/** */

Pamiątki tramwajowe na ulicy Łąkowej

Jadąc tramwajem przez Podwale Przedmiejskie w kierunku Przeróbki i Stogów w Gdańsku, tuż przed przystankiem "Akademia Muzyczna", po obu stronach mijamy dosłownie przeciętą na pół ulicę Łąkową. Dziś coraz mniej świadczy o tym, że ulica ta przez wiele lat stanowiła jedną z ważniejszych arterii tramwajowych w mieście, a na jej południowym końcu znajdowała się zajezdnia.

 

Pierwsza linia tramwaju konnego w Gdańsku uruchomiona została w 1873 roku i prowadziła z Targu Siennego w centrum przez Wrzeszcz do Oliwy. Jedną z kolejnych otwartych tras było oddane w 1883 roku połączenie z Targu Węglowego przez ulicę Długą, Długi Targ, Długie Ogrody do Bramy Żuławskiej z odnogą na południe przez ówczesną ulicę Weidengasse, czyli współczesną ulicę Łąkową do Dolnego Miasta. Na końcu tej odnogi zlokalizowano zajezdnię tramwajową. W 1886 roku zrealizowano alternatywne połączenie do zajezdni Łąkowa przez ulicę Garbary, Ogarna, Żabi Kruk i Toruńską. Trasa ta istniała do 1945 roku. W 1896 roku nastąpiła elektryfikacja sieci tramwajowej.

 

W 1959 roku, przy okazji budowy drogi wylotowej z Gdańska w kierunku Warszawy, zrealizowano nową trasę tramwajową w Podwalu Przedmiejskim. Dzięki temu, można było zrezygnować z eksploatacji tramwajów w ścisłym centrum na Długiej i Długim Targu. W tym samym roku powstała pętla tramwajowa tuż obok zajezdni Łąkowa.

 

Dopiero w 1995 roku zbudowano przedłużenie Podwala Przedmiejskiego do Bramy Żuławskiej, czego konsekwencją było wyprostowanie torowiska tramwajowego i jednocześnie wyłączenie z eksploatacji trasy w ulicy Długie Ogrody i na Łąkowej. W 1999 roku zamknięta została zajezdnia Łąkowa, natomiast do 2004 roku torowisko w południowej części interesującego nas ciągu wciąż było przejezdne, dzięki czemu od czasu do czasu pojawiały się tam tramwaje, na przykład podczas przejazdów organizowanych przez miłośników komunikacji miejskiej. W 2004 roku torowisko w ulicy Łąkowej ostatecznie wyłączono z eksploatacji.

 

Hala nieczynnej zajezdni tramwajowej Łąkowa istnieje do dnia dzisiejszego. Na jej terenie znajduje się parking strzeżony. Obiekt, chociaż objęty ochroną konserwatorską, z roku na rok coraz bardziej niszczeje. Istnieją plany przywrócenia hali zajezdni do stanu z czasów jej powstania. Na razie jednak do rewitalizacji droga daleka.

 

Zdecydowanie lepszy los spotkał samą ulicę Łąkową, przynajmniej na odcinku leżącym na południe od Podwala Przedmiejskiego. W 2013 roku rozpoczęła się trwająca półtora roku rewitalizacja, dzięki której ciąg gruntowanie odnowiono. W ramach projektu zdecydowano się zachować pewien ślad po dawnej dwutorowej trasie tramwajowej. Stąd, na niemal całej długości ulicy zabudowano tor tramwajowy, w miejscu którego obecnie znajduje się parking dla samochodów.

 

Podobny los jak na razie nie spotkał północnej części ulicy Łąkowej. W tamtym rejonie zdemontowano jedynie torowisko, jednak w jezdni wciąż można zobaczyć ślady po dawnych szynach.

 

Miła niespodzianka czeka natomiast na miłośników komunikacji tuż przy dawnej zajezdni Łąkowa. Na ulicy Wróbla, stanowiącej bezpośrednie przedłużenie ulicy Łąkowej, tuż przed skrzyżowaniem z ulicą Toruńską, na początku września 2015 roku ustawiono wagon tramwajowy typu 105Na numer 1241. Pojazd stoi na torze zabudowanym w zmodernizowanej ulicy Łąkowa. Niestety, wagon na chwilę obecną nie ma szans na jazdę z uwagi na brak sieci trakcyjnej nad torem. Stanowi natomiast swoistą atrakcję turystyczną, jednocześnie będąc reklamą znajdującej się tuż obok restauracji o charakterze komunikacyjnym.

Skrzyżowanie ul...
Torowisko pozos...
Ciąg dalszy tor...
Wagon 105Na - 1...
Wagon 105Na - 1...
Budynek nieczyn...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 261 gości oraz 1 użytkownik.