/** */

Modernizacja wagonów Pt8

Tramwaje Śląskie w 2010 roku zakupiły pierwsze używane wagony tramwajowe Pt8, pochodzące z Frankfurtu nad Menem. Pozytywne doświadczenia zdobyte przy ich eksploatacji pozwoliły na zakup kolejnych wozów tego typu, a także rozpoczęcie przeprowadzania głębokiej modernizacji. Dzięki temu, pochodzące z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku pojazdy, komfortem podróży dorównują najnowszym tramwajom.

 

Wagony Pt8 wyprodukowane zostały przez zakłady Duewag w latach 1972 - 1973 dla przedsiębiorstwa komunikacyjnego we Frankfurcie nad Menem. Są to trójczłonowe, dwukierunkowe pojazdy o długości 28,72 metra. Na pokład mogą zabrać 60 pasażerów na miejscach siedzących oraz 182 na miejscach stojących. W Niemczech przystosowane zostały zarówno do obsługi wysokich, jak i niskich peronów.

 

W 2009 roku Tramwaje Śląskie zainteresowały się pozyskaniem wycofywanych z ruchu w Niemczech pojazdów. Zakupiono wówczas 10 takich wozów, a pierwszy z nich w lutym 2010 roku odbył próbne jazdy po śląskiej sieci tramwajowej. Wagony Pt8 rozpoczęły normalną eksploatację liniową w listopadzie tego samego roku. Dzięki temu, że wozy te są dwukierunkowe, często były wykorzystywane przy okazji prowadzenia remontów na śląskiej sieci tramwajowej. Przydały się między innymi podczas przebudowy katowickiego Rynku. Pozytywne doświadczenia zdobyte w trakcie eksploatacji pierwszy pojazdów sprawiły, że w 2013 roku Tramwaje Śląskie zakupiły 5 kolejnych wozów tego typu. Stopniowo były one przystosowywane do ruchu poprzez między innymi zmianę powłoki lakierniczej. Niemniej już wtedy planowano głębszą modernizację tych pojazdów.

Wagon Pt8 numer...
Wagon Pt8 numer...
Wagon Pt8 numer...

W 2015 roku w Zakładach Usługowo Remontowych Tramwajów Śląskich rozpoczęto prace przy jednym ze sprowadzonych wagonów Pt8. W ramach modernizacji przewidziano przede wszystkim wymianę środkowego członu na niskopodłogowy, likwidację możliwości dwukierunkowej eksploatacji liniowej, modernizację aparatury elektrycznej pojazdu, czy w końcu odświeżenie zarówno przedziału pasażerskiego, jak i zewnętrznego wyglądu wozu. Prace zakończono pod koniec 2016 roku.

 

Po dopuszczeniu tramwaju do ruchu w kwietniu 2017 roku rozpoczęły się jego jazdy próbne. W dniu 24 kwietnia pojazd debiutował na linii numer 20, kursującej z Chorzowskiego Rynku przez centrum Katowic do Szopienic. Zmodernizowany tramwaj otrzymał numer taborowy 913 i imię "Wawrzek", natomiast przez pasażerów i miłośników komunikacji został on ochrzczony mianem "Janusza", zapewne z uwagi na dość kontrowersyjny wygląd zewnętrzny, szczególnie ściany czołowej. Niemniej, wagon po modernizacji niewątpliwie zyskał na funkcjonalności. Pasażerowie mogą korzystać z niskopodłogowego członu, a także usunięto ruchome stopnie, przebudowując je na stałe.

 

Tramwaj wbrew wcześniejszym zapowiedziom kursuje na razie wyłącznie na linii numer 20. Obecnie w Chorzowie modernizowany jest kolejny pojazd tego typu. Są plany, aby docelowo przebudować wszystkie wozy pochodzące z Frankfurtu.

Zmodernizowany ...
Wagon Pt8 numer...
Widok na nową z...
Nowy niskopodło...
Nowy niskopodło...
Przedział pasaż...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 190 gości oraz 0 użytkowników.