Powrót składów 3x105Na na ulice Gdańska
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Gdańsk
- Opublikowano: czwartek, 27, sierpień 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3847
W sierpniu 2016 roku Warszawa i Kraków pożegnały ostatnie liniowe pociągi 3x105Na. Później jeszcze w Krakowie w okresie uroczystości Wszystkich Świętych na kilka dni łączono pojedyncze trójskłady, jednak wydawało się że już raczej nie zobaczymy tego typu tramwajów w ruchu liniowym w naszym kraju. Tymczasem w maju 2017 roku Gdańsk postanowił połączyć jeden zestaw 3x105Na, który rozpoczął pracę na linii numer 8.
Gdańsk był jednym z kilku polskich miast, na ulicach których przez wiele lat kursowały pociągi 3x105Na. Można je było zobaczyć między innymi na liniach numer 2, 6, 8, 10 i 12. W regularnej eksploatacji pozostawały do 2010 roku. Później trójskłady pojawiały się na ulicach Gdańska tylko okazjonalnie. Do wiosny 2017 roku...
W 2016 i na początku 2017 roku na ulicach Gdańska doszło do kilku poważnych kolizji, w wyniku których nastąpiło długotrwałe wycofanie z ruchu kilku wagonów tramwajowych. Wśród nich były również pociągi 105Na+105NaD. W przypadku uszkodzenia pierwszego wagonu, drugi wóz ze składu nie mógł samodzielnie wyjechać na ulice miasta. Sytuacja ta stała się główną przyczyną podjęcia decyzji o połączeniu pierwszego od lat, stałego pociągu trójwagonowego. Wagon 105Na numer 1347 w wyniku kolizji został odstawiony. Kursującą z nim doczepę 105NaD numer 1346 dołączono do składu 105Na+105NaD - 1349+1350. W ten sposób powstał pociąg 105Na+105NaD+105NaD - 1349+1350+1346.
Pierwszy od lat trójskład na ulicach Gdańska skierowano od dnia 24 maja 2017 roku do obsługi linii numer 8, kursującej z Jelitkowa na Stogi. Jest to jedna z najdłuższych linii w mieście, ciesząca się szczególnie w sezonie letnim dużym zainteresowaniem pasażerów ze względu na dojazd nad morze - obie pętle znajdują się bowiem w pobliżu plaży. Kursowanie składu 3x105Na na linii numer 8 zostało zamówione przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Trójskład obsługuje linię numer 8 we wszystkie dni tygodnia. W dni wolne utworzono dla niego specjalną brygadę. Łatwo ją odnaleźć w rozkładzie szczególnie w dni wolne, ponieważ jest to jedyna brygada obsługiwana przez tabor wysokopodłogowy. Gdański trójskład, zgodnie z tradycjami w tym mieście, jeździ z podniesionymi pantografami na wszystkich trzech wagonach. Dodatkowo, z uwagi na skrócenie niektórych przystanków w centrum miasta, czwarte drzwi w ostatnim wozie pozostają zablokowane na stałe i pasażerowie nie mogą z nich korzystać.
Gdański trójskład początkowo miał kursować po ulicach miasta do końca 2017 roku. Ostatecznie jednak na stałe pozostał na linii numer 8, którą obsługuje przez cały rok. Co więcej, w 2019 roku dołączył do niego kolejny pociąg trójwagonowy. W związku z obchodami w dniu 4 czerwca 30. rocznicy pierwszych wolnych wyborów w Polsce, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zdecydowała się przygotować nowy pociąg trójwagonowy, złożony z wozów 1300+1299+1309. Przy wyborze tramwajów decydującą kwestią było zachowanie jak największej liczby oryginalnych detali. Na tym jednak nie koniec. Tramwaje pomalowane zostały bowiem w barwy, w których tego typu pojazdy kursowały do 1996 roku. Uzyskały więc czerwono-kremowe malowanie, a także pierwotne numery 06300+06299+06309.
W ten niecodzienny sposób gdańska komunikacja miejska nawiązała do wydarzeń czerwcowych i włączyła się w obchody pierwszych wolnych wyborów. Trójskład w historycznych barwach stanowi dodatkową atrakcję na ulicach miasta, przyciągając zarówno turystów, jak i pasjonatów komunikacji miejskiej nie tylko z całej Polski, ale również z zagranicy.
W czerwcu 2019 roku trójskład 1300+1299+1309 posiadający historyczne barwy praktycznie codziennie obsługiwał brygadę 8-05. Pierwotny pociąg trójwagonowy 105Na+105NaD+105NaD - 1349+1350+1346 nie został rozłączony i był kierowany do obsługi brygady 8-10. Należy przy tym podkreślić, że pociągi te wymieniały się przy obsłudze obu brygad, niemniej na 8-05 były największe szanse na złapanie trójskładu. W przypadku Gdańsk istnieje możliwość sprawdzenia, jaki tramwaj w danym momencie obsługuje konkretną linię i brygadę. Strona prezentująca te informacje znajduje się tutaj.
Jesienią 2018 roku połączono jeszcze jeden pociąg trójwagonowy, złożony z wozów 1290+1291+1292. Stanowił on rezerwę dla pierwszego trójskładu. W tym przypadku pierwszy i trzeci wagon posiadały zmodernizowane ściany czołowe. W czerwcu 2019 roku wagony tworzące ten trójskład kursowały już jednak osobno.
Wiosną 2020 roku liczba pociągów 3x105Na na ulicach Gdańska ponownie uległa zwiększeniu. Główną przyczyną tej sytuacji była rozwijająca się w naszym kraju pandemia wirusa SARS-Cov-2, która z jednej strony przyczyniła się do bardzo gwałtownego zmniejszenia liczby przewożonych pasażerów. Z drugiej strony wprowadzono poważne ograniczenia w dopuszczalnej liczbie osób w pojazdach komunikacji miejskiej. Przez wiele tygodni możliwy był transport liczby pasażerów równej zaledwie połowie miejsc siedzących w pojeździe. Tymczasem nie wszyscy pasażerowie zrezygnowali z podróży tramwajami. Pracownicy zakładów przemysłowych w zdecydowanej większości nie mogli pracować zdalnie. Stąd pojawiły się poważne problemy z pomieszczeniem wszystkich pasażerów, uwzględniając to wprowadzone limity w ich przewozie.
Rozwiązaniem okazało się połączenie kolejnych trzech pociągów 3x105Na: 1202+1416+1203, 1226+1324+1227 i 1415+1291+1292. Od tego czasu, na linii numer 8 kursowały nawet cztery trójskłady jednocześnie. Sytuacja ta utrzymywała się jeszcze w trakcie letnich wakacji. W sierpniu 2020 roku w trójmiejskich mediach pojawił się artykuł krytykujący utrzymywanie w eksploatacji pociągów trójwagonowych na linii 8. Autor sugerował, że wraz z poluzowaniem ograniczeń w liczbie przewożonych pasażerów i jednoczesną dostępnością nowych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych, starsze i wysokopodłogowe składy 3x105Na powinny zniknąć z ulic Gdańska. Na razie się tak jednak nie stało.
PSMKMS & Impuls
Komentarze
Czyli ufok z dwoma doczepami bez kabiny motorniczego .