Trasa tramwajowa na Ujeścisko
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Gdańsk
- Opublikowano: środa, 08, listopad 2023 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3993
Gdańsk od wielu lat rozwija sieć tramwajową na obszarze wielkich osiedli mieszkaniowych, zlokalizowanych na południu miasta. Po budowie trasy na Chełm, Łostowice, Brętowo i Migowo, przyszła kolej na przedłużenie torowiska z tej ostatniej końcówki na Ujeścisko, gdzie oprócz dworca tramwajowo-autobusowego, zaplanowano budowę nowej zajezdni tramwajowej.
W 2018 roku rozpoczęła się budowa przedłużenia trasy tramwajowej z końcówki "Migowo" do nowej pętli, którą zaprojektowano w rejonie skrzyżowania ulic Jabłoniowej i Warszawskiej. W ramach inwestycji zaplanowano tam tramwajowo-autobusowy węzeł integracyjny "Ujeścisko". Wzdłuż trasy tramwajowej przewidziano nową drogę, będącą przedłużeniem istniejącej ulicy Bulońskiej. Nazywana roboczo "Nową Bulońską" trasa swój początek miała mieć przy istniejącej linii tramwajowej na skrzyżowaniu ulicy Bulońskiej z Myśliwską. Następnie miała prowadzić na południe. Przeciąć ulicę Kartuską, a jej koniec przewidziano na wysokości skrzyżowania ulic Warszawskiej i Jabłoniowej. Na realizowanej trasie zaprojektowano cztery pary przystanków. Sama ulica miała posiadać jedną jezdnię po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Wzdłuż niej zaplanowano jednak rezerwę pod budowę drugiej jezdni. Powstać miały także ciągi piesze i ścieżka rowerowa.
Licząca 2,6 kilometra trasa w chwili realizacji prowadziła przez tereny mało zurbanizowane, głównie rejon ogródków działkowych. Dopiero bliżej przecięcia linii z ulicą Kartuską i w promieniu kilkuset metrów od planowanej pętli, istniało wówczas budownictwo wielorodzinne. W promieniu kilku kilometrów od budowanego węzła integracyjnego "Ujeścisko" znajdowały się natomiast liczne, nowo powstałe osiedla mieszkaniowe, składające się z bloków wielokondygnacyjnych. To właśnie z nich mieszkańcy mieli zyskać dojazd przy pomocy linii autobusowych do tramwaju, który zapewniłby transport po całkowicie wydzielonym torowisku do centrum miasta.
Przetarg na realizację prac wygrało konsorcjum z firmą NDI na czele. Koszt całej inwestycji miał wynieść 192 mln zł, z czego planowane dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej wynosiło 58,5 mln zł. Zakończenie prac planowano jesienią 2019 roku.
W styczniu 2019 roku budowa nowej trasy tramwajowej trwała praktycznie już na całej jej długości. W rejonie nowej pętli i ulicy Jabłoniowej wykonano większość robót związanych z budową kanalizacji i innych mediów. Trwało przygotowywanie koryta, w którym przebiegać miało nowe torowisko. Widać już było, że dworzec integracyjny "Ujeścisko" będzie posiadał liczne rozjazdy. W planach była bowiem budowa zajezdni tramwajowej w tym rejonie, a także kolejnej linii wzdłuż ulicy Warszawskiej. Dodatkowo zrealizowany miał być też fragment torów w kierunku południowym do pobliskiego Centrum Edukacyjnego Jabłoniowa. Obok pętli zaplanowano także budowę parkingu P+R. Budowa samej pętli z licznymi rozjazdami wymagała jeszcze wielu czasochłonnych prac torowych i brukarskich.
Torowisko w kierunku centrum zaplanowano wzdłuż ulicy Jabłoniowej, pod wcześniej wybudowanym wiaduktem w ciągu alei Armii Krajowej. Na tym odcinku wykonano już koryto, w którym układano tory. W styczniu 2019 roku trwało przygotowywanie podłoża oraz roboty związane z przekładaniem mediów.
Trasa na dalszym odcinku przewidziana została pomiędzy wiaduktem alei Armii Krajowej a ulicą Kartuską. Na przeszkodzie realizacji prac torowych stanął tu słup linii wysokiego napięcia, który musiał zmienić lokalizację.
Od ulicy Kartuskiej do potoku Siedleckiego wykonano już większość prac torowo-drogowych. Położono i połączono odcinki szyn, które przytwierdzone zostały do podkładów strunobetonowych, znajdujących się na podsypce z tłucznia. Torowisko wymagało jedynie podbicia, szlifowania i montażu sieci trakcyjnej. Trwały prace brukarskie, związane z powstawaniem chodników i ścieżki rowerowej.
Dużym wyzwaniem na trasie była budowa liczącego około 200 metrów długości mostu nad głębokim wąwozem, w którym przepływa potok Siedlecki. W styczniu 2019 roku trwała budowa fundamentów pod most. Zakres prac do wykonania w tym rejonie był ogromny ze względu na dużą różnicę poziomu terenu i musiał być realizowany do końca inwestycji.
Końcowy odcinek od potoku Siedleckiego do istniejącej końcówki Migowo również był już niemal gotowy. W tym rejonie trzeba było wybudować jeszcze dwa nowe skrzyżowania z ulicą Królewskie Wzgórze i Myśliwską.
Najmniej skomplikowane etapy prac zostały już wykonane. Głównym zagrożeniem dla oddania tej inwestycji jeszcze w 2019 roku stała się budowa mostu nad potoku Siedleckim oraz infrastruktury torowo-drogowej w rejonie samej pętli.
Pod koniec 2019 roku prace przy budowie trasy tramwajowej na Ujeścisko były mocno zaawansowane. Niestety, potwierdziły się wcześniejsze przewidywania, że inwestycja nie zostanie oddana w pierwotnie zakładanym terminie, czyli pod koniec 2019 roku. W tym czasie planowano termin oddania inwestycji na wiosnę 2020 roku.
Tymczasem większość prac została wykonana, w tym budowa liczącego około 200 metrów długości mostu nad potokiem Siedleckim. Znaczny zakres robót zrealizowano w rejonie pętli "Ujeścisko", gdzie gotowe były przejazdy torowe ze wszystkimi kolidującymi drogami. Na moście nad potokiem Siedleckim, pod wiaduktem w ciągu alei Armii Krajowej i przy pętli brakowało jeszcze torów, niemniej na 90% zakresu inwestycji torowisko było już wykonane. Jednocześnie trwały prace przy budowie przystanków oraz roboty wykończeniowe.
Od końcówki "Migowo" do mostu nad potokiem Siedleckim inwestycja pod koniec 2019 roku była już praktycznie ukończona. Nowe torowisko zostało połączone z istniejącym w ulicy Bulońskiej.
Torowisko poprowadzono wzdłuż nowej ulicy, która nazwana została aleją Pawła Adamowicza, tragicznie zmarłego w wyniku zamachu w styczniu 2019 roku prezydenta Gdańska. Arteria ta otrzymała po dwa pasy ruchu w obie strony. Torowisko początkowo zbudowano pomiędzy jezdniami, jednak szybko przechodzi na wschodnią stronę.
W rejonie pętli "Ujeścisko" przygotowano po dwa wjazdy i wyjazdy do planowanej nowej zajezdni tramwajowej. Jedna para torów zbudowana została w rejonie samej pętli, natomiast druga para przy skrzyżowaniu ulicy Jabłoniowej z Warszawską.
Po oddaniu całej trasy do eksploatacji, zaplanowano przedłużyć linię 12 do nowego dworca przesiadkowego "Ujeścisko", po czym tramwaje miały wracać z powrotem do ulicy Jabłoniowej, by dotrzeć do końcówki przy Centrum Edukacyjnego Jabłoniowa. Taki przebieg trasy już w chwili budowy wydawał się być kontrowersyjny, zwłaszcza że na skrzyżowaniu ulicy Jabłoniowej i Warszawskiej przewidziano tylko jeden tor przejazdowy wzdłuż ulicy Jabłoniowej w kierunku końcówki przy Centrum Edukacyjnym. Tor ten od początku miał jednak charakter techniczny. Powrót z końcówki zaplanowano wyłącznie poprzez przejazd przez pętlę "Ujeścisko".
Inwestycję ostatecznie udało się zakończyć w połowie 2020 roku. W dniu 30 czerwca nową trasą przejechały pierwsze liniowe tramwaje. Końcówka przy Centrum Edukacyjnym Jabłoniowa otrzymała nazwę "Lawendowe Wzgórze'. Zgodnie z pierwotnymi planami, przedłużono tu linię tramwajową numer 12. Wybrane kursy kończyły trasę wcześniej, na węźle "Ujeścisko", przez który zgodnie z wcześniejszymi założeniami, przejeżdżały również wszystkie tramwaje jadące do końcówki "Lawendowe Wzgórze", jak i wracające z niej w kierunku centrum.
Dworzec tramwajowo-autobusowy "Ujeścisko" wykonano w całości. Na miejscu znalazły się w sumie trzy perony tramwajowe: dla tramwajów przyjeżdżających od strony centrum, dla tramwajów jadących w kierunku "Lawendowego Wzgórza" oraz dla tramwajów zmierzających w stronę centrum. W ramach inwestycji przygotowano wyprowadzenie torowe dla planowanej trasy wzdłuż ulicy Warszawskiej, a także wjazdy i wyjazdy z projektowanej zajezdni tramwajowej. Uzupełnienie stanowiły elementy małej architektury, takie jak wiaty przystankowe, czy zadaszony parking dla rowerów, a także pobliski parking P+R. Całość kilka tygodni po uruchomieniu prezentowała się bardzo dobrze.
Końcówka "Lawendowe Wzgórze" wykonana została w minimalistycznej formie. Nic dziwnego, ponieważ w przyszłości przewidziano już przedłużenie trasy dalej na południe. W tym miejscu tramwaje mogły korzystać z dwóch peronów, przed którymi zainstalowano podwójną przejazdówkę torową.
To oczywiście nie koniec inwestycji tramwajowych w południowo-zachodniej części Gdańska. W chwili oddawania nowej trasy do ruchu trwało postępowanie przetargowe na budowę torowiska wzdłuż ulicy Warszawskiej, które miało zapewnić połączenie dworca "Ujeścisko" z aleją Havla. W dalszych planach było przedłużenie trasy z końcówki "Lawendowe Wzgórze" w rejon ulicy Świętokrzyskiej, a także budowa połączenia z końcówki "Piecki - Migowo" w kierunku Wrzeszcza.
W połowie lutego 2021 roku rozpoczęła się budowa kolejnej trasy tramwajowej w południowej części Gdańska, określanej mianem Nowej Warszawskiej. W ramach inwestycji zaplanowano powstanie torowiska tramwajowego o długości około 2 kilometrów wraz z równoległą arterią drogową, które połączą aleję Havla z aleją Adamowicza. Koniec prac przewidziano w czwartym kwartale 2022 roku.
Początek trasy zaprojektowano przy pętli Ujeścisko, gdzie w ramach wcześniej prowadzonej inwestycji wykonano rozjazdy i odpowiednie wyprowadzenie torów w kierunku alei Havla. Nową arterię wraz z torowiskiem, ciągami pieszymi i drogami rowerowymi zaplanowano równolegle do ulicy Warszawskiej, ale w pewnym oddaleniu od niej - około 200 metrów na południe po dotychczasowych terenach zielonych. Po drodze przewidziano budowę skrzyżowań z ulicą Piotrkowską, Białoprądnicką, a w rejonie alei Havla z ulicą Łódzką. W tym ostatnim miejscu zaprojektowano połączenie nowego torowiska z istniejącą trasą do Łostowic.
Prace budowlane rozpoczęły się wiosną 2021 roku w rejonie łącznika alei Havla z ulicą Łódzką oraz w miejscu przecięcia planowanej trasy z ulicą Piotrkowską. Poniżej prezentujemy zdjęcia z początku maja.
W styczniu 2022 roku prace przy budowie torowiska tramwajowego wzdłuż tak zwanej ulicy Nowej Warszawskiej były mocno zaawansowana. Na odcinku od alei Havla do ulicy Piotrkowskiej ułożono już znaczną część torowiska. Dalej pomiędzy ulicą Piotrkowską i pętlą Ujeścisko przygotowano koryto pod torowisko, a także wykonano odwodnienie i fundamenty pod słupy trakcyjne. Trwały roboty związane z zagęszczaniem kolejnych warstw podbudowy.
W rejonie skrzyżowania alei Havla i ulicy Łódzkiej zainstalowano pierwsze rozjazdy. W późniejszym okresie czasu zaplanowano montaż pozostałych elementów torowiska, zapewniających wpięcie nowej trasy do istniejącej linii Chełm – Łostowice Świętokrzyska. W miejscu przecięcia nowej trasy z ulicą Łódzką powstał pierwszy peron przystankowy. Postawiono kilkadziesiąt słupów trakcyjnych. Trwały też roboty związane z wykonywaniem dróg rowerowych i ciągów pieszych.
Trasę tramwajową wzdłuż ulicy Warszawskiej oficjalnie otwarto w dniu 4 marca 2023 rok. Dzień później skierowano do jej obsługi pierwsze regularne linie: 2, 4 i 11. Linia 2 połączyła końcówkę Lawendowe Wzgórze z Jelitkowem przez Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie. Linia 4 również kursowała w relacji Lawendowe Wzgórze - Jelitkowo tylko przez ulicę 3 Maja. Linia 11 jeździła po trasie: Lawendowe Wzgórze – Nowa Warszawska – Chełm – Dworzec Główny – Strzyża PKM. Linie 2 i 4 w dni powszednie odjeżdżały z przystanków na przemian z łączną częstotliwością co 10 minut. Linia 11 kursowała tylko w dni powszednie. W dni wolne trasę wzdłuż ulicy Warszawskiej obsługiwała tylko linia 2.
Nowa trasa dobrze wkomponowała się w zielone tereny miasta i nie wymagała dużych nakładów finansowych. Torowisko zrealizowane zostało w klasyczny sposób. Szyny ułożono na podkładach strunobetonowych, na podbudowie z tłucznia. Wzdłuż trasy wybudowano dodatkowo ścieżkę rowerową i chodnik dla pieszych. Nie trzeba było natomiast wykonać żadnych poważniejszych obiektów inżynierskich. Nowe torowisko połączyło dwie długie odnogi południowych tras do Łostowic i na Lawendowe Wzgórza. Inwestycja kosztowała 60 milionów złotych, z czego około 2/3 pokryło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
PSMKMS & Impuls
Komentarze