkusetmetrową estakadą, zaplanowano na wspólnym węźle przesiadkowym Brętowo, gdzie znajdzie się również przystanek powstającej obecnie Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. Poniżej zapraszam do oglądnięcia kilku zdjęć z budowy.
Od trasy podstawowej na skrzyżowaniu ulicy Rakoczego i Bulońskiej odchodzi dodatkowa linia tramwajowa w kierunku południowym. W tym przypadku torowisko poprowadzone zostało pomiędzy jezdniami ulicy Bulońskiej aż do ulicy Myśliwskiej, gdzie znajduje się końcówka. Poniżej zamieszczam kilka zdjęć z budowy tego odcinka.
Tereny wzdłuż ulicy Rakoczego i Bulońskiej to typowe sypialnie Gdańska z dużą liczbą bloków mieszkalnych. Ukształtowanie terenu jest bardzo zmienne. Praktycznie cała trasa prowadzona jest po pochyłym terenie. W kierunku Brętowa konieczne było zbudowanie estakady ze względu na zbyt dużą różnicę wzniesień. W dalszej perspektywie planuje się przedłużenie obu odcinków, dlatego obecnie będą one zakończone końcówkami bez pętli. Z tego względu, do obsługi tras będą mogły być kierowane wyłącznie wagony dwukierunkowe.
Cała inwestycja została przekazana do eksploatacji w dniu 31 sierpnia 2015 roku. Poza torowiskiem tramwajowym uruchomiono również pierwszy odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowa trasa tramwajowa ma swój początek na przebudowanej pętli Siedlce.
Nowe torowisko za pętlą Siedlce skręca w prawo i biegnie środkiem ulicy Nowolipie i Rakoczego. W końcu dochodzi do skrzyżowania z ulicą Bulońską, gdzie trasa rozdziela się w dwóch kierunkach.
Krótsza odnoga prowadzi do pętli Migowo. Na odcinku tym znajduje się jeden przystanek oraz końcówka wyposażona w dwa tory. Dojeżdża tu linia tramwajowa numer 12 z Oliwy. W dni powszednie, na końcówce można zobaczyć dwa dwukierunkowe wozy, stojące obok siebie.
Dłuższa odnoga prowadzi do końcówki Brętowo PKM, zlokalizowanej tuż obok przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, noszącego nazwę Gdańsk Brętowo. Kursuje tu linia numer 10 z Nowego Portu. Jeden z peronów kolejowych jest wspólny z peronem tramwajowym, dzięki czemu przesiadki odbywają się drzwi-drzwi, a na jednym zdjęciu można uchwycić oba pojazdy szynowe. Nieco zaskakujące jest ograniczenie prędkości do 15km/h na estakadzie tramwajowej tuż przed końcówką Brętowo PKM, ale być może ma to swoje uzasadnienie.
Obecne plany zakładają już przedłużenie trasy z Brętowa do Wrzeszcza w rejon istniejącej zajezdni tramwajowej, a w dalszej perspektywie nawet do osiedla Zaspy. Natomiast w rejonie końcówki przy ulicy Myśliwskiej zabezpieczono rezerwę terenu pod przyszłą ulicę Nową Bulońską wraz z linią tramwajową do planowanego węzła przesiadkowego Jabłoniowa.
Impuls & PSMKMS