/** */

Zakład Usług Remontowych w Chorzowie Batorym

W samym centrum górnośląskiej sieci tramwajowej zlokalizowany jest Zakład Usług Remontowych, czyli dawna zajezdnia Chorzów Batory. Miejsce to przed laty służyło zarówno do garażowania wagonów, jak i ich remontów. Niestety, z pierwszej funkcji w 2006 roku zrezygnowano.

 

W latach 1929 - 1931 przy obecnej ulicy Inwalidów w Chorzowie Batorym powstał kompleks zajezdni i warsztatów głównych. Obiekt zastąpił starą zajezdnię, zlokalizowaną nieopodal dworca kolejowego. Na terenie nowej zajezdni zbudowano ośmiotorową halę wagonową oraz również ośmiotorową halę warsztatów. Poza tym powstały inne budynki towarzyszące dla administracji, lakierni czy suszarni piasku.

 

Po II wojnie światowej, chorzowskie warsztaty ze względu na posiadane wyposażenie, zyskały status centralnych. Wytwarzano w nich części zamienne do taboru naprawianego na miejscu i w wydziałach remontowych zlokalizowanych w zajezdniach w Będzinie, Bytomiu i Gliwicach. W warsztatach prowadzono także remonty kapitalne oraz modernizację wagonów dla wszystkich zajezdni przedsiębiorstwa.

 

Zakładu Usług Technicznych i Komunikacji Tramwajowej nr 2 w Chorzowie Batorym funkcjonował do 2006 roku. Wówczas, w wyniku prowadzonej restrukturyzacji, zdecydowano o likwidacji zajezdni tramwajowej. W ten sposób powstał Zakład Usługowo Remontowy w Chorzowie, którego głównym zadaniem jest prowadzenie dla potrzeby Rejonów Komunikacyjnych spółki Tramwaje Śląskie S.A. gospodarki remontowej taboru tramwajowego, regeneracja i produkcja podzespołów tramwajowych, produkcja elementów torowych oraz utrzymanie systemu łączności.

 

Obiekt położony jest na granicy Katowic i Chorzowa. Od strony wschodniej ogranicza go łącznica kolejowa, natomiast od zachodniej ulica Inwalidów i Maronia. Likwidacja zajezdni w tym miejscu nie do końca była zrozumiał. Zakład zlokalizowany jest bowiem w samym centrum górnośląskiej sieci tramwajowej, w bliskiej odległości od centrum Katowic i Chorzowa. Na szczęście nie zdecydowano się na demontaż torów dawnej zajezdni. Dzięki temu, obiekt do dnia dzisiejszego może być wykorzystywany jako miejsce tymczasowego zawracania tramwajów, na przykład podczas trwających remontów. Dodatkowo, w maju 2015 roku zajezdnia Chorzów Batory została reaktywowana. Przez miesiąc stacjonowały tu tramwaje niezbędne do obsługi linii 20, a miejsce to nosiło oficjalną nazwę Zajezdnia Zawodzie Oddział Chorzów Batory.

 

Wadą obiektu jest niewątpliwie dojazd poprowadzony jednotorowym odcinkiem w ulicy Inwalidów, wymuszający ruch wahadłowy i utrudniający przejazd dla pojazdów przez wąski przepust pod linią kolejową.

 

Zakład Usługowo Remontowy w ostatnich latach prowadził naprawy główne wagonów typu 105Na, a także przygotowywał do ruchu używane tramwaje z Wiednia i Frankfurtu. Rozpoczęły się również pierwsze poważniejsze remonty niskopodłogowych wozów 116Nd. Obecnie trwają również prace przy zabudowie niskopodłogowego członu do jednego z tramwajów Pt-8. Sam zakład jest także w trakcie modernizacji sieci swoich torowisk.

Wagon 5N - 1167...
Wnętrze hali ZU...
Nowe słupy trak...
Wnetrze hali ZU...
Wnętrze lakiern...
Zmodernizowany ...
Wagon 105Na - 5...

W dniu 19 września 2015 roku na terenie Zakładu Usług Remontowych w Chorzowie Batorym miał miejsce tak zwany Dzień Otwarty. Tego typu imprezy w GOP-ie organizowane są cyklicznie, co roku w innym obiekcie należącym do Tramwajów Śląskich.  Od lat są bardzo dobrze zorganizowane i cieszą się ogromnym zainteresowaniem zwiedzających.

 

Tym razem Dzień Otwarty poprzedzony został uroczystą Paradą Tramwajów, która wyruszyła z Placu Wolności w Katowicach. W korowodzie udział wzięły wozy: N, 4N+ND, 13N, 102N, E1, Pt-8, 105Na, 105Na po modernizacji, skład 111N, 116Nd oraz Pesa Twist 2012N. Wszystkie wymienione powyżej wagony po zakończeniu parady woziły pasażerów na linii specjalnej S z Chorzowa do wielu końcówek zlokalizowanych na terenie całej Aglomeracji Górnośląskiej.

Robocza Stodwój...
Historyczne tra...
Historyczny wag...

Na zwiedzających czekały nie tylko atrakcje związane z samą możliwością oglądnięcia Zakładów Usługowo Remontowych, ale również liczne konkursy, plac zabaw dla dzieci, czy stoiska gastronomiczne. Na placu dawnej zajezdni przygotowano także prezentację taboru.

Teren dawnej za...
Wyjazd z placu ...
Tramwaje zgroma...
Wagon Pt-8 podc...
Niskopodłogowe ...
Wnetrze moderni...
Wystawa taboru ...

Jedną z głównych atrakcji w tym roku była możliwość poprowadzenia tramwaju 105Na po modernizacji oraz 116Nd po terenie zajezdni. Oczywiście tradycyjnie w tego typu sytuacjach nie brakowało kandydatów na przyszłych motorniczych.

Podczas Dnia Ot...
Autor artykułu ...
Za Naukę Jazdy ...

W tym dniu po raz pierwszy zaprezentowano nowy nabytek GOP - u. dwukierunkowy tramwaj częściowo niskopodłogowy Moderus Beta. Podczas uroczystości prezentacji nowego tramwaju odsłonięto napis z symboliczną nazwą. Głosem internautów wagon otrzymał pseudonim Skarbek. Podobnie będą nazywać się wszystkie pozostałe wagony tego typu.

Pierwszy Moderu...
Pierwszy Moderu...

PSMKMS & Impuls

Komentarze  

 
+1 #2 PSMKMS 2015-10-26 17:59
Możliwe, że nauka jazdy. GOP ma tramwaje szkoleniowe malowane według schematu mocno zbliżonego do tego, który był używany w Krakowie przez lata.
 
 
0 #1 Pitek_Antrop 2015-10-26 15:39
Michał & Impuls - co to za biało-niebieski akcent po prawej stronie 3-go zdjęcia przed-przed-ost atniej serii?
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 208 gości oraz 0 użytkowników.