/** */

Modernizacja trasy linii tramwajowej 38 w Bytomiu

W dniu 22 lipca 2022 roku linia tramwajowa 38 w Bytomiu po raz ostatni pokonała liczącą zaledwie 1350 metrów trasę wzdłuż ulicy Piekarskiej. Następnego dnia rozpoczęła się modernizacja torowiska, której celem było nie tylko odnowienie infrastruktury tramwajowej i dostosowanie jej do współczesnych wymogów, ale również docelowe przedłużenie trasy linii 38 na Plac Sikorskiego.

 

Bytomska linia tramwajowa numer 38 od dziesięcioleci była jednym z symboli górnośląskiej sieci tramwajowej. Najkrótsza linia tramwajowa w Europie, która liczyła zaledwie cztery przystanki. Jednocześnie była to ostatnia linia w naszym kraju, obsługiwana na stałe wagonami generacji N. Więcej o jej funkcjonowaniu przed modernizacją można przeczytać tutaj.

 

Jej kursowanie w dotychczasowej formie było dużą atrakcją dla pasjonatów transportu miejskiego. Jednak dla mieszkańców stanowiła ona dużą uciążliwość. Wsiadanie do wysokopodłogowych wagonów typu N z poziomu jezdni dla osób starszych było szczególnie trudne, a sama trasa linii przebieg obok bytomskiego cmentarza. Dodatkowo, linia 38 nie była powiązana w żaden sposób z pozostałymi liniami tramwajowymi, przejeżdżającymi przez ważny węzeł przesiadkowy w Bytomiu, zlokalizowany na Placu Sikorskiego. Z tego względu, do modernizacji trasy w ulicy Piekarskiej przymierzano się od wielu lat.

 

W ramach inwestycji, poza odnowieniem dotychczasowej infrastruktury torowo-przystankowej oraz dostosowaniem jej do współczesnych wymogów, zaplanowano realizację dwóch nowych łuków torowych wraz z rozjazdami. Pierwszy z nich zaprojektowano w pobliżu placu Tadeusza Kościuszki, w miejscu przecięcia ulicy Piekarskiej z Sądową. Dzięki temu, w przyszłości możliwy miał być bezpośredni wyjazd z ulicy Piekarskiej bez konieczności wjeżdżania pod prąd i zmiany kierunku ruchu na torze szlakowym, wykorzystywanym przez liniowe tramwaje zmierzające do pętli przy Szkole Medycznej lub zajezdni na Stroszku. Drugi łuk przewidziano na skrzyżowaniu ulicy Sądowej z Powstańców Warszawskich. Jego celem było umożliwienie bezpośredniej jazdy tramwajów z ulicy Piekarskiej na Plac Sikorskiego, a w razie wystąpienia takiej potrzeby nawet dalej w kierunku Chebzia, Chorzowa czy Zabrza.

 

Ponadto, w miejscu dotychczasowej jednotorowej końcówki na ulicy Powstańców Śląskich, przewidziano dwutorowe zakończenie trasy, umożliwiające wyprzedzanie się pociągów tramwajowych oraz ich ewentualne odstawianie. Takie rozwiązanie miało na celu zapewnienie możliwości skierowania na ulicę Piekarską dodatkowych tramwajów, a nawet linii, na przykład w przypadku wzmożonej frekwencji spowodowanej dojazdami do pobliskich cmentarzy w okresie uroczystości Wszystkich Świętych.

 

Docelowo trasa linii 38 zaplanowana została z ulicy Piekarskiej na Plac Sikorskiego w Bytomiu. Do jej obsługi przewidywano kierowane dwóch wagonów: historycznego typu N oraz niskopodłogowego typu MF11AC BD.

 

W kwietniu 2023 roku prace przy modernizacji torowiska tramwajowego były już mocno zaawansowane. Wykonano dodatkowe rozjazdy na placu Kościuszki i na skrzyżowaniu ulicy Sądowej i Powstańców Warszawskich. Nowa zwrotnica pojawiła się też na końcu przy ulicy Powstańców Śląskich. Co ciekawe, zastosowano tu po raz pierwszy w naszym kraju prefabrykowany rozjazd, osadzony w betonowym bloku. Rozwiązanie to zaprojektowała firma KZN Rail. Prefabrykacja rozjazdu ma na celu skrócenie czasu jego montażu, docelowo do 72 godzin. Późniejsza wymiana elementów stalowych rozjazdów ma być możliwa do przeprowadzenia w ciągu weekendu.

 

Prace przy inwestycji realizowane były przez firmę Eurovia i miały zakończyć się na początku lipca 2023 roku. Stopień ich zaawansowania w kwietniu 2023 roku pozwalał z optymizmem myśleć o dotrzymaniu tego terminu.

Przebudowywane ...
Nowy łuk, który...
Na skrzyżowaniu...
Wylot z ulicy S...
Przebudowywana ...
Na końcu linii ...
Końcowy odcinek...

W dniu 28 października 2023 roku, po ponad 15 miesiącach prac, linia numer 38 powróciła na ulicę Piekarską w zupełnie nowej odsłonie. Odtąd zaczęła kursować po wydłużonej trasie z Placu Sikorskiego. Trasa powrotna prowadziła natomiast po nowych łukach, najpierw z ulicy Piekarskiej w Sądową, a następnie z Sądowej w ulicę Powstańców Warszawskich. Stąd tramwaje skręcały w lewo w ulicę Moniuszki, by nią dotrzeć na Plac Sikorskiego. Tym samym zrealizowany został główny cel przebudowy, jakim było powiązanie linii 38 z pozostałymi tramwajami kursującymi po Bytomiu, właśnie na Placu Sikorskiego.

 

Torowisko tramwajowe uruchomiono tuż przed 1 listopada, aby ułatwić dojazd do cmentarzy zlokalizowanych wzdłuż ulicy Piekarskiej. Na okres uroczystości Wszystkich Świętych dopuszczono również ruch samochodów, który jednak w pierwszych dniach listopada miał zostać ponownie wstrzymany. Szczególnie na początkowym odcinku ulicy Piekarskiej trwały bowiem jeszcze prace budowlane, głównie związane z układaniem nawierzchni chodników i ścieżek rowerowych.

 

Wraz z trasą oddano do użytku dwutorową końcówkę na przystanku Bytom Powstańców Śląskich. Dzięki temu, możliwy stał się jednoczesny postój dwóch pociągów tramwajowych w tym miejscu. Rozwiązanie to od początku było wykorzystywane w ruchu liniowym. Gdy jeden tramwaj wykonywał kurs, drugi miał przerwę. Niestety, taki układ stanowił też pewien problem. Rozkładowy czas przejazdu wynosił 20 minut i był identyczny, jak czas postoju. Jednocześnie, pomiędzy ulicą Sądową i Powstańców Śląskich nie powstała żadna nowa mijanka. W związku z tym, tramwaj mógł ruszyć z końcówki, jeśli drugi na nią dotarł. W przypadku opóźnienia tramwaju dojeżdżającego, wagon stojący na końcówce nie mógł rozkładowo ruszyć w kolejny kurs. W takiej sytuacji opóźnienie kolejnych kursów nawarstwiało się i praktycznie nie można go było zniwelować. Jedynym rozwiązaniem było przytrzymanie tramwaju jadącego z Placu Sikorskiego przed wjazdem na ulicę Piekarską. Wówczas jednak blokowana była trasa w kierunku ulicy Sądowej. 

 

Do obsługi nowej linii 38 przewidziano dwa wagony Moderus MF11B, kursujące naprzemiennie z częstotliwością co 20 minut w ciągu dnia i co 30 minut wieczorami. Zgodnie z zapowiedziami przed rozpoczęcia modernizacji, pozostawiono możliwość przejazdu wagonem typu N. Tabor historyczny zaplanowano bowiem na co drugim kursie w dni wolne. W dniu 31 października 2023 roku, obok wagonu Moderus MF11B numer 1018, kursował również większy Moderus MFAC numer 857. W godzinach wieczornych został on jednak nieoczekiwanie podmieniony na wóz N numer 1118.

 

PSMKMS & Impuls

Wagon Moderus M...
Nowy łuk z ulic...
Wagon Moderus M...
Wagon Moderus M...
Prefabrykowany ...
Rozbudowana koń...
Wagon Moderus M...
Końcówka Powsta...
Spotkanie wagon...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 178 gości oraz 0 użytkowników.