Tramwaje Moderus MF 10 AC i MF 11 AC BD
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje w Polsce
- Kategoria: GOP
- Opublikowano: wtorek, 15, grudzień 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2950
W czerwcu 2020 roku na ulice Konurbacji Śląskiej wyjechały nowe tramwaje typu Moderus MF 10 AC i MF 11 AC BD, wyprodukowane przez firmę Modertrans Poznań Sp. z o.o. Są to pierwsze w naszym kraju niskopodłogowe, jednoczłonowe wagony tramwajowe. Zakupione zostały z myślą o obsłudze linii charakteryzujących się mniejszą frekwencją pasażerów.
Zdecydowana większość kursujących po europejskich miastach wagonów tramwajowych z niską podłogą jest wieloczłonowa. Pojazdy te mają co najmniej 20 metrów długości i zazwyczaj są zbyt duże do obsługi linii charakteryzujących się mniejszym zainteresowaniem pasażerów. Jedynymi z pierwszych, którzy wymyślili krótkie wagony z fragmentem niskiej podłogi, byli Czesi. Tam od wielu lat w większości miast kursują pojazdy, których konstrukcja oparta została na legendarnych Tatrach T3. W odróżnieniu od oryginału, pomiędzy wózkami posiadają jednak fragment niskiej podłogi, co w zupełności wystarcza do zapewnienia dostępności dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Na podobne rozwiązanie zdecydował się poznański Modertrans.
W czerwcu 2017 roku Tramwaje Elbląskie zleciły firmie Modertrans dostawę trzech wagonów, które określone zostały typem Beta MF 09 AC. Są to jednoczłonowe pojazdy z fragmentem niskiej podłogi pomiędzy konwencjonalnymi wózkami. W marcu 2018 roku Tramwaje Śląskie zamówiły natomiast 10 niskopodłogowych, jednoczłonowych wagonów, przy czym dwa z nich miały być dwukierunkowe. Wagony dla Śląska różnią się od tych przeznaczonych dla Elbląga. W ich budowie wykorzystano wiele rozwiązań zastosowanych w wieloczłonowych, niskopodłogowych wagonach z rodziny Gamma, w tym między innymi nowoczesne wózki, które umożliwiają znaczące obniżenie poziomu podłogi. W pojazdach tych w przejściu nad wózkami znajduje się tylko jeden niski stopień. Ponadto, fotele pasażerskie zainstalowane zostały na dodatkowych podestach. Wagony jednokierunkowe oznaczono typem Moderus MF 10 AC, natomiast dwukierunkowe typem Moderus MF 11 AC BD. Tramwaje te mierzą 13,5 metra długości i są pierwszymi w Konurbacji Śląskiej, które fabrycznie wyposażone zostały w klimatyzację przedziału pasażerskiego.
Zakup 10 wagonów jednoczłonowych był pierwszym z dwóch zadań taborowych spółki Tramwaje Śląskie, realizowanych w ramach projektu pn.: "Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość umowy z firmą Modertrans wyniosła 28,7 mln zł netto. Umowa zawierała również prawo opcji zamówienia dodatkowych 5 wagonów, z którego Tramwaje Śląskie skorzystały.
Pierwsze wagony Moderus MF 10 AC wyjechały liniowo w dniu 20 czerwca 2020 roku. Skierowano je do obsługi linii 0, kursującej na trasie pomiędzy Placem Wolności w Katowicach i Stadionem Śląskim w Chorzowie. Pojazdy te pojawiły się również na linii 19, łączącej katowicki Plac Wolności z zajezdnią Stroszek w Bytomiu. Dzięki skorzystaniu z prawa opcji, ostateczna liczba zakupionych jednokierunkowych wozów MF 10 AC wyniosła 13 sztuk. Oznaczono je numerami od 1001 do 1013. Wszystkie wagony zostały dostarczone do końca września 2020 roku. Większość nowych pojazdów trafiła do bytomskiej zajezdni Stroszek. Po zawieszeniu linii 0, zaczęły one być kierowane do obsługi linii 11 i 19. Pięć ostatnich wozów o numerach 1009 - 1013 znalazło się w zajezdni Będzin. Skierowano je do obsługi linii 24.
Dwa dwukierunkowe wagony Moderus MF 11 AC BD zamówione zostały z myślą o obsłudze linii 38 w Bytomiu, na której dotychczas kursowały niemal wyłącznie wagony typu N. Linia 38 od wiosną 2020 roku pozostawała zawieszona w związku z panującą epidemią wirusa SARS-CoV-2. W dniu 9 lipca możliwe stało się wznowienie funkcjonowania niemal legendarnej linii, poruszającej się po ulicy Piekarskiej w Bytomiu, właśnie dzięki skierowaniu do ruchu jednego z nowych wagonów tramwajowych. Docelowo, na linii 38 kursować będą dwa pojazdy - jedna eNka oraz jeden Moderus. Linia przedłużona ma być bowiem najpierw do Placu Sikorskiego, a potem również do bytomskiego dworca kolejowego.
Dwukierunkowe wagony Moderus MF 11 AC BD oznaczone zostały numerami 1019 i 1020. Co ciekawe, drugi z wozów nie stanowi rezerwy dla pierwszego, kursującego na linii 38. Skierowano go bowiem do obsługi linii 19.
PSMKMS & Impuls