Trasa tramwajowa na Chełm i Łostowice
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: Gdańsk
- Opublikowano: czwartek, 26, marzec 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4758
Gdańsk jest kolejnym miastem w naszym kraju, w którym ostatnich latach zdecydowano się zainwestować w rozwój transportu tramwajowego. W 2007 roku oddano do użytku trasę na Chełm. W 2012 roku powstało jej przedłużenie do pętli „Łostowice Świętokrzyska”.
Władze Gdańska od kilku lat bardzo mocno dążą do poprawy wizerunku i jakości miejskiego transportu tramwajowego. Jeszcze dekadę temu komunikacja szynowa w tym mieście kojarzyła się ze zdezelowanymi stopiątkami staczającymi się z przystanków podczas wymiany pasażerów. W międzyczasie dokonano wymiany sporej liczby taboru, kupując zarówno nowe wagony tramwajowe firmy PESA, jak i używane wozy typu N8C z Dortmundu. Jednocześnie, zdecydowano się bardzo mocno zainwestować w torowiska, dzięki czemu większość z nich w chwili obecnej znajduje się w całkiem niezłym stanie. Ostatnim elementem poprawy wizerunku i jakości tramwajów jest rozwój sieci.
19 grudnia 2007 roku dokonano otwarcia linii tramwajowej na Chełm, poprowadzonej wzdłuż trasy W-Z oraz alei Sikorskiego. Trasa ta liczy 2900 metrów długości, posiada 4 przystanki (plus pętla) i charakteryzuje się jednym z najtrudniejszych profili spośród linii tramwajowych w naszym kraju. Pochylenia dochodzą bowiem do 50 promili, co dla pojazdów szynowych jest znaczną wartością. Z tego względu od początku z nowej linii nie mogą korzystać wagony pochodzące z Konstalu, które nie zostały wyposażone w piasecznice. Stąd, początkowo kursowała tu tylko jedna linia numer 1, łącząca Chełm z centrum Gdańska i obsługiwana trzema wagonami NGT6, czterema wozami Citadis oraz dopiero co sprowadzonymi pojedynczymi egzemplarzami N8C. Sama trasa, poza tym że ma charakter krajobrazowy (z okien tramwaju widać panoramę na cały Gdańsk), posiada również wiele cech szybkiego tramwaju. Tory niemal na całej długości poprowadzone zostały bezkolizyjnie, a dojścia do przystanków wyznaczone są poprzez kładki, schody i windy.
12 maja 2012 roku oddano do użytku przedłużenie linii tramwajowej na Chełm do nowej końcówki „Łostowice Świętokrzyska”. Dzięki temu, tramwaj dotarł do kolejnych gdańskich osiedli, zapewniając szybkie i sprawne połączenie z centrum miasta. Na końcu linii zlokalizowano dworzec przesiadkowy z tramwaju na autobus, umożliwiający przesiadki drzwi-drzwi, wyposażony dodatkowo w parking dla 150 pojazdów oraz zadaszony parking rowerowy na 250 rowerów. Nowa trasa obsługiwana jest przez linie numer 2, 6 i 7, na których kursuje wyłącznie tabor niskopodłogowy. Na pętli „Chełm” swoją trasę kończy natomiast linia numer 11. Czas przejazdu z nowej końcówki do centrum miasta wynosi 19 minut. Długość nowego odcinka wynosi 2700 metrów, na których zlokalizowano 6 przystanków (plus pętla). Inwestycja kosztowała 110 milionów złotych, z czego samo torowisko kosztowało 65 mln złotych, natomiast przebudowa układu drogowego 47 mln złotych.
Przedłużenie linii na Chełm nie posiada już aż takiej „spektakularnej” geometrii, jak pierwszy odcinek trasy. Dodatkowo, zlokalizowano tu dość sporo sygnalizacji świetlnych, na których tramwaj nie miał priorytetu. Problem ten rozwiązano… likwidując część sygnalizacji. Na pozostałych tramwaje wciąż się zatrzymują. Inny problem stanowiło torowisko, które kilka dni po oddaniu do ruchu w kilku miejscach doznało sporych wyboczeń. Przyczyną było nie zastosowanie dylatacji, w rezultacie czego szyny w momencie zmiany temperatury ulegały wydłużeniu. Przy braku możliwości jego kompensacji, zaczęło dochodzić do wyboczeń torowiska. Z problemem tylko udało się jednak poradzić.
Na tym nie koniec tramwajowych inwestycji. W Gdańsku już planowane są dalsze linie tramwajowe. Co wyjdzie z tych planów, przekonamy się zapewne niedługo.
Komentarze